Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-08-12, 12:26
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Nu känner jag att jag måste besserwissra mig lite här...

Förutsatt att PM:et innehåller s.k. intellektuell egendom så är det enligt svensk lag förbjudet att publicera hursomhelst. Om man så att säga lägger en tanke bakom texten man skickar så skyddas den av upphovsrätten. Att ställa sådant material till allmänhetens förfogande är olagligt utan upphovsmannens godkännande, alltså förbjuder FB:s regler att de flesta PM offentliggörs. Att däremot publicera och diskutera andemeningen i PM:en som skickas behöver man inte författarens tillstånd för.

Immaterialrätt. Verkar vara en riktig gråzon. Jag dessutom inte en aning om vad brittisk lag säger om det.. . Jag är långt ifrån bevandrad bland lagar å dylikt, men för att kunna kalla det intellektuell egendom borde väl texten i sig vara en artikel, bok, etc. ? I annat fall skulle ju t ex flertalet icq meddelanden vara skyddade av upphovsrätt? Vilket jag är mycket tveksam till. Eller t ex en fusklapp i skolan? :P

Men .. . vad vet jag!
Citera
2003-08-12, 12:39
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extatic
Immaterialrätt. Verkar vara en riktig gråzon. Jag dessutom inte en aning om vad brittisk lag säger om det.. . Jag är långt ifrån bevandrad bland lagar å dylikt, men för att kunna kalla det intellektuell egendom borde väl texten i sig vara en artikel, bok, etc. ? I annat fall skulle ju t ex flertalet icq meddelanden vara skyddade av upphovsrätt? Vilket jag är mycket tveksam till. Eller t ex en fusklapp i skolan? :P

Men .. . vad vet jag!
Om man skriver något som är eget så gäller upphovsrätten. Den saken är det ju ingen tvekan om, men det har väl aldrig varit aktuellt att testa tvister om gnällappar från tvättstugan rättsligt. Enligt FB:s regler så måste man ju följa svensk lag här - Inte svensk rättspraxis. Alltså får man inte sprida folks PM fritt. Möjligtvis till sin släkt och närmaste vänkrets...
Citera
2003-08-12, 12:48
äldre konto (old)
Ej medlem
Det skulle inne innebära att om moderator A skickar förolämpningar till moderator S, så kan S inte gå till admin och gråta ut.
Citera
2003-08-12, 12:55
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
Det skulle inne innebära att om moderator A skickar förolämpningar till moderator S, så kan S inte gå till admin och gråta ut.
Det hoppas jag verkligen inte så som jag håller på!
Citera
2003-08-12, 20:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Givetvis skall man inte straffas för att man vidarebefodrar ett PM i en tråd...Det handlar mer om etik och moral.
En del gånger handlar det om feghet, så istället för att skriva i tråden så skickar man ett PM. Om man inte är beredd att stå för sina åsikter här så ska man söka sig till ett annat forum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in