2008-12-06, 13:46
Medlem
Hej!
Sitter hemma hos min flickvän!
Igår stängde hon, helt regelrätt, av sin dator(innehållande Windows XP SP2).. Hon försökte sedan starta upp den på kvällen, och då visar den en skärm som säger att det saknas en fil från WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM.. Vette fasen va det är för fil, men antar att någon viktig fil blivit korrupt!
Såå, jag leta upp deras recovery/instalationsdisk (de kör med FUJITSU SIEMENS, så de va en speciell skiva just för deras dator) och kör igång.. Efter startskärmen så kommer det upp det vanliga: "Press any key to boot your CD".. Jag trycker på en tangent, och upp kommer den vanliga skärmen som först laddar, och sedan kommer till där du får välja, reparera(R) eller Installera XP(retur).. Jag valde först reparera, och då kom jag till en skärm som sade åt mig att jag skulle skriva vilken disk det var jag ville reparera.. Jag tog 1... Det gav mig BLÅ-Skärm

Jag startade om, gjorde samma sak och kom till den här Installera XP eller Reparera, och kom på att man skulle trycka installera xp, och sedan välja reparera.. Tryckte Retur, och kom till den där skärmen som frågar om jag accepterar användaravtalet.. Jag trycker F8 (acceptera) och BOOM, BLÅ-skärm..

Detta gör att jag inte kan installera, och itne heller reparera xp, så nu vänder jag mig till er! Någon som vet vad som kan göras?? Behövs mer info??

BLÅ-Skärmen säger i stora drag så här:
Windows stängs av för at förebygga problem med din dator

BAD_POOL_CALLER

Kontrollera att all maskin och programvara är installerade rätt.. Fungerar ej detta så ring kundtjänst.

(PS. Hon spelade endast lite spel, men installerade inget nytt eller var inne på någon suspekt ny hemsida DS.)
Citera
2008-12-06, 19:19
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på Windows-CD och när setupen säger "Windows loading" så hackar du på R-tangenten eller F10 så att du kommer in i Recovery Console. Där kör du en CHKDSK på C: med parametrarna /r /p

CHKDSK C: /R /P

Funkar inte det är nog en nyinstallation den enda lösningen för en icke-hackare. Har du viktiga data på hårddisken kan du mounta mha en Ubuntu Live-CD. Force-parametern lär nog användas då disken är markerad som "smutsig".
Citera
2008-12-06, 23:19
Medlem
Blåskärmen tycker jag pekar på att nått inte stämmer hårdvarumässigt. Testa att ta ut en minnessticka och testa.

Testa även en "vanlig" xp-skiva. Alltså inget som följde med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in