2008-12-07, 01:35
Medlem
Squalos avatar
Fy fan vad löjligt. Antingen är man man eller så är man kvinna. Är det tveksamt om personen öht. har något fungerande kön, då får dom väl välja om dom ska vara man eller kvinna.

Alla dessa pervon ska bara hålla truten.
Citera
2008-12-07, 02:31
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Men låt då dessa människor själva bestämma vad de anser sig vara. Varför måste pappa staten offentligt dekorera en fålla där de ska hålla sig. Någon är inte osynliggjord bara för att den inte är omhändertagen, vilket du kanske har svårt att acceptera.

Det är inte så enkelt som man kanske tror. Nu vet jag inte någonting om Australiens pappersarbete, men jämför med Sverige då. Så fort du kommer i kontakt med myndigheter och verk av olika slag vill de veta en massa saker om dig. Tänk dig att fylla i en jobbansökan och ställas inför frågan om du var man eller kvinna, när du inte känner dig som endera. Tänk dig som en jämförelse att du själv skulle fylla i etnicitet på ett officiellt, viktigt papper och de enda två alternativen var Mongol och Kurd. Menar du på allvar att det inte skulle få alla andra att känna sig osynliggjorda?

Sedan är det faktiskt så, att "staten" (eller låt oss säga kulturen) dekorerar fållor åt oss vare sig vi vill det eller inte. Jag pratar inte om att "ta hand om" någon, och jag tror att du missuppfattar mig från första början. Eller är det så att du bara inte vill förstå min ståndpunkt, eftersom du ogillar tanken på ett polygent samhälle?
Citera
2008-12-07, 02:48
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Det är inte så enkelt som man kanske tror. Nu vet jag inte någonting om Australiens pappersarbete, men jämför med Sverige då. Så fort du kommer i kontakt med myndigheter och verk av olika slag vill de veta en massa saker om dig. Tänk dig att fylla i en jobbansökan och ställas inför frågan om du var man eller kvinna, när du inte känner dig som endera. Tänk dig som en jämförelse att du själv skulle fylla i etnicitet på ett officiellt, viktigt papper och de enda två alternativen var Mongol och Kurd. Menar du på allvar att det inte skulle få alla andra att känna sig osynliggjorda?

Sedan är det faktiskt så, att "staten" (eller låt oss säga kulturen) dekorerar fållor åt oss vare sig vi vill det eller inte. Jag pratar inte om att "ta hand om" någon, och jag tror att du missuppfattar mig från första början. Eller är det så att du bara inte vill förstå min ståndpunkt, eftersom du ogillar tanken på ett polygent samhälle?

Varför i så fall begränsa sig till tre "kön"? Vi vill ge dessa som placeras i den tredje gruppen möjlighet att uppnå deras fulla potential och det kan de inte göra genom att man begränsar dem inom detta ramverk, för att använda genusjiddrish.
Citera
2008-12-07, 11:50
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Varför i så fall begränsa sig till tre "kön"? Vi vill ge dessa som placeras i den tredje gruppen möjlighet att uppnå deras fulla potential och det kan de inte göra genom att man begränsar dem inom detta ramverk, för att använda genusjiddrish.

Precis min tanke.
Citera
2008-12-07, 11:52
Moderator
impieteers avatar
Varför vill australiensiska staten veta vilket kön folk har? När är det viktigt?
Citera
2008-12-07, 14:43
Medlem
LadyTs avatar
Citat:

Jag förstår faktiskt inte din liknelse. Det finns väldigt många nationaliteter i världen, men det finns faktiskt inte mer än två kön. Oavsett vad man känner sig som. Däremot kan det väl tänkas att det finns många situationer där det är onödigt att fråga efter kön precis som det är irrelevant vilken nationalitet personen har, men det är en helt annan fråga.
Citera
2008-12-07, 14:56
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyT
Jag förstår faktiskt inte din liknelse. Det finns väldigt många nationaliteter i världen, men det finns faktiskt inte mer än två kön. Oavsett vad man känner sig som. Däremot kan det väl tänkas att det finns många situationer där det är onödigt att fråga efter kön precis som det är irrelevant vilken nationalitet personen har, men det är en helt annan fråga.

Tvärtom, sexualitet verkar kunna ta hur många former som helst. Vilken biologisk utrustning man råkar ha tycker jag är mindre viktigt för bestämningen av "var man hör hemma". Fråga vilken transsexuell som helst om den saken.
Citera
2008-12-07, 15:00
Medlem
LadyTs avatar
Citat:
Tvärtom, sexualitet verkar kunna ta hur många former som helst. Vilken biologisk utrustning man råkar ha tycker jag är mindre viktigt för bestämningen av "var man hör hemma". Fråga vilken transsexuell som helst om den saken.

Ok. Då har vi helt enkelt olika uppfattning on vad kön är. Jag skiljer på kön (vilket är biologiskt) och vilken sexualitet personen har.
Citera
2008-12-07, 15:05
Medlem
PacmanSwes avatar
ska dom få eget omklädningsrum och toalett då eller?
Citera
2008-12-07, 15:35
Medlem
LadyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
ska dom få eget omklädningsrum och toalett då eller?

Detta är tydligen ett problem. Läste en artikel om en person som höll på att behandlas för att göra ett könsbyte från kvinna till man, men ännu inte genomgått den avgörande operationen. Hon/han såg ut som en man förutom mellan benen då, vilket ställde till problem vid val av omklädningsrum.

Efter operation kommer väl i och för sig inte detta att vara ett problem längre. Men det finns kanske personer som inte vill byta biologiskt kön och de blir kanske kvar i limbo i denna fråga. Underlaget som skulle kunna motivera egna omklädningsrum är knappast tillräckligt stort och är heller inte avsikten med Australiens förslag antar jag. Det handlar om långt viktigare saker förmodar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in