2008-12-01, 10:35
Medlem
Är kalibern 6,5 mm föreskriven standard i svenskt tävlingsskytte med gevär?
I mitt ursprungliga hemland (Etiopien) används vanligen något grövre kalibrar vid tävling. Kulbanan bör vara något mer flack med dessa grövre kalibrar och jag funderar därför på att importera ett matchgevär från en släkting, som har vapenhandel i Addis.
I min skytteförening i Sverige tycks ingen riktigt veta om andra kalibrar än 6,5 får användas i svenskt civilt gevärsskytte. Kan någon ge besked?
Citera
2008-12-01, 10:40
Medlem
Ja, i nationellt tävlingsskytte är det 6,5 som gäller om man inte är intresserad av den betydligt klenare kaliber .22 eller luftgevär för den delen. Även sportskyttarna, som inte är det samma som det nationella skyttet (FSR), använder sig av 6,5mm. Tidigare fanns även k-pist skytte som en civil gren och där använde man 9mm.
Citera
2008-12-01, 10:59
Medlem
Tack för svaret

Citat:
Ursprungligen postat av flaskpannkaka
Ja, i nationellt tävlingsskytte är det 6,5 som gäller om man inte är intresserad av den betydligt klenare kaliber .22 eller luftgevär för den delen. Även sportskyttarna, som inte är det samma som det nationella skyttet (FSR), använder sig av 6,5mm. Tidigare fanns även k-pist skytte som en civil gren och där använde man 9mm.

Då håller jag mig till Carl Gustaf och 6,5mm.
Citera
2008-12-02, 19:45
Medlem
Håller man på med tävlingskytte i Etiopien? kan du inte berätta lite?
Citera
2008-12-02, 20:14
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maison
Håller man på med tävlingskytte i Etiopien? kan du inte berätta lite?
Japp. Mot rörliga mål i form av springande somalier....
Citera
2008-12-03, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Japp. Mot rörliga mål i form av springande somalier....

Jo nått sånt jag tänkte först också, men killen verkar ju seriös. Det hur många skämt som helst man kan hitta på om afrikaner, men kan vi lunga oss ett tag. Jag är faktiskt intresserad av det här.

Är det en sport? Finns det klubbar?
Citera
2008-12-05, 18:49
Medlem
Sport- och jaktskytte

Citat:
Ursprungligen postat av Maison
Jo nått sånt jag tänkte först också, men killen verkar ju seriös. Det hur många skämt som helst man kan hitta på om afrikaner, men kan vi lunga oss ett tag. Jag är faktiskt intresserad av det här.

Är det en sport? Finns det klubbar?

Som i alla länder finns sportskytte även i Etiopien. I min barndom 60-talet finns ingen riktig gräns mellan jaktskytte och rent tävlingsskytte såsom det bedrivs i Sverige och Europa, varför kalibrarna varierade även inom klassiskt gevärsskytte. Hur det är idag vet jag inte säkert.
Citera
2008-12-05, 19:42
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Är kalibern 6,5 mm föreskriven standard i svenskt tävlingsskytte med gevär?
Kaliber 6,5mm har varit det vanligaste inom gevärsskytte (icke-jakt), eftersom den anammats i frivilliga skytterörelsen som är militär. Nuförtiden är det på väg att tyna bort, och nya former av gevärsskytte växer så sakteliga fram med både andra kalibrar och andra gevär. Nackdelen med de nyare formerna är dock att det fort blir ruskigt dyrt med gevär (20-40 tusen kanske), jämfört med en gammal torr Mauser som då nästan är gratis i jämförelse.
Citera
2008-12-05, 22:55
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Kaliber 6,5mm har varit det vanligaste inom gevärsskytte (icke-jakt), eftersom den anammats i frivilliga skytterörelsen som är militär. Nuförtiden är det på väg att tyna bort, och nya former av gevärsskytte växer så sakteliga fram med både andra kalibrar och andra gevär. Nackdelen med de nyare formerna är dock att det fort blir ruskigt dyrt med gevär (20-40 tusen kanske), jämfört med en gammal torr Mauser som då nästan är gratis i jämförelse.

Tyvärr så verkar 6,5 skyttet vara på väg att dö ut. Enligt min granne som varit en av de drivande i skyttekretsar de sista halvseklet så är det ammunitionspriserna som ställer till det. Tidigare så fanns det nästan obegränsat med gratis ammunition via försvaret, men det är glömda tider.
Han är en eldsjäl men även han säger att 6,5 inom några år inte ens finns på kartan.
Citera
2008-12-07, 11:51
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Tyvärr så verkar 6,5 skyttet vara på väg att dö ut. Enligt min granne som varit en av de drivande i skyttekretsar de sista halvseklet så är det ammunitionspriserna som ställer till det. Tidigare så fanns det nästan obegränsat med gratis ammunition via försvaret, men det är glömda tider.
Han är en eldsjäl men även han säger att 6,5 inom några år inte ens finns på kartan.
Jo, det verkar stämma bra med vad jag hör om FSR-skyttet, som försvunnit i ungefär samma takt som försvaret. Det verkar kanske paradoxalt nog leda till större frihet vad gäller gevärsskyttet.

Exempelvis så har tillståndsgruppernas policy att förbjuda nästan allt, även om det är fullt lagligt, nu börjat samla på sig en del prejudicerande domar, vilket gör det fullt möjligt att få målskyttelicens även på semiautomatiska gevär (helt oberoende av om de har "militärt utseende" eller inte förresten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in