2008-12-05, 17:33
Medlem
En kul liten sak, jag har fått lite olika bud på detta, det har gått så långt så min fråga har vandrat enda till vårt kära grannland Jag skickade det till en kompis som skickade frågan vidare till släkt å vänner, sen fortsatte det på den vägen. Men har dock fått lite olika bud, från olika personer/personers släkt å vänner i Finland!
Så kom igen nu vad betyder det egentligen.....???
Vet ej om det skall stå i ett ord dock, men jag skriver det nedan, så får vi se om jag får några fler exempel på ordets innebörd.......

" epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään "
Citera
2008-12-05, 20:28
Medlem
Jrgens avatar
Precis som alla språk som har sammansatta ord kan väl orden i princip vara hur långa som helst?
Citera
2008-12-06, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pakkopaita
En kul liten sak, jag har fått lite olika bud på detta, det har gått så långt så min fråga har vandrat enda till vårt kära grannland Jag skickade det till en kompis som skickade frågan vidare till släkt å vänner, sen fortsatte det på den vägen. Men har dock fått lite olika bud, från olika personer/personers släkt å vänner i Finland!
Så kom igen nu vad betyder det egentligen.....???
Vet ej om det skall stå i ett ord dock, men jag skriver det nedan, så får vi se om jag får några fler exempel på ordets innebörd.......

" epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään "

Osystematiskt*********

Ordet är enligt nåt års guiness rekordbok det längsta finska grammatikaliskt korrekta ordet, men skall däremot tilläggas att betydelsen är i de närmaste oförståerlig.

Detta kan vara svenskans motsvarighet.

Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmateriel-underhållsuppföljningssystemdiskus sionsinläggsförberedelse-arbeten.
130 bokstäver.
Citera
2008-12-06, 08:20
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimoich

Ordet är enligt nåt års guiness rekordbok det längsta finska grammatikaliskt korrekta ordet, men skall däremot tilläggas att betydelsen är i de närmaste oförståerlig.

Den version jag sett i rekordboken är ännu lite längre - epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän. En ungefärlig översättning skulle vara inte heller ens med hans/hennes oförmåga att låta osystematisera, då? Men som ni kan gissa är ordet är en hundraprocentigt teoretisk skapelse - man vill bara visa hur långa ord det går att skapa på ett agglutinerande språk som finskan. I dagligt bruk är såna här gräsligheter av noll och intet värde, det finns ändå alldeles tillräckligt med långa ord i finskt vardagsspråk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agglutinative
Senast redigerad av Ördög 2008-12-06 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in