2008-12-08, 12:10
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Det hela beror ju också på hur man definierar "säker", som RedX var inne på.

Jag är personligen övertygad om att män generellt sett är bättre bilförare rent tekniskt, men gör det dem säkrare?

Kvinnor som är mindre tekniskt kunniga, är de per definition också "osäkrare" bilförare?

Mvh

Det här ligger det mycket i.
Jag är fullt övertygad om att den genomsnittliga mannen är en avsevärt bättre förare än den genomsnittliga kvinnan.
Men samtidigt så är jag precis lika övertygad om att männen lider av en avsevärt högre frekvens av idioter som hittar på diverse dumheter i trafiken, och kör man som en idiot så kommer man förr eller senare att ställa till med något oavsett hur tekniskt skicklig man är som förare.

Ser man bara på vilka typer av "störningsmoment" som finns i trafiken så tycker jag att man kan generalisera såhär:
Folk som såsar runt, kör 70 km/h på 90-sträckor och dylikt. Det är nästan alltid kvinnor eller åldringar.
Folk som ägnar sig åt vårdslösa omkörningar, slänger sig fram och tillbaks mellan filer utan att signalera, osov. Nästan alltid män i blandad ålder.
Folk som tar 5 minuter på sig att parkera, och sedan ytterligare 5 minuter på att komma ut från parkeringen. 99% kvinnor, 1% gott&blandat.
Citera
2008-12-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe85
Min körskolelärare sa att kvinnor har högre premie därför att de oftare lånar ut sin bil till sina tonårssöner, som sedan krockar med deras bilar Farsorna vill ju inte låna ut sina fina bilar till sönerna... Det var tydligen någon kvinna som fösökte överklaga att hon hade högre premie än sin jämnåriga man och då fick hon detat som svar.

Vill minnas att TryggHansa opponerade sig mot detta. De hävda att de inte kunde se några tecken på sådant i sin statistik.

Fäör övrogt vill jag minnas att den mest olycksbenägna gruppen är män 19-24. Värt att notera är att den näst mest drabbade gruppen är kvinnor i samma ålder.
Citera
2008-12-13, 16:37
Medlem
Säga vad man vill om att det är som det är men försäkringsbolags premier brukar u vara ganska så välgrundade och kan ju ses som en stark indikator på hur det ligger till. Skulle vara intressant att ta del av den statistik som försäkringsbolagen baserar sina premier på då denna antagligen är väldigt omfattande och skulle antagligen ge en bättre bild än vad diverse myndigheters och verks ger.
Citera
2008-12-13, 17:08
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Det här ligger det mycket i.
Jag är fullt övertygad om att den genomsnittliga mannen är en avsevärt bättre förare än den genomsnittliga kvinnan.
Men samtidigt så är jag precis lika övertygad om att männen lider av en avsevärt högre frekvens av idioter som hittar på diverse dumheter i trafiken, och kör man som en idiot så kommer man förr eller senare att ställa till med något oavsett hur tekniskt skicklig man är som förare.

Ser man bara på vilka typer av "störningsmoment" som finns i trafiken så tycker jag att man kan generalisera såhär:
Folk som såsar runt, kör 70 km/h på 90-sträckor och dylikt. Det är nästan alltid kvinnor eller åldringar.
Folk som ägnar sig åt vårdslösa omkörningar, slänger sig fram och tillbaks mellan filer utan att signalera, osov. Nästan alltid män i blandad ålder.
Folk som tar 5 minuter på sig att parkera, och sedan ytterligare 5 minuter på att komma ut från parkeringen. 99% kvinnor, 1% gott&blandat.

på tal om 5min att parkera så såg jag ett par med en mopedbil där tanten vinkade ut gubben från parkeringsfickan haha snacka om trafikfara.
Citera
2008-12-14, 01:32
Medlem
Jag tror att det här med bilkörning bara är en fråga om motivation och övning precis som mycket annat. En minoritet av alla människor som kör bil vållar 50 procent av alla olyckor som sker (källa: körkortsboken). Vi skulle alla vinna stort på att ha ett system där premien är fullkomligt individuell och blir lägre i takt med antalet skadefria år. Säga vad man vill men den som kört skadefritt i över 10 år kan faktiskt köra, även om han eller hon kör som en idiot i andras ögon (för sakta, för fort, för farligt, för försiktigt etc det är ju bara en fråga om individuell kapacitet). Ett sådant system skulle rätt snart straffa bort de idioter som inte skall sitta i eller på ett fordon i trafiken tillsammans med oss andra. Modern jämställdhet? --Javisst är det det! Något som är intressant att notera är hur piloter brukar se på sin dödlighet vid flygning: Där uppe i luften är jag trygg eftersom jag är omgiven av professionella människor som inte skulle hamnat där om de inte dugit. Här nere är jag mycket mer rädd eftersom sannolikheten att jag skall bli ihjälkörd av någon idiot är enormt mycket större än att jag någonsin ens skall få se en flygplansolycka (källa: något tvprogram om flygkrascher). För övrigt är den bästa bilföraren jag någonsin åkt med en kvinna. Hennes pappa var testförare på volvo och hon hade nog hunnit glömma mer än jag någonsin lärt mig om bilkörning. Köra rally kunde hon med, fort som fan.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-12-14 kl. 01:43.
Citera
2008-12-14, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive
Säga vad man vill om att det är som det är men försäkringsbolags premier brukar u vara ganska så välgrundade och kan ju ses som en stark indikator på hur det ligger till.

Inte direkt... Der ser ju i första hand till sin egen ekonomi.
Ser de en möjlighet att plocka någon trafikgrupp på mer pengar genom vriden statistik så kommer de att göra det.
Citera
2008-12-14, 09:21
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Jag vill gå ett steg längre: Föräldrar är dom absolut sämsta förarna. Inte nog med att dom är så jävla försiktiga att dom beter sig helt irrationellt i trafiken, dom kan dessutom när som helst få för sig att vända sig om och skälla på sina barn i baksätet eller leta nappar som ramlat ner på golvet när dom är på motorvägen.
Här spelar könet ingen som helst roll dock.
Citera
2008-12-14, 18:50
Medlem
Ziltoids avatar
Jag tror att män kör mer aggressivt och med mer högmod än vad en kvinna gör.
Speciellt i ungdomen.

Personligen så drar jag dock inga slutsatser om vilket kön som kör bäst av en sån här undersökning.
Men av egen erfarenhet kan jag säga följande:
Jag har varit passagerare i en bil över 200km/h några gånger i mitt liv men aldrig med en kvinnlig förare.
I ungdomen vill män gärna visa hur coola dom är och jag tror inte en kvinna i samma ålder har samma behov av det.

Sen är vi alla olika.
Senast redigerad av Ziltoid 2008-12-14 kl. 18:55.
Citera
2008-12-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
I fredagens Metro motor kan man läsa följande statistiska (?) utspel:

Låt kvinnorna ta över bilen

Statistik över dödsolyckor i trafiken fördelat på kön;

2007
Män: 363
Kvinnor: 138

Innan jag spyr galla över hela forumet, skulle jag vilja höra vad ni har för funderingar kring detta. Jag vill be er (män som kvinnor) att tänka efter ordentligt innan ni svarar. I mean it!

Fortsättning följer, alltså..

När jag tog körkort så stod det i min körkortsbok att män orsakar mer olyckor i trafiken än kvinnor även räknat i förhållande till antal körda mil.
Det var dock framförallt killar i ålder 18-24 år som stod för överskottet, vilket kan förklaras med att de tar högre risker i trafiken, vilket jag nog tror att vi alla kan tänka oss om vi tänker efter.
Citera
2008-12-15, 02:11
Medlem
Män, kör som en kvinna så överlever du!

Här kommer ytterligare en källa som visar att män står för mer olyckor än kvinnor, även räknat till antal körda mil:

http://www.gt.se/motor/1.906233

Män, kör som en kvinna så överlever du!

Av de omkomna under året var 333 män och 112 kvinnor. Bara en del av skillnaden i antalet dödade kan förklaras av att män reser längre sträckor än kvinnor. Om män betett sig som kvinnorna skulle antalet trafikdödade män minska med 180 till 153, är slutsatsen från Sika. Och totalsiffran minska med cirka 40 procent eller till 265 personer.
Citera
2008-12-15, 03:25
Medlem
Dogrusts avatar
Om vi skulle ta och vända lite på Zathyas resonemang

Off Topic:

Att våga är att förlora fotfästet för en stund - att inte våga är att förlora sig själv.

Har jag en framtid i Sverige, eller ska jag söka jobb utomlands.

"Män, kör som en kvinna så överlever du!".

Kan även tolkas som:
Män, lev som en kvinna så går Sverige under!

(läs: FOI (forskning och innovation) - läs: risktagande)

Vi behöver våga ta risker för att överleva (globalt sett).

Läs: Testosteron.
Citera
2008-12-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
I fredagens Metro motor kan man läsa följande statistiska (?) utspel:

Låt kvinnorna ta över bilen

Statistik över dödsolyckor i trafiken fördelat på kön;

2007
Män: 363
Kvinnor: 138

Innan jag spyr galla över hela forumet, skulle jag vilja höra vad ni har för funderingar kring detta. Jag vill be er (män som kvinnor) att tänka efter ordentligt innan ni svarar. I mean it!

Fortsättning följer, alltså..

Detta är bara något jag hört, men flera av de döda kvinnorna i statistiken har dött när de varit passagerare i en bil körd av en man. Speciellt då av en yngre man. Det talar väl lite för kvinnornas fördel.

Personligen tror jag män och kvinnor kör ungefär lika bra. Om man tar bort gruppen unga män förstås som utsätter sig själv och andra för större risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in