Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-28, 16:50
Medlem
Xtfrs avatar
Hej!

Till att börja med är jag inte 100% på om tråden ligger i rätt forum, men det är värt ett försök.

Min (C:,) HDD blir full utan att jag sparar ner något på den.
Tex. Jag renser disken så att det är 500mb kvar. Dagen därpå har jag kanske 25mb kvar på disken utan att jag sparar ner något allls.
Vad beror detta på och hur åtgärdar jag detta?
Bör nämnas att jag har alla program på C:, mendans D: är endast för lagring och dyl.

Jag har en till HDD (D:.) som inte alls är samma sak med. Där kan jag alltid ha hur mycket fritt utrymme utan att det äts upp på detta mystika sätt.

Sen har jag några småproblem för övrigt.

Hur tar jag bort så att man måste logga in när man startar datorn (vill att den ska gå förbi inloggningsscreenen), samt att när jag startar datorn kommer mappen "Program" alltid upp av sig självt. Hur gör jag för att mappen inte ska starta sig självt?

- Xtfr
Citera
2008-11-28, 16:54
Medlem
du bör ju alltid ha minst 3gb ledigt på systemdisken om du kör windows vista eller windows XP.

Sen så har du 500mb på disken har du andra problem. Du kanske har pagefilen på c: och har man lite ram så tar den stor plats. Testa att flytta din pagefil till d:\
http://www.petri.co.il/pagefile_optimization.htm
http://www.chotocheeta.com/2007/12/21/move-your-page-file-virtual-memory-to-another-drive/

Kolla dessa länkar och lycka till!
Citera
2008-11-28, 17:03
Medlem
Xtfrs avatar
Kör XP. Problemet är bara att har jag 3gb. så varar det inte länge.
Bara någon dag efter så har allt utrymme försvunnit och jag har således inget att radera.

Jag har betydligt mer utrymme på andra disken. Problemet är väl att utrymme försvinner ut i tomma intet.

Får sätta mig ned och läsa länkarna (tackar!), men hinner inte just nu.

- Xtfr
Citera
2008-11-28, 17:31
Medlem
Tenshiis avatar
Sitter du och surfar så sparas det en del temporära filer på disken, det mesta från varje sida du går in på ligger kvar sedan. Windows och andra program kan generera en del tempfiler av olika slag med. Antagligen det som växer.

Vore jag du så skulle jag se till att frigöra mer minne, alt- skaffa en helt ny disk att ha som systemdisk, 500 mb är lite lite.
Citera
2008-11-28, 17:39
Medlem
Du kanske har någon roliga trojan som ligger och tar en massa skärmdumpar

Plocka bort saker ur autostart mapparna om du inte vill att dom ska starta
C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart
Citera
2008-11-28, 18:25
Medlem
fingeravtrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Plocka bort saker ur autostart mapparna om du inte vill att dom ska starta
C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

Kommer ihåg att jag hade samma problem för länge sedan då jag körde XP och Program mappen alltid öppnades vid uppstart. Väldigt irriterande och problemet var inte att det låg något i autostart.

Minns att i mitt fall fanns där ett värde i windows-registret som var orsaken. En snabb sökning hittade jag följande, möjligt att det löser problemet i TS's fall.
http://www.daniweb.com/forums/thread9724.html

De övriga frågorna som TS har är väldigt svåra att ge svar på tyvärr. Skulle rekommendera att anlita någon som kan hjälpa dig.
Citera
2008-11-28, 21:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Slå av funktionen System Restore/Systemåterställningen och säg åt Internet Explorer att använda en mindre storlek på cachen samt slå av Windows Indexing på alla diskar och avinstallera Windows Search 4.0.
Citera
2008-11-29, 09:14
Medlem
SjogrenXs avatar
Den kanske har tagit några öl?
Citera
2008-11-29, 10:42
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad. IT-säkerhet ---> Datoranvändning - MS Windows.

/Mod
Citera
2008-11-29, 12:29
Bannlyst
Virus, spyware kanske fel på jumpers?
Citera
2008-11-29, 12:49
Bannlyst
Rensa allt, go vild =D

Rensa register, filer med CCleaner.
Rensa lite i Temp folder.
Citera