2008-12-03, 22:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
försökte i systemutveckling först men det här är väl mer åt forskningshållet. *harkel*

Satt och såg på csi häromdagen och de har ju alltid tillgång till teknologi som ligger långt in i framtiden eller rentav bryter mot fysikens lagar men jag kom att tänka på något som de inte har haft men åtminstonde skulle platsa i den tv-serien.

Skulle det vara praktiskt möjligt att tillverka ett superdator som kan plocka fram en 3D-modell ur dna-kod? Om man ger den 3D-modeller från magnetröntgen på säg 100 invidider ur varje ras och bägge könen samt deras dna-kod så borde man ju kunna plocka fram ett genomsnitt och matcha det till dna-koden man har hittat. Så vitt jag förstår så skrivs ju inte yttre åverkan ned i dna så 3d-modellen man skulle få ut skulle kunna variera i vikt och längd.

Det mänskliga genomet blir runt 750 megabyte varav 1,5 % är unika data för den individen så några enorma mängder information att behandla handlar det väl inte om, däremot att låta datorn lära sig och dra slutsatser om hur dna-koden påverkar människans ras, form och egenskaper är en annan femma. resultatet av detta projekt skulle ju rentav kunna leda till nya forskningsframsteg men jag gissar att det är åtskilliga decennier tills man ens kan börja skissa på ett sådant projekt.

Det jag undrar är var de stora teknologiska farthindren ligger.
vi kan ju idag ta dna och få det i digital form. vi kan även göra magnetskiktröntgen och det finns även rudimentära former av artificiell intelligens som kan dra slutsatser.

vad skulle förhindra att man började på ett sådant projekt idag?
Citera
2008-12-04, 13:08
Medlem
KemiRockarFetts avatar
DNA är väl ett ganska häftigt högnivå-språk därför att budskapet verkar kunna gå fram även om en del kod försvinner eller ändras. Om man tar bort en rad kod ur ett datorprogram blir det ju oftast katastrof.
Därav kanske inte ett sånt projekt blir så enkelt?
Citera
2008-12-04, 13:45
Medlem
chibarikus avatar
Det stora problemet som jag har förstått det är ju att veta vad varje gen gör och hur det påverkar utseendet. Tror att den mesta forskningen runt dna görs utifrån hur det påverkar ärftliga sjukdomar.
Citera
2008-12-04, 14:02
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Det stora problemet som jag har förstått det är ju att veta vad varje gen gör och hur det påverkar utseendet. Tror att den mesta forskningen runt dna görs utifrån hur det påverkar ärftliga sjukdomar.

det var därför man skulle ge dem en massa magnetröntgenfiler på människor samt deras dna-kod för att den skall kunna dra slutsatser ifrån det. vi vet inte hur dna-koden påverkar människors utseende nämnvärt idag men med ett sånt här projekt kanske vi skulle kunna lära oss det.
Citera
2008-12-04, 14:19
Medlem
Cardiacs avatar
Varför magnetröntgen?
Antar då att du menar MRI (magnetic resonance imaging) vilket mest används för att titta på protoner där du får bulkmagnetiseringen och med andra ord ingen upplösning på atomär nivå, vilket är det ställe där de flesta skillnaderna i DNA kommer synas. DNA i sig själv är rätt ointressant (tänk hårddisk).
Vad sjutton ska du med en 3D-modell till?
Citera
2008-12-04, 17:03
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Varför magnetröntgen?
Antar då att du menar MRI (magnetic resonance imaging) vilket mest används för att titta på protoner där du får bulkmagnetiseringen och med andra ord ingen upplösning på atomär nivå, vilket är det ställe där de flesta skillnaderna i DNA kommer synas. DNA i sig själv är rätt ointressant (tänk hårddisk).
Vad sjutton ska du med en 3D-modell till?

Om du inte läste inledningen läste inledningen så menade jag att det hade platsat i CSI och de har redan så mycket teknologi som är rent ut sagt sci-fi så varför inte någonting åt det hållet.

Man hittar ett hårstrå eller dylikt på brottsplatsen och gör en dna analys på det. mailar dna-profilen till denna superdator och ut får man en 3D modell av den misstänkta individen, där ansiktsdrag, ungefärliga biometriska data samt ålder går att utläsa.

DNA i sig är inte direkt ointressant (tänk källkod). Om man angriper problemet som ett datorprogram så måste vi ju först framställa en baslinje över vilka bitar av genomet som bestämmer vilka drag och därifrån så borde man kunna trolla fram tredimensionella fantombilder ifrån hudceller, hår, saliv osv.

men du har nog rätt i att magnetskiktröntgen - MRI kanske inte räcker som utgångspunkt. I CSI hade det säkert funkat iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in