Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
Vad vill jag då ha sagt med det här? jo det är det att alla dessa är BRUNBJÖRNAR. Men ändå så dras dom inte över samma kam, utan man skiljer på dessa geografiskt eftersom storleken varierar. På samma sätt som DU/VI borde skilja på små vargar och stora vargar, jag gör det redan... men inte du.
Brunbjörnarna anges som "ursus arctos ---"
Gråvargen dock bara som "canis lupus"
bara för att vi människor inte gett dem underarter, innebär det ju inte att dom INTE varierar i storlek, faktum är att dom varierar enormt i storlek.
Klart man klassificerar dem i underarter. De skiljer sig ju både fenotypiskt (du vet, fysiska saker som... eh... storlek) och genetiskt. De är alltså på väg att bilda egna arter. Därav ordet "underart".
Eh, gråvargen delas in i olika underarter den med. MacKenzie-vargen du är så kåt i heter t.ex. Canis lupus occidentalis.
Men det hör inte direkt hit. Alla underarter hör alltså till samma art. För dig som har svårt för Linnés nomenklatur: alla små vovvar som har delar de två första namnen i den latinska beteckningen är vargar.
Alltså räknas alla in för att ge ett globalt medelvärde, ett medelvärde som ligger under varghundens.
Dessutom: Du väljer att gå på rasstandard vad gäller varghund, inte faktiska medelvärden. Det hoppas jag du förstår skillnaden på.
En rasstandard är en uppsättning idealvärden vi människor har bestämt. Hundar som hamnar utanför denna rasstandard anses ha egenskaper som inte är lämpliga och avlas därför inte vidare på. Dock finns det mängder av hundar som ligger utanför rasstandarden, vilket gör att det faktiska medelvärdet för varghundens mankhöjd är högre.
Oj, nu blev det nog lite väl komplicerat. Bernad_law verkar vara en pedagogisk kille, han kan säkert dumma ner det åt dig.