2008-12-18, 01:58
Bannlyst
Hej!

Förra veckan pajjade mitt förra trådlösa modem som jag har fått "lånat" av bbb, (detta är andra modemet som pajjar från dom).
Problemet var att WAN lampan slutade lysa och ringde support och vi testade allt, då jag sedan ringde dit dagen efter och sa att modemet hade slutat lysit helt (vilket INTE stämde) och bad dom sända iväg ett nytt, vilket dom gjorde!
Häromdagen kom det, installerade det och WAN lampan lyste och internet funkade, MEN jag betalar för 10mbit, och när jag kör tptest på www.bredbandskollen.se får jag bara ut 7mbits, (fick ut 10 med förra modemet).
Iaf jag fortsatte som vanligt och skulle ansluta min laptop via trådlös anslutning, nu börjar alla PROBLEM. Jag ansluter kommer in på nätverket, men INTE ut på internet? :S Samma sak fast jag använder nätverkskabel :S.
Jag ringer supporten och dom kommer inte heller på vad felet kan vara. Jag fortsätter hela natten med en massa försök, då jag sedan avinstallerar mitt trådlösa nätverkskort, och installerar om det, då kommer jag plötsligt in på nätverket och kan surfa på internet!
Dagen efter då jag startar laptopen visar det sig att det är samma problem igen, jag har med tappra försök reseta modemet, installera om det osv, prövat tamefan ALLT!

Jag vill även påpeka att jag använder den vanliga WEP nyckeln som står under modemet och den SSID som står där!
OCH jag kommer heller INTE in på internet med laptopen MED nätverkskabel, kan ansluta till nätverket men inte ut på internet???

OBS: Med mitt förra modem som var av samma modell behövde jag bara ansluta till det trådlösa nätverket första gången och fungerade ALLTID felfritt!

SÅ vad är detta för problem?? JAG BEHÖVER SERIÖS HJÄLP!!
Jag uppskattar verkligen dom som tog sig tid att läsa igenom detta, och stora tack till er som kommer med alla sorters förslag!

Mvh
Citera
2008-12-18, 21:28
Medlem
jerryleelviss avatar
Du skriver att du skulle ansluta din laptop. Betyder det att du har en stationär dator där allting fungerar? I så fall får vi börja felsöka din laptop först. Beskriv gärna lite till.
Citera
2008-12-18, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Du skriver att du skulle ansluta din laptop. Betyder det att du har en stationär dator där allting fungerar? I så fall får vi börja felsöka din laptop först. Beskriv gärna lite till.

Tack för att du vill hjälpa till, det uppskattas verkligen!

Ja, jag har en stationär dator som är ansluten direkt till modemet med en nätverkskabel, den anslutningen fungerar utmärkt!
Idag har jag ringt 5 ggr till BBB, dom kan inte heller komma på mitt problem, dom har även testat massa olika åtgärder som ingen av dom har funkat, vet att en av grejerna var att han bytte sändningsfrekvens med WEP nyckeln eller nåt sånt?
Det konstiga är ju att med det förra modemet fungerade ju hela nätverket utmärkt, ALDRIG några bekymmer förutom när modemet pajjade.
Jag har även testat avinstallera min brandvägg som är nod32 som även var installerat med det förra modemet!

MEN IGÅR fick jag igång internet på laptopen med både nätverkskabel OCH trådlöst, jag hade då avinstallerat och installerat om nätverkskortet, då fungerade det helt plötsligt, men idag när jag startade den igen fungerar det inte längre, då är det samma problem igen, även om jag byter ut nätverkskabeln som går in i stationära och stoppar den i laptopen kommer jag inte ut på internet, men är ansluten till nätverket, har även testat kört en egen nätverkskabel från en annan port i modemet till laptopen samtidigt som stationära varit ikopplad!

Tacksam för all hjälp!

PS: Måste påpeka att jag även har en annan laptop i huset, det blir EXAKT samma problem när jag försöker ansluta den!
Citera
2008-12-18, 22:00
Bannlyst
vet inte om det har någon betydelse men båda laptoparna använder sig av OS Vista, och den stationära av XP Home!
Citera
2008-12-18, 22:06
Medlem
jerryleelviss avatar
Ok, har du en laptop till kan vi förmodligen utesluta virusprogram och liknande såvida du inte kör likadana och någon uppdatering kommit som orsakat detta. Jag skulle testat att gå in i routern och inaktivera krypteringen för att se om det är den som stör ut. Har du sedan möjlighet att köra WPA-PSK så är det bättre.

Du kan börja kolla under egenskaper för trådlös nätverksanslutning ->fliken trådlösa nätverk->egenskaper om där står OPEN i översta fältet och WEP i det andra fältet. Om så, titta i routern under WLAN och se om där står likadant. Kanske står där AUTO där det borde stå OPEN. Ändra i så fall till OPEN. Man kan tycka att routern ska fatta det där med AUTO men jag har varit med om motsatsen.

Glöm inte alla "apply" "spara" och "ok"
Citera
2008-12-18, 22:22
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbroflovski
vet inte om det har någon betydelse men båda laptoparna använder sig av OS Vista, och den stationära av XP Home!

Ok, kan ju naturligtvis vara en säkerhetsfunktion i Vistan som jäklas med dig. Har du kollat brandväggar och liknande säkerhetsfunktioner? Kan du pinga routern när du sitter på kabel?
Citera
2008-12-18, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Ok, har du en laptop till kan vi förmodligen utesluta virusprogram och liknande såvida du inte kör likadana och någon uppdatering kommit som orsakat detta. Jag skulle testat att gå in i routern och inaktivera krypteringen för att se om det är den som stör ut. Har du sedan möjlighet att köra WPA-PSK så är det bättre.

Du kan börja kolla under egenskaper för trådlös nätverksanslutning ->fliken trådlösa nätverk->egenskaper om där står OPEN i översta fältet och WEP i det andra fältet. Om så, titta i routern under WLAN och se om där står likadant. Kanske står där AUTO där det borde stå OPEN. Ändra i så fall till OPEN. Man kan tycka att routern ska fatta det där med AUTO men jag har varit med om motsatsen.

Glöm inte alla "apply" "spara" och "ok"

När jag skulle kolla dom där inställningarna på min laptop, så satt jag mig vid laptopen som har varitpå i några timmar nu, så såg jag att det nu fanns tillgång till internet :S, jag har även prövat starta om modemet och startat om datorn, och anslutningen verkar hålla i sig!
Dom där inställningarna du bad mig kolla var också öppna annars hade väl det inte funkat heller hehe.
Men om det slutar fungera, hör jag av mig här i tråden igen, eller skickar kanske dig ett PM om det går bra?
Vill även tacka dig för att du tog dig tid att hjälpa mig tack återigen!

ps. det ända "problemet" nu är att jag bara får ut ca 6mbit av mitt bredband förut 12mbit, eftersom jag har adsl 6-12 enligt bbb,, man kan inte få tillbaks 12 igen med det nya modemet?
Senast redigerad av kbroflovski 2008-12-18 kl. 23:07.
Citera
2008-12-19, 21:02
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbroflovski
ps. det ända "problemet" nu är att jag bara får ut ca 6mbit av mitt bredband förut 12mbit, eftersom jag har adsl 6-12 enligt bbb,, man kan inte få tillbaks 12 igen med det nya modemet?
Är det via trådlös eller kabel? Ring supporten och fråga vad ditt modem synkar in på mot telestationen. Synkar det på 12Mbit/s så hamnar du säkert runt 9-10Mbit/s eller så, iaf i de trakterna. Tptest kan aldrig visa 100% av hastigheten, man får alltid räkna bort ett par procent för overhead-trafik etc. Med trådlöst går aldrig att garantera någonting dock...
Senast redigerad av tvcasualty 2008-12-19 kl. 21:05.
Citera
2008-12-22, 21:22
Medlem
Om det är speedtouch thomson 780wl modemet du har fått så kan jag medela att detta brukar strula med just windows vista, märkte av mycket av det när man jobbade 1st line support förra året (inte hos bbb men den isp jag jobbade hos va dock först ut med att använda st 780 modemet i svenska dsl nätet) mycket strul med detta modem, om jag var du och har fått ett 780wl skulle jag ta och kräva att få ett xavi istället
Citera
2008-12-23, 10:07
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oerjan
Om det är speedtouch thomson 780wl modemet du har fått så kan jag medela att detta brukar strula med just windows vista, märkte av mycket av det när man jobbade 1st line support förra året (inte hos bbb men den isp jag jobbade hos va dock först ut med att använda st 780 modemet i svenska dsl nätet) mycket strul med detta modem, om jag var du och har fått ett 780wl skulle jag ta och kräva att få ett xavi istället

Kan meddela dig att det inte är några som helst problem med 780'in. Xavit däremot med sina totalt värdelösa kretsar är ett generellt skitmodem.

Om du kopplar in ditt gamla modem (om du har kvar det) vad får du för hastighet? Skulle tro att det är något helt annat som strular.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in