Citat:
Ursprungligen postat av Lilius
Kickboxare verkar ha lite märkliga prioriteringar tycker jag. Lite halvdana slag mot kropp och huvud men en jäkla massa ineffektiva höga sparkar. Visst, när en hög spark mot huvudet sitter där den ska så är det godnatt, men detsamma gäller en uppercut också. En uppercut går dessutom snabbare att utdela och "avslöjar" en mindre för motståndaren än en hög spark.
Min amatöråsikt är därför att de borde satsa mer på att:
1. Träna traditionell boxning med inriktning på kroppslag, dels för att det "nöter" sönder och tröttar ut motståndaren effektivt men också för att garden måste hållas relativt högt vilket öppnar för...
2. Låga sparkar mot lår och knän. Dessa gör så inihelvete ont när de sitter, och en träff på låret gör att garden sänks på ren automatik vilket öppnar för....
3. Ett boxningsriktigt slag mot huvudet. Godnatt!
Låga sparkar är dessutom så mycket snabbare att utföra än dessa larviga "roundhouse-kickar".
Håller med dig till viss del. En kombination av allt är ju naturligtvis det bästa. Varierar man sig så vet inte motståndaren vad han/hon ska förvänta sig. Att slänga iväg höga sparkar hela tiden är ju värdelöst. men nån då och då när bra tillfälle ges kan ju inte skada. Som jag har föstått det oxå(vilket kan vara helt fel) är att en högspark är ganska svårt att kontra då motståndaren är rätt upptagen med att blocka den, vilket medger att den kan vara ganska ofarlig att prova. Men med till exempel en lårspark så gäller det att hålla garden uppe annars kommer det en rak höger och sänker dig.
En annan sak med kroppsslag är att man behöver komma ganska nära för att få in dom, medans sparkar har längre räckvidd. Bara en tanke...
Sen att en KO med en högspark är motsvarigheten till fotbollens vrist i krysset gör ju inte saken sämre heller.