2008-12-20, 18:33
Medlem
du skulle kunna skaffa en adapter till hårddisken och stoppa in den i en vanlig stationär (eller bärbar) dator, kostar inte såå många tior. Finns både USB- och IDE-adaptrar, IDE är billigast och usb är smidigast
Citera
2008-12-20, 19:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Famax
Jag har nu testat UNetnootin. Tyvär så klarar inte laptopen att boota från usb . Det fungerade på min stationära men ... Jag kan tyvär inte heller installera på en annan laptop och sedan flytta tillbaka hårdisken eftersom jag inte har någon annan laptop som jag kan installera på. (har en annan men det är ett annat märke och kan inte få in den andra hårdisken).

Så de alternativen jag har kvar är antingen wubi vilket jag helst inte vill eftersom jag då måste ha kvar windows eller att boota genom nätverket vilket jag inte vet hur man gör (någon som kan förklara?).

För att boota via nätet så behöver du ett bootp/tftp-program t.ex till windows (finns ganska många att tanka ner).

I den konfigurerar du bara vilken img-fil som skall laddas ner när en viss mac-adress gör en bootp-anrop. En del av bootp-programmen tillåter wildcards på mac-adresserna och då behöver man inte känna till mac-adressen (syns på skärmen när en nätbootande dator skickar bootp-anrop).

Lämplig img-fil finns att ladda ner på samma ställe där man hämtar iso-filer mm. Brukar heta något på net-boot och liknande och är ca 100 Mb stor. Den går i regel att starta på maskiner med minst 128 Mb minne.

Får man problem så kan det bero på att bredbandsrouterns dhcp stör bootp (de använder samma protokoll) och då kan man behöva koppla ur bredbandsroutern temporärt i början.
Citera
2008-12-21, 00:10
Medlem
MaxCavaleras avatar
gör såhär

ta reda på vad det sitter för hårddisk i laptopen, köp en usp adapter, in med den i en dator och installera linux på den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in