2008-11-26, 21:42
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag har en laptop - Acer Aspire 3100 med XP. Och när jag försöker använda USB-minnen (testat fler olika) så hänger sig datorn direkt. Även om jag tar ut USB-minnet så är datorn totalt låst. Går bara att stänga av den via startknappen. Det spelar ingen roll vilket USB-port jag använder. Jag har kollat i enhetshanteraren och där är allting bra. Hittar inget heller i loggboken som kan förklara detta. Vad kan vara felet?
Citera
2008-11-26, 23:07
Medlem
X_surfers avatar
och du får ingen BSOD heller?
Citera
2008-11-26, 23:09
Medlem
Pratbubblans avatar
Nej, den bara hänger sig. Ingen blå skärm. Bara en dator som inte svarar på kommandon längre.
Citera
2008-11-26, 23:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Nej, den bara hänger sig. Ingen blå skärm. Bara en dator som inte svarar på kommandon längre.

Börja med att se om det blir nån skillnad om du slår av och på USB legacy mode i BIOS (eftersom olika BOS ser olika ut så får du kolla runt lite) och testa flera olika USB-portar till att börja med.

skulle även kunna vara trasiga ram-minnen, hjälper det inte att äändra BIOS-inställningarna eller byta USB-port så ladda ner Ultimate Boot CD och köra memtest86+ i ca 8 timmar
(förslagsvis över natten)
Visar Memtest86+ fler än 0 errors så har du förmodligen RAM-minnesfel.
så börja med att göra det så kan vi kika vidare därifrån
Senast redigerad av X_surfer 2008-11-26 kl. 23:21.
Citera
2008-11-26, 23:35
Medlem
Pratbubblans avatar
Tack för tipsen! Ska göra det i morgon om jag hinner. Annars får det bli i helgen.

Jag har testat alla USB-portarna om det var det du menade. Men samma resultat vilken jag än använder.
Citera
2008-11-27, 21:19
Medlem
jerryleelviss avatar
Testa med att uppdatera drivrutinerna för rotnaven. Finns normalt på hårdvarutillverkarens hemsida. Ofta räcker det inte med att sedan bara starta om utan man måste gå in i enhetshanteraren och köra uppdatera drivrutin efter omstart för att den ska hitta rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in