2003-08-15, 18:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag såg Twin Peaks - Fire Walk With Me för första gången för någon vecka sedan. Vad tycker ni om denna film? Twin Peaks är ju enligt mig typ världens bästa tv-serie, men jag är inte säker på att jag gillade filmen riktigt lika mycket.

Det mest irriterande är väl att istället för att få svar så blev det bara fler frågetecken efter att jag sett filmen. Fast det är väl typiskt för David Lynch antar jag...

Var det någon som t.ex. fattade vilka de nya Black Lodge-karaktärerna var? Vad var apan, och vad fan betydde Jürgen Prochnows fem sekunder i filmen? =)

Jag läste att Lynch tvingades klippa bort 2-3 timmar för att göra filmen mer lättillgänglig, så det kanske är därför den känns så jävla flummig. Det känns som om det fattas en mängd scener i filmen.
Citera
2003-08-16, 20:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Yep...Gillar den rullen rätt skarpt...Men ja e Lynchfreak så d e kanske inte så konstigt...Men d stämmer att herr L fick klippa rullen rätt ordentligt för att bolaget skulle gå me på att ge ut den...Samma me tv-serien...L hade tänkt sig att d skulle funka som en sån där evighetssåpa å fortsätta år efter å...Funkade inte riktigt så...

Flukta på http://www.simplyscripts.com/ eller http://www.wiredonmovies.com/ Nån av dom har hela manuset till rullen (alltså såsom Lynch hade tänkt sig den)...
Citera
2003-08-17, 21:12
äldre konto (old)
Ej medlem
Tack för tipsen!

Lynch börjar bli något av en favorit för mig också. Jag kan nog inte säga att jag sett en enda film som han regisserat som har varit "dålig" på något sätt.

De filmer jag kan komma på nu som jag har sett är Blue Velvet, Wild At Heart (heter den så?), Dune och Fire Walk With Me. Har fortfarande inte sett varken Mulholland Drive eller Eraserhead. Finns det några fler som jag missat?

Och visst fan hade det suttit bra med åtminstone en till säsong med TP?
Citera
2003-08-17, 22:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Eraserhead e ett måste å se...Aldrig sett en så obehaglig å skrämmande film nånsin...Lynch lyckas pressa in fullståndig ångest i varenda filmruta...*brrrr*...Ett hett tips e tv-serien "on the air" om du kan få tag i den nånstans...En sit-com (!) av lynch om en tv-station...Gick på svensk tv i början av 90-talet...Gjordes bara 5-6 avsnitt av den...Men dom va komplett underbara...
Citera
2025-02-07, 18:02
Medlem
BavarianBeetles avatar
Fire Walk With Me ligger uppe på SVT play. Jag märkte att undertexten säger "Eld, vandra med mig". Bekräftas det någonstas att det är korrekt? Jag har alltid undrat eftersom frasen kan tolkas på två olika sätt:

Fire walk with me - imperativ till eld att vandra med mig

Fire walk with me - imperativ till den som lyssnar att eldvandra med mig
Citera
2025-02-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Fire Walk With Me ligger uppe på SVT play. Jag märkte att undertexten säger "Eld, vandra med mig". Bekräftas det någonstas att det är korrekt? Jag har alltid undrat eftersom frasen kan tolkas på två olika sätt:

Fire walk with me - imperativ till eld att vandra med mig

Fire walk with me - imperativ till den som lyssnar att eldvandra med mig

Hade nog varit "firewalk" då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in