2012-07-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Typ att det blir olika fält med mönster som ett kalejdoskop, poppar upp lite oregelbundet och på olika platser...Syns även när man blundar men brukar försvinna efter några timmar. Lite halvfräckt men jobbigt när man läser.

Hej! sökte på diskbråck o hamnade här o såg dit svar på ögonproblem

Det du får ibland är Ögonmigrän,jag har haft det sen 30 tbx..På mig går det över efter ca 20 min

Mvh Lillan
Citera
2012-07-21, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan63
Hej! sökte på diskbråck o hamnade här o såg dit svar på ögonproblem

Det du får ibland är Ögonmigrän,jag har haft det sen 30 tbx..På mig går det över efter ca 20 min

Mvh Lillan
Tack för informationen, men har ingen huvudvärk. Så jag funderar lite över benämningen migrän som man förknippar med smärta.
~Bäver
Citera
2012-08-04, 17:59
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har haft ont i nacken i flera år. Speciellt när man sitter och arbetar varje dag. Det bränns i bland i nacken och knakar ganska ofta när jag rör på nacken. Ironiskt nog började det knaka varje dag efter jag hade gått till en kiropraktor som "knäckte" nacken några gånger.

Tror ni att jag har diskbråck? I såna fall har jag haft det i flera år.
Citera
2012-08-11, 00:02
Bannlyst
Nja kanske nerver i kläm, men om du har diskbråck så brukar visa delar domna bort och man får försvagad kraft i tex armar (beroende på vilken disk det är). Ev kan du kolla om din längd blivit mindre. Dubbla diskbråck och lite kras krympte mig från 183 till 181, efter ombyggnad är jag 182 . Att det knakar är inte farligt utan rätt vanligt när man leat upp stela kotor, men du bör bara låta en sjukgymnast med minst OMT steg 2 greja med nacken.

~Bäver
Citera
2013-06-28, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
http://i45.tinypic.com/2ymg9zk.jpg
http://i48.tinypic.com/9gv6fr.jpg

Är bara dessa bilder kvar som fungerar, Men kan fortfarande rekommendera operationen för drabbade. Är kanon bra så här ett år efter op... Enda svåra är att hitta rätt utbildad sjukgymnast för nackar så leta efter dessa före op.
Citera
2017-02-03, 17:53
Avslutad
Kan någon snälla berätta/tyda hur pass lindringt eller illa detta är? :-) Fick svar på röntgen efter svåra smärtproblem i ett halvår (dock bättre idag), enligt läkaren verkar kotorna "C3-C4" vara störst problem i nuläget då hon har markerat detta.

När jag läser om diskbråck och liknande verkar det dock vanligare att man har fel i kotorna längre ned. Fick svaret via brev och enda infon och rekommendationen var att gå till kiropraktor med röntgensvaret.

"På C3-C4 nivån symmetriskt bakåtbuktande disk som påverkar rotkanalerna bilateralt.
C4-C5: Inga fel
"på C5-C6 nivån finns ett flackt diskbråck kring medellinjen där högra rotkanalen är opåverkade och den vänstra rotkanalen är måttligt påverkade av degenerativa förändringar."
"På C6-C7 nivån buktar disken bakåt kring medellinjen något över höger sida utan fokal påverkan av rotkanalerna"
Senast redigerad av sjelvefan 2017-02-03 kl. 17:56.
Citera
2020-09-27, 11:29
Avslutad
Råkade hitta mitt inlägg ovan, usch vilken period! Värsta smärtan jag nånsin upplevt. Det var på en extrem/olidlig/plågsam nivå i runt 8-12 månader. (Den ”lindrigare” nivån jag skrev då var nog bara tillfällig).

Det fortsatte sedan i minst ytterligare ett år, men inte riktigt på en lika extrem nivå som första året. Värst var den strålande smärtan jag gick ut i armen, som resulterade i att jag nästan helt tvingades sluta spela gitarr det året efter typ 20 år... En läkare sa att jag kanske aldrig skulle kunna spela som innan igen när jag frågade vad hon trodde om det. Inte att det var helt ”kört” men att man kanske inte skulle kunna spela som innan igen.

Det sista hade jag svårast att acceptera... Och nu drygt 3 år senare är det till 99 % helt bra, och jag tycker ibland nästan att jag snarare spelar bättre än innan med :-)

Har väl andra (mer behagliga/normala) krämpor men just strålningen och skiten som jag kopplar mest till diskgrejerna är i princip borta.

Vet inte vad jag vill ha sagt med det, men jag tvivlade ett tag själv på att det någonsin skulle kunna bli som innan igen när det var som värst... För det var en så pass extrem smärta och det var som sagt helt omöjligt att lira ett tag pga det, eller göra andra motsvarande saker som triggade igång strålningen.

Någon som kanske upplever liknande smärta kanske har nytta av att höra att det inte behöver bli bestående :-) Inte vet jag.

Det hade nog dock inte blivit så bra utan mycket träning och övning (både träning relaterat till nacke och gitarrspelet). Jag har även lärt mig en läxa och undviker numera att lira gitarr eller motsvarande i flera timmar i streck, ofta sittandes med dålig hållning och böjd nacke (iallafall fram tills ovanstående blev aktuellt).

Så mitt tips till den som är i riskzonen eller redan har liknande problems är väl även att ta ”kroppens varningar” på allvar i tid, för såhär i efterhand var det i mitt fall för mig bara en tidsfråga innan den stora ”smällen” kom där jag ignorerade det i många år innan det blev så illa...

Skulle även rekommendera naprapat och/eller sjukgymnast, det har hjälpt mig iaf. Definitivt mer än den hjälp jag fick av läkare på vårdcentralen i alla fall ;-)

Det enda de hjälpte mig med var väl att skriva ut typ Tramadol, vilket jag inte hade klarade mig utan när det var som värst, men problemen kvarstod ju så fort jag slutade. Det var först när jag gick till sjukgymnast/naprapat som det började vända...

Operation tror jag personligen inte att man ska köra på föränns man vet att det verkligen inte finns någon annan utväg, fast jag är ingen ”expert” och jag kan inte tala för någon annan än mig själv.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-27 kl. 11:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in