Jo ja har alltid undrat äver hur ett svenskt armé regemente är ubbygt. Av det jag har läst eller hört värkar det inte finns Divisioner som i tex americanska armén. Men det jag är mest intresserad av och har undrat mycket över är hur ett regemente/division (om det nu finns inom svenska väpnade styrkor) är uppbygt. Hur många man som ingår i varje "fas" osv.
Tex är det uppbygt på detta sätt?: Regemente = ex antal soldater / Battalion = ex antal soldater / Kompani = ex antal soldater / Pluton = ex antal soldater osv osv.
Den är inte uppbygd alls för tillfället!
Just nu har vi ett antal utbildningsförband mer eller mindre, typ Lv6, Livgardet, Ing2, LedReg m.fl.
Dessa utbildar vad jag förstår soldater som sedan väntas att frivilligt tjänstgöra i tillfälligt samansatta plutoner och kompanier(insatsförband) för tjänstgöring t.ex. utomlands.
Sen har vi också ett hemvärn som verkar över Sveriges yta (nationella skyddstyrkor). Hemvärnet är organiserat i bataljoner och kompanier och löser uppgifter på hemmaplan om det skulle krävas. H:s uppgifter är att skydda och bevaka skyddsobjekt.
Pluton= 30-50man
Kompani= typ två el fler plutoner(100-200man)
Bataljon= flera kompanier (500-1000man)
Senast redigerad av Macke85 2008-12-04 kl. 00:29.