2003-08-07, 11:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Tror ni på sånt?

Exempel: Farsan åker och handlar några mjölk på stormarknaden, när han ska till kassan så tänker morsan där hemma -"Hoppas han köper den där korven som vi behöver".. Farsan kommer då på i samma sekund att dom behöver korv, och köper då detta..

Själv så tror jag på något liknande.. Om delfiner kan kommunicera komplicerat skitlångt med hjälp av "signaler" borde ju människan kunna något liknande fast vi kanske inte vet det...

Har också avbrutit kompisar i precis det ögonblick dom skulle säga samma sak till mej efter ganska lång tids tystnad.. det måste ju betyda att vi började tänka på t.ex. pizza i exakt samma sekund...

Tanketelepati? heter det så? Isåfall tror jag på det..
Citera
2003-08-07, 18:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Telepati betyder tankeöverföring så det räcker nog med att kalla det för telepati.

Problemet med att fastställa telepati som något som definitivt existerar är att vetenskapen kräver att något som ska presenteras som fakta ska kunna upprepas i lång följd och av andra, oberoende forskare.

En vanlig invändning är man glömmer bort de gånger som man tänkt på att någon annan ska köpa med sig korv och det inte införlivas. Människan kommer mycket lättare ihåg de få gånger som denna telepatiska önskan uppfyllts.
Citera
2003-08-07, 18:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Det där med att man avbrydet kompiser precis sammtidigt med samma sak är nog inte telepati. Utan man har lärt känna varandra så man vet hur personer regarar på olika saker fast mer undermedvetet. Jag och en polare gör så hela tiden, vi känner varandra så väl att vi vet vad den andra tänker på för vi tänker precis likadant, det har hänt mer än ett par 100ggr säkert. Rätt fult ibland...

En gång satt vi i min soffa och kollade på film, jag hade lagt upp min fot på mitt knä imot honom och han viseversa så fotsulorna var imot varandra, så började vi slå lite på varandras fötter med fötterna, helt plötsligt så slutade vi och efter ett par sekunder så sade vi xakt sammtidigt "kiaaa" och slog ihop hälarna.. vi vart helt paffa och utbrast i skratt... :D

Det hela hänger på det undermedvetna, tror inte riktigt på telepati så. Men enligt min mamma så hade telepatisk kontakt med min farmor när hon dog när jag var liten, kommer själv inte ihåg detta dock... :|
Citera
2003-08-28, 21:58
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Om det inte finns någon förklaring så MÅSTE det vara övernaturligt !

Okej, ett tankeexpriment: Farsan är och handlar. En gång i veckan. Varje gång han handlar tänker morsan "Hoppas han handlar korv" (eller nåt annat, blomkål, kanske... eller möjligtvis bakpulver) När han kommer hem säger morsan "Nå... handlade du korv?" han säger "Nej... det sa du inget om..." Detta händer 100 gånger i rad. Morsan vill att han ska handla nåt som hon glömde skriva upp, farsan kommer hem med två kassar mat. För det mesta köper han också saker som inte stod på listan, men som han trodde att de behövde. Ibland har han köpt Aftonbladet, ibland har han köpt två paket snus, också, men det säger han ingenting om.
Den hundraförsta gången han handlar kommer han hem med två kassar mat och en tub polkaströssel som inte stod på inköpslistan. Hon öppnar kassen och ser tuben med strössel. "Polkaströssel !" säger hon "Det måste vara telepati! Jag tänkte på att du skulle handla det."

Vad är sensmoralen ?

Vi tänker hundra tankar som skulle kunna överensstämma men som inte gör det, vi kommer bara ihåg den hundraförsta gången. Den gången då det fakiskt stämmer.
Citera
2004-01-21, 21:00
Medlem
Jung kallade detta fenomen för synkronicitet.
http://www.susning.nu/Synkronicitet
Citera
2004-01-22, 19:09
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Ja, antingen det. Eller så är det bara så att man glömmer vanliga vardagliga banala händelser och kommer ihåg dom ovanliga. Occams rakkniv, vad tror ni?

Occams rakkniv
Citera
2004-01-24, 22:12
Medlem
sajruss avatar
Den enklaste förklaringen är helt enkelt att vi (de flesta) människor är så jävla "simple minded" (svenska?) så att vi går och tänker på antingen korv eller pizza, att vi någongång skulle tänka samma är ju inte otroligt.

Det där om att varje person är unik är ett himla skitsnack, möjligt att det stämmer i genetiken men när det kommer till psyket är vi alla lika j*vla "stereotypa", annars hade det inte gått att försörja sig för en hjärnskrynklare.

Konstigt nog var det ju inte någon som kom på relativitetsteorin samtidigt som Einstein...fast han kanske inte var någon höjdare på telepati då...
Citera
2004-01-24, 22:26
Medlem
Etablerad vetenskap tar gärna och kraftigt avstånd från fenomen som inte kan förklaras enligt gängse paradigmer så att kunna genomföra ordentliga undersökningar inom det som brukar kallas övernaturliga områden, och sedan få sina resultat accepterade, är knappast möjligt. Den forskare som går ut seriöst hävdar att telepati existerar har mer eller mindre förstört sin karriär.

Ändå ska man inte förakta de här fenomenen. Varför skulle de inte kunna vara verkliga? S.k. morfogena fält...ja, vem vet egentligen? Vår kunskap om mänskligt medvetande är inte alls uttömmande och det finns mycket som är okänt.

Förresten, en fransman vid namn Poincaré kom faktiskt fram till delar av Einsteins slutsatser redan innan 1905 - även om hans begränsade teori bleknar i förhållande till Einsteins enorma intellektuella prestation.
Citera
2004-01-24, 22:35
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Etablerad vetenskap tar gärna och kraftigt avstånd från fenomen som inte kan förklaras enligt gängse paradigmer så att kunna genomföra ordentliga undersökningar inom det som brukar kallas övernaturliga områden, och sedan få sina resultat accepterade, är knappast möjligt. Den forskare som går ut seriöst hävdar att telepati existerar har mer eller mindre förstört sin karriär.

Ändå ska man inte förakta de här fenomenen. Varför skulle de inte kunna vara verkliga? S.k. morfogena fält...ja, vem vet egentligen? Vår kunskap om mänskligt medvetande är inte alls uttömmande och det finns mycket som är okänt.

Förresten, en fransman vid namn Poincaré kom faktiskt fram till delar av Einsteins slutsatser redan innan 1905 - även om hans begränsade teori bleknar i förhållande till Einsteins enorma intellektuella prestation.

Du förstod säkert vad jag menade..

Och telepati mellan väldigt simulärtänkande varelser skulle ju inte kunna vara helt omöjligt, nej... Går hela världen runt och tänker "Mmm...Korv" eller "Mmm...Pizza" så är det ju inte helt omöjl.....Mmm....korv....*drool*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in