Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-18, 22:25
Medlem
Tjenare, är inne på att installera om datorn och har funderingar på vilken windows version jag skall köra på.

Har de senaste åren kört på windows xp och det har fungerat bra, men är dock lite sugen på att nu köra windows vista. Har även hört talas om något som heter windows ultimate.

Min hårdvara är följande:
Asus A8R-MVP
AMD Opteron 165
XMS Crossair 2x512mb ddr400

Frågan är om den kommer att arbeta segt med windows vista? Jag spelar i princip aldrig längre, men om jag vill spela tappar jag mycket prestanda?

En annan sak jag kör är webserver också, använder mig av xampp, vet ni hur detta fungerar med vista?

Vilken XP version är den bästa?
Vilken Vista version är den bästa?

En fråga till:
Har ju en 64bits processor, bör jag köra ett sådant operativsystem? Minns att jag testade det förut men då var det ont om drivrutiner och det buggade rätt mycket.

För och nackdelar vista vs xp?

Tänker "köpa" den versionen ni tipsar om, så release namn vore ett plus.

Jag är ute efter snygghet och användarvänlighet, men att systemet arbetar segt kan göra mig riktigt frustrerad. Vill inte höra tjafs om att gå ifrån windows.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av trexake 2008-12-18 kl. 23:07.
Citera
2008-12-19, 03:33
Medlem
Allmänt brukar man inte använda vista om man inte har 2 gig ram eller mer. Med 1gig ram så kommer det troligtvis att bli ordentligt mycket slöare än XP. Jag skulle antingen köpt mer ram och kört vista eller kört XP på din nuvarande dator.
Citera
2008-12-19, 04:05
Bannlyst
Kör xp med SP3. Finns en bantad xp på TPB...
Citera
2008-12-19, 07:30
Medlem
Är ganska så sugen på vista, vet ni om netonnets minnen är bra?
Kingston Value Pack 2GB DDR 400MHz PC3200?
Citera
2008-12-19, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Är ganska så sugen på vista, vet ni om netonnets minnen är bra?
Kingston Value Pack 2GB DDR 400MHz PC3200?

Det där är inte netonnets minnen, dom är återförsäljare. Kingson value duger om du inte ska klocka eller liknande.
Citera
2008-12-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Cash-
Det där är inte netonnets minnen, dom är återförsäljare. Kingson value duger om du inte ska klocka eller liknande.

Givetvis, fel av mig. Gud vad priset på minnen har gått ner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in