Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 19:29
Medlem
b0gfettos avatar
Postar åt en annan som inte kan just nu.

Det är så att jag har en gammal hårddisk på 200gb som mitt OS och allt ligger på, och i dagarna har jag köpt en ny på 640gb. Nu är det så att jag vill föra över allt innehåll från 200gb-disken till den nya, alltså inte behöva formatera utan det ska bli en kopia.

Behöver man använda något ghost-program eller hur exakt ska jag gå tillväga?
Citera
2008-12-07, 19:49
Medlem
Titus pollos avatar
Ja, ett program som tar en bild av hårddisken. Som Norton Ghost. Programmet ska ta en bild av hårddisken, etta för etta och nolla för nolla.

Du har även Shadowprotect, Acronis True Image, Image for Windows/Dos, Paragon Drive Backup, Nero Backitup osv det finns en massa att prova.

Shadowprotect och Image for windows är de enda två som lyckats ge mig 100% ordentliga återskapanden utan några som helst problem (då har jag provat alla de som jag nämner ovan), och då har jag återställt hårdisken/ar over 100 gånger vid det här laget. Har även flyttat hela operativsystemet till helt ny hårdvara med Shadowprotect.
Acronis har denna funktion också, har dock inte provat den funktionen.
Citera
2008-12-07, 20:10
Medlem
b0gfettos avatar
"Går det bra fastän både enheterna är ikopplade i samma dator? Den första är C: och den andra (nya, 640gb) har E:, blir det ite något krångel då om jag t.ex. ska installera nya filer eller vid sökningar, eller, ja du förstår?"
Citera
2008-12-07, 20:21
Medlem
FallenKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
"Går det bra fastän både enheterna är ikopplade i samma dator? Den första är C: och den andra (nya, 640gb) har E:, blir det ite något krångel då om jag t.ex. ska installera nya filer eller vid sökningar, eller, ja du förstår?"

Kan säga att detta går bra både med Acronis och Norton Ghost, antagligen kommer du efteråt behöva byta plats på C och E efter att du överfört all data.
Citera
2008-12-07, 20:40
Medlem
LasseKongoos avatar
Jag kan också rekommendera Acronis True Image till denna uppgiften, har själv ghostat med detta program några gånger och det har funkat skitbra.
Efter att du gjort en ghost på din gamla disk så finns ju möjligheten att sen återställa denna till din nya disk som C: så det ska inte vara några problem.
Citera
2008-12-07, 22:24
Medlem
DennisOlofs avatar
b0gfetto, inte så svårt.

Precis så du beskriver är snabbaste sättet, dock vill jag rekommendera dig att skapa två partitioner på den nya hårddisken, så att när du väl kör med den nya hårddisken har du en C: och en D:

Om den då är 640Gb bör du hålla C: till en mindre storlek, t.ex. 50Gb eller mindre. Det bästa är att undvika att installera massa saker som fyller hårddisken, t.ex. spel och annat på C:

Det ska man lägga på D: istället. På det viset kan du enkelt göra en ghost image eller vilket program du nu kör från C: direkt till D: för att sedan bränna ut på DVD-R och i efterhand återställa om man får något virus eller hela systemet pajar ihop. Eftersom operativsystemet är ganska litet på C: går det busfort att göra en image, runt 60min max, beror på hårddisk och cpu osv.

Tanka ner hirens boot cd från thepiratebay och bränn ut den på en CD, boota upp datorn med båda diskarna inpluggade, gå in i diskhantering och skapa två partitioner som du formaterar (inte snabb formatering dock). När det är klart.

Boota om dator, boota från hirens CDn och kör det program du tycker passar bäst för att göra en kopia av nuvarande operativsystem till den nya disken och den partition den ska ligga på. Välj inte att göra en hela kopia på partitionen utan du vill skapa en spegling (exakt kopia) av innehåller på nuvarande disken till den nya.

Kör med CRC och andra saker så du är säker på att det blir en perfekt kopia, tar längre tid men viktigt så inget blir skadat eller trasig. Därefter är det bara stänga av datorn, koppla in nya disken och boota upp datorn. Kan hända att den inte hittar en "aktiv partition", bara boota från hirens och gå in i partition magic och klicka på C: och välja att göra den aktiv, avsluta. Nu ska datorn boota upp med nya disken och det är klart.
Citera
2008-12-08, 01:16
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
b0gfetto, inte så svårt.

Precis så du beskriver är snabbaste sättet, dock vill jag rekommendera dig att skapa två partitioner på den nya hårddisken, så att när du väl kör med den nya hårddisken har du en C: och en D:

Om den då är 640Gb bör du hålla C: till en mindre storlek, t.ex. 50Gb eller mindre. Det bästa är att undvika att installera massa saker som fyller hårddisken, t.ex. spel och annat på C:

Det ska man lägga på D: istället. På det viset kan du enkelt göra en ghost image eller vilket program du nu kör från C: direkt till D: för att sedan bränna ut på DVD-R och i efterhand återställa om man får något virus eller hela systemet pajar ihop. Eftersom operativsystemet är ganska litet på C: går det busfort att göra en image, runt 60min max, beror på hårddisk och cpu osv.

Tanka ner hirens boot cd från thepiratebay och bränn ut den på en CD, boota upp datorn med båda diskarna inpluggade, gå in i diskhantering och skapa två partitioner som du formaterar (inte snabb formatering dock). När det är klart.

Boota om dator, boota från hirens CDn och kör det program du tycker passar bäst för att göra en kopia av nuvarande operativsystem till den nya disken och den partition den ska ligga på. Välj inte att göra en hela kopia på partitionen utan du vill skapa en spegling (exakt kopia) av innehåller på nuvarande disken till den nya.

Kör med CRC och andra saker så du är säker på att det blir en perfekt kopia, tar längre tid men viktigt så inget blir skadat eller trasig. Därefter är det bara stänga av datorn, koppla in nya disken och boota upp datorn. Kan hända att den inte hittar en "aktiv partition", bara boota från hirens och gå in i partition magic och klicka på C: och välja att göra den aktiv, avsluta. Nu ska datorn boota upp med nya disken och det är klart.

Tack tack, ska framföra det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in