2008-12-25, 11:04
Medlem
Jag har hört att direkt efter man har skurit/brytit salladen börjar den komposteras. Låt den var som den är och skär när ni ska använda.. tycker inte det låter alltför härligt att ha det i vatten.. i kylskåpet.
Citera
2008-12-25, 19:38
Medlem
JerryCottons avatar
Hel sallad håller sig bäst i en uppblåst plastpåse så att den har rymd, skölj salladen först och skaka av det mesta av vattnet. Förvara salladen på mittenhyllan i kylen. Vänd på den uppblåsta påsen då och då och salladen håller läänge, fast beror ju på sorten så klart!
Citera
2008-12-26, 08:20
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag brukar hacka hela salladshuvet, skölja den å låta torka lite framme sen köra ner den i en stor matlåda i kylskåpet.

Men hur blir det av att frysa sallad? Frysa en matlåda t ex med sallad, avokado, tomat och gurka?
Citera
2017-01-06, 17:39
Medlem
Lånar den här tråden för att fråga samma sak om ruccola (eller som det heter på svenska, senapssallad). Ruccola som jag köper kommer i två förpackningar, antingen en lätt uppblåst plastpåse eller en plastlåda med "sprött" (dvs det går inte att återanvända) plastöverdrag. Resp förpackning har sina egna problem:

1. I plastpåsar bildas det kondens som ackumuleras i hörnen och där blöter upp och förstör salladen. Lösningen på detta är att jag klipper så hål (3-5 mm eller så) i de tre hörn jag inte öppnar påsen i (i öppningshörnet klipper jag ju ett stort hål så jag kan ta ut salladen) så att oavsett hur påsen ligger så rinner ev kondens ut så att inga vattensamlingar uppstår. Nu uppstår i stället ett annat, men iofs mindre, problem: salladen torkar.

2. I plastlådor torkar salladen eftersom det inte finns något lock.

Vad är egentligen det optimala sättet att förvara ruccola så det håller åtminstone 3-4 dagar efter öppning?
Citera
2017-01-06, 17:40
Medlem
hobbe1991s avatar
Sallad är bäst att lägga i en bunke med kallt vatten om du inte har den i förpacking, upskuren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in