2008-12-10, 18:30
Medlem
Jag har just börjat läsa en bok om daytrading.

Jag har lärt mig ganska mycket hitills. och har bara hunnit 30-40 sidor in. så det tycker jag absolut att man ska göra.

Jag har en nybörjarfråga också:

Ibland när man ser bilder på folk som dragit linjer och skit vid TA. Så ser man också någon linje som det står MA på. Vad betyder den linjen?
Citera
2008-12-10, 22:43
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Gilmour

Jag har lärt mig ganska mycket hitills. och har bara hunnit 30-40 sidor in. så det tycker jag absolut att man ska göra.

Ibland när man ser bilder på folk som dragit linjer och skit vid TA. Så ser man också någon linje som det står MA på. Vad betyder den linjen?

Moving Average
Citera
2008-12-13, 11:50
Medlem
Citat:

Vilken bok?
Citera
2008-12-15, 19:32
Medlem
Andr345s avatar
Har lite funderingar som jag gärna skulle vilja höra lite åsikter om.

Om en aktie har en klar motståndsnivå, varför ska man gå lång när väl kursen pressar sig förbi denna? Vad är det som säger att kursen kommer rusa uppåt bara för att den tog sig förbi motståndet? Enligt min nybörjarlogik så bör ju inte efterfrågan bli större bara pga detta.

En annan fråga till er som tradar relativt frekvent. Hur många aktier håller ni koll på? Fokuserar ni på samma bransch? Använder ni program med automatiska varningsklockor för när det är dags att köpa/sälja eller övervakas allting manuellt?

Tacksam för svar!
/Andre
Citera
2008-12-15, 21:06
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andr345
Har lite funderingar som jag gärna skulle vilja höra lite åsikter om.

Om en aktie har en klar motståndsnivå, varför ska man gå lång när väl kursen pressar sig förbi denna? Vad är det som säger att kursen kommer rusa uppåt bara för att den tog sig förbi motståndet? Enligt min nybörjarlogik så bör ju inte efterfrågan bli större bara pga detta.

En annan fråga till er som tradar relativt frekvent. Hur många aktier håller ni koll på? Fokuserar ni på samma bransch? Använder ni program med automatiska varningsklockor för när det är dags att köpa/sälja eller övervakas allting manuellt?

Tacksam för svar!
/Andre

Motståndsnivåer uppstår bl.a pga att många köpare satt samma målkurs för aktien, när den nås aktiveras sälj och nedrekyl.

Motståndsnivåer uppstår också där många köpare gått in, sen har kursen störtat, köparna tänker då:
"kommer kursen upp till x igen då säljer jag skiten"

Bryts motstånd kan det tyda på att det finns fler tjurar än björnar - köpläge.
Obs ingen absolut sanning såklart.
Citera
2008-12-15, 23:20
Medlem
k2_s avatar
Jag tar tillfället i akt och ställer en newb-fråga om dejtrejding och TA:

Det finns ju olika mjukvaruprogram för trading som kan göra TA genom att räkna med diverse nyckeltal. De har också funktioner som köp- & säljläge.
Går det att lita på dessa öht?
Och en följdfråga; skulle det i så fall teoretiskt gå att låta en dator sköta ens transaktioner och gå med vinst?
Citera
2008-12-16, 00:40
Medlem
Citat:
Vilken bok?

Daytrading for dummies =)

Jag har också en nybörjarfråga.
Finns det någon hemsida där man kan läsa rapporter och försäljningssiffror om stora företag?

T ex om H6Ms försäljnings siffror för denna månaden eller nåt annat?
Citera
2008-12-16, 01:24
Medlem
Andr345s avatar
Tips till alla er som vill lära er mer.

http://www.youtube.com/watch?v=4lc8788xU7Y&feature=channel

Titta på denna killes videos. Handlar om teknisk analys, börjar på en basic nivå men byggs sedan på för att gå över till mer avancerade saker.

Informativt, pedagogiskt och enkelt att förstå, även för en nybörjare som jag själv.

RIKTIGT bra filmklipp, har suttit hela kvällen och plöjt igenom.

Rekommenderar det verkligen.
Citera
2008-12-16, 08:37
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Daytrading for dummies =)

Jag har också en nybörjarfråga.
Finns det någon hemsida där man kan läsa rapporter och försäljningssiffror om stora företag?

T ex om H6Ms försäljnings siffror för denna månaden eller nåt annat?

Provat företagens hemsidor? Där finns det!
Citera
2008-12-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k2_
Jag tar tillfället i akt och ställer en newb-fråga om dejtrejding och TA:

Det finns ju olika mjukvaruprogram för trading som kan göra TA genom att räkna med diverse nyckeltal. De har också funktioner som köp- & säljläge.
Går det att lita på dessa öht?
Och en följdfråga; skulle det i så fall teoretiskt gå att låta en dator sköta ens transaktioner och gå med vinst?
ja i teorin men i praktiken väldigt svårt samma problem som när man handlar själv när det går snett så går det oftast väldigt snett
Citera
2008-12-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andr345
Tips till alla er som vill lära er mer.

http://www.youtube.com/watch?v=4lc8788xU7Y&feature=channel

Titta på denna killes videos. Handlar om teknisk analys, börjar på en basic nivå men byggs sedan på för att gå över till mer avancerade saker.

Informativt, pedagogiskt och enkelt att förstå, även för en nybörjare som jag själv.

RIKTIGT bra filmklipp, har suttit hela kvällen och plöjt igenom.

Rekommenderar det verkligen.

Hur kan du som nybörjare säga om han är bra eller inte.
Citera
2008-12-16, 11:00
Medlem
Är intresserad av att börja med day trading och läst på om ämnet i fråga under en längre period men kan ej hitta info om hur ni day traders fyller i K4 blanketten.

Säg att du/ni som day trader exempelvis gör 2-3 avslut (?) i snitt per dag under en normal börsvecka. Finns det några knep/genvägar när man fyller i K4 eller sitter ni och fyller i och printar ut ett tiotal K4 blanketter varje år? Jag menar det blir ju väldigt många köp och avslut under ett års tid. Om du/ni väljer att göra ett avslut på en aktie innan börsen stänger för att sedan inskaffa aktien igen dagen efter så har troligtvis anskaffningsvärdet ändrats och då måste man fylla i en ny rad på K4 vad jag förstår?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in