Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-06, 17:40
Medlem
Kawakamis avatar
Håller på att fixa med föräldrarnas dator, planen var att formatera hårddisken som är partitionerad för att sedan installera Windows XP.
Hårddisken är partitionerad i C: och D:, det är C: som ska formateras och det är även där Windows ska installeras.

Dock stöter jag på problem direkt - bootar från Xpskivan och får meddelandet att hårddisken inte kan hittas. Har kikat runt på nätet men ej hittat något matnyttigt som kan vägleda mig vidare. Kan ej heller formatera hårddisken via "datorhantering" under kontrollpanelen.

Någon här som vet hur jag ska gå till väga? Börjar bli lätt frustrerad över det hela.
Citera
2008-12-06, 17:48
Medlem
Germanias avatar
är det en sata-hårddisk så behövs drivrutiner.
Citera
2008-12-06, 18:33
Medlem
Kawakamis avatar
Jag lyckas då inte hitta några drivrutiner på Seagates enormt röriga hemsida.
Det enda jag hittar är en 2 år gammal sida med nedladdning som inte går igång, sekundära länken leder till Seagates förstasida...
http://www.drivers.mrjuan.com/download-263-6-barracuda-120-go-7200-7-serial-ata-ncq-windows-xp.html

Hårddisken är en Barracuda 120 gb, 7200.7 om det kan vara till nån hjälp, om någon har pejl på var man kan hitta drivrutinerna.
Citera
2008-12-06, 19:12
Medlem
hasenfrasens avatar
Enklaste sättet är att installera från en CD-skiva med SP2 eller SP3 pålagt och sen använda nyckeln från din icke-SP'ade XP-cd.
Citera
2008-12-06, 19:29
Medlem
Kawakamis avatar
Det Xp som är installerat har SP2, dock har jag inte kvar nyckeln till det. Går ej heller att installera det XP med SP3 som jag har på skiva eftersom hårddisken inte kan hittas. Om någon kan hjälpa mig att hitta Satadrivrutiner så ska nog allt gå vägen.
Senast redigerad av Kawakami 2008-12-06 kl. 19:34.
Citera
2008-12-06, 22:33
Medlem
hasenfrasens avatar
Hittas inte hårddisken med SP3 är inte hårddisken synlig i BIOS och du måste felsöka. Kan du boota upp på en Ubuntu Live-CD och se hårddisken? Kan inte Ubuntu 8.10 hitta hårddisken kan heller inte Windows CD'n göra det.
Citera
2008-12-08, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kawakami
Det Xp som är installerat har SP2, dock har jag inte kvar nyckeln till det. Går ej heller att installera det XP med SP3 som jag har på skiva eftersom hårddisken inte kan hittas. Om någon kan hjälpa mig att hitta Satadrivrutiner så ska nog allt gå vägen.
Du behöver SATA-drivrutiner för MODERKORTET, inte hårddisken! Finns oftast att laddas ner från datortillverkarens hemsida!
Citera
2008-12-08, 11:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd-skiva!

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se
Guiderna både maximerar datorns prestanda och förstärker datorns säkerhet radikalt, så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in