2008-11-25, 23:56
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Mitt uppe i denna krasch kom jag att tänka på den förra kraschen, då med IT i bräschen istället för cleantech- och råvarubolag. Vad hände egentligen med alla de fina förhoppningsbolagen?

Switchcore
Inneaktiernas inneaktie. Handlas fortfarande över börsen. Dock bara till fem öre, mot 80 spänn på toppen. Verksamheten är såld och bolagets enda värde är som förlustavdrag. Och minne över den gamla goda tiden.

Drax Holding
Vart fan blev de av? Gick inte det upp i Columna fastigheter innan det dog? Columna som tidigare hetter Fermenta. Tänk, Fermenta och Draxen i samma soppa. Vilken röra!

e-play
Internetspelbolag som aldrig fanns. Haussades som fan i bl a Stockpicker, där skribenterna själva hade stora ägarintressen i bolaget. Allt kretsade kring ett påhittat letter of intent med stort brittiskt spelbolag. Har för mig att huvudägarna flydde utomlands.

TPC Securities
Avnoterade sedan länge. Någon som någonsin fattade vad de gjorde? Haussade som fan på diverse aktieforum, med mikestenberg på Börssnack i täten, men jag undrar om de någonsin sålde någonting. Stenberg blåste på egen hand upp kursen flera hundra procent inför en viss dag som någon order skulle komma. Det baserade han på något uttalande från VD:n om att de räknade med orderingång innan första halvåret var över, eller liknande. Inte ett skit hände under halvåret, vilket tolkades som att det var tidernas köpläge dagen innan halvårsskifte, DÅ skulle ju nyheten komma. Det gjorde den inte och aktien bara dog.

TimeSpace Radio
Trådlöst bredband, på något sätt. Inte heller noterade längre. Vad hände?

Frango
Något slags IT-konsult och ett av Löparns favoritbolag. Vad hände?

Enea
Har ingen aning om vad de gjorde, men säkert ungefär samma som Frango.

Fingerprint Cards
Fortfarande noterade på börsen, men för en tynande tillvaro.

Utfors
Bredbandsleverantör med lysande framtid. Då alltså. Finns de kvar överhuvudtaget?

Hebi Healthcare
Inte IT, men var poppis i samma veva. Sanslöst billig för 1,80 kr/aktie. Idag gick den upp 50 %, från 2 öre till 3. LOL!

C-tech
Tillverkade någon jävla penna, C-pen, men vad hände sedan? Verkar inte vara noterat längre.

Vad hände med alla dessa bolag och aktier? Vad fanns det mer för gamla hederliga IT-bolag som skulle göra alla till miljardärer?

Vad har ni själva gjort för resor i dessa bolag? Själv har jag nog varit inne och rotat i de flesta. Dock bara i TPC som jag tog en tog förlust. Än idag har jag ingen som helst aning om vad de gjorde, men aktien skulle jag ha, och jag var med till the bitter end.
Citera
2008-11-26, 00:17
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Effnet fanns det något eländigt bolag som hette också. Gjorde de något, eller var även det bara en massa gossar i fleecetröjor som värderades till fem millar per skaft?

Det finns ett bolag på First North som heter Effnet Holding, men det verkar bara ha varit noterat där sedan 2004. Har det något med gamla Effnet att göra?
Citera
2008-11-26, 00:19
Medlem
-jOE!s avatar
Telenor köpte upp Utfors.
www.utfors.se

Cognos köpte upp Frango.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article31626.ece
Citera
2008-11-26, 00:29
Medlem
Tråknicks avatar
C-technologies är numera Anoto som gör pennan och nån sorts papperslösning. Verkar inte komma några vidare pengar ur det bolaget men de har tuffat på sedan haussen. Kolla denna goa sidan http://www.cpen.com/ märk väl sladden som fadeas ur apparaten.
Citera
2008-12-04, 18:10
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
Enea
Har ingen aning om vad de gjorde, men säkert ungefär samma som Frango.

Vad hände med alla dessa bolag och aktier?
Hände väl inte så mycket, var bara övervärderat som alla andra. Finns kvar och går bra.
Citera
2008-12-04, 18:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Hydropulsor och Lign Multiwood var väl också två såna där företag som det spekulerades en del i under IT-yran? Dock inga IT-bolag, men det verkade spela mindre roll under den här tiden!

Hydropulsor finns kvar:
http://www.hydropulsor.se/

Lign Multiwood konkade tydligen:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article23556.ece
Citera
2008-12-06, 20:03
Medlem
jhon bickles avatar
jag hade väntat mig att clean-tech aktier skulle höjas till skyarna, men som kom den här jävla finanskrisen och förstörde allt.

Vestas hade väl stått i 2000 vid det här laget minst annars.
Citera
2011-11-18, 13:39
Medlem
Snösparvs avatar
Den här tråden förtjänar fler svar! Eller har folk torskat så mycket att dom helt enkelt inte vill tänka på denna härliga tid?
Citera
2011-11-18, 13:46
Medlem
hehe drax minns jag med glädje. av nån outgrundlig anledning köpte jag ett bolag vid namn mirror image. har för mig jag betalade 4-5kr/st. den började sjunka och plötsligt var den kring 1-2kr(?). då dök drax upp. de köpte börsplatsen av MI och den började ralla. har för mig jag lyckades sälja de sista kring 14-17kr, men den var nog över 20 när det var som värst.

till detta hör även att de knoppade av något annat bolag jag inte minns namnet på. man fick bara nån aktie har jag för mig men den hakade på spraygrejen och fick ett värde på 15-20tkr/st. (parfi holding?)

nåja. det var en skoj grej iaf.
Citera
2015-07-24, 02:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Stötte på den här gamla tråden och kan bara hoppas att TS har några Fingerprint- och Anoto-aktier kvar. Trägen vinner!

Hur är det med de andra företagens öde?
Citera
2015-07-24, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
C-tech
Tillverkade någon jävla penna, C-pen, men vad hände sedan? Verkar inte vara noterat längre.

Vad hände med alla dessa bolag och aktier? Vad fanns det mer för gamla hederliga IT-bolag som skulle göra alla till miljardärer?

Vad har ni själva gjort för resor i dessa bolag? Själv har jag nog varit inne och rotat i de flesta. Dock bara i TPC som jag tog en tog förlust. Än idag har jag ingen som helst aning om vad de gjorde, men aktien skulle jag ha, och jag var med till the bitter end.
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
C-technologies är numera Anoto som gör pennan och nån sorts papperslösning. Verkar inte komma några vidare pengar ur det bolaget men de har tuffat på sedan haussen. Kolla denna goa sidan http://www.cpen.com/ märk väl sladden som fadeas ur apparaten.

Upp 262% i år. Pennor is the shit tycker HP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in