2008-11-25, 13:57
Medlem
Skabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
om du plingar på och tror du bara får reda på hur han mår så kan du ju säga typ:

"Mår du bra ? bla bla, jag kan inte undvika att höra dig flera gånger om dagen så jag undrar hur du mår, om du är allvarligt sjuk blabla" eller nått liknande.

Jag får väl göra det kanske, men om det finns risk för smitta då?
Citera
2008-11-25, 13:58
Medlem
jedipungs avatar
Bor i en gammal lägenhet, där toaletterna ligger vägg i vägg jag med.
Kan höra när grannen fäller upp/ner toasitsen osv.
Är alltid lite nojig att det ska låta/störa när jag ska spy vid fruktansvärda bakfyllor vilket händer någon gång i kvartalet, men jag brukar försöka kompensera detta genom att spola kranen till badkaret samtidigt.

Gissar att din granne är junkie som någon sa alt. kanske har cancer och får strålning eller någon medicin som han kräks av.

Försök se hur han ser ut innan du ev. ringer hyresvärd/störningslinjen.
För jag förstår att det är jobbigt.. lagom kul att ha middagsgäster och höra på sånt.
Citera
2008-11-25, 14:01
Medlem
Skabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedipung
Bor i en gammal lägenhet, där toaletterna ligger vägg i vägg jag med.
Kan höra när grannen fäller upp/ner toasitsen osv.
Är alltid lite nojig att det ska låta/störa när jag ska spy vid fruktansvärda bakfyllor vilket händer någon gång i kvartalet, men jag brukar försöka kompensera detta genom att spola kranen till badkaret samtidigt.

Gissar att din granne är junkie som någon sa alt. kanske har cancer och får strålning eller någon medicin som han kräks av.

Försök se hur han ser ut innan du ev. ringer hyresvärd/störningslinjen.
För jag förstår att det är jobbigt.. lagom kul att ha middagsgäster och höra på sånt.

Ja, det är nog en bra ide att kanske prata med hyresvärlden först innan om han/hon vet hur det ligger till med mannen. Sen kanske man kan gå dit och fråga hur han mår eller liknande.
Citera
2008-11-25, 14:02
Medlem
evil_berits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabben
Jo det låter ju som det rimligaste alternativet. Men det kommer ju bara resultera att jag kanske får reda på orsaken. Och för mig spelar det ingen roll egentligen (kanske är en annan sak om han knarkar/dricker mycket iofs), han är väl sjuk på ett eller annat sätt och det är ju såklart inte hans fel. Men skall man behöva acceptera störande ljud även om det är moraliskt fel av mig att vilja få nån som inte kan rå för det att sluta?

Du ska inte behöva stå ut med någon störning som påverkar din vanliga vardag, om man inte ens kan sitta vid matbordet och äta el sova utan att lyssna på det så måste ju något göras. Gå dit fråga om du får låna nått verktyg el liknande så kanske du ser på honom att han e sjuk el kanske alkis? och ta det därifrån. Då kan du ju faktiskt ringa hyresvärden och säga att han stör och kanske borde bo på något ställe han kan få vård.
Citera
2008-11-25, 14:09
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
om du plingar på och tror du bara får reda på hur han mår så kan du ju säga typ:

"Mår du bra ? bla bla, jag kan inte undvika att höra dig flera gånger om dagen så jag undrar hur du mår, om du är allvarligt sjuk blabla" eller nått liknande.
Vad tror du han svarar på den frågan? Rör det sig om missbruk eller ätstörningar är den nye grannen kanske inte den förste man öppnar upp sig för. TS kommer få en ursäkt och en lögn till svar. Den enda situationen där TS kan tänkas få ett ärligt svar är om det rör sig om någon sjukdom eller några speciella mediciner som är orsaken, detta svar är förmodligen även det som missbrukaren/bulimikern kommer använda som lögn.

Har ingen aning om vad TS bör göra, be honom kräkas i diskhon/duschen/annan toalett?
Citera
2008-11-25, 14:15
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Man vet ju aldrig?

Haha nej men risken att han har en smittsam sjukdom som gör att han har spytt i över 5 år är nog inte så stor. Säkert 4 ggr större risk att du får någon otrevlig åkomma när du åker buss

Gå och knacka på nu, sätt en bandana runt munnen om du nu är nojjig men snacka med han iaf så får du ju reda på vad det är fel på han.. Förklara att du inte ens bor i samma trappuppgång men ändå hör hans äckliga ovana flera gånger om dagen och att du undrar om det finns något du kan göra för att hjälpa..
Citera
2008-11-25, 20:45
Medlem
1drops avatar
Du bör absolut ringa på någon dag och prata med honom, det är aldrig fel att fråga och tala om för honom att ni hör det väldigt väl... du får en uppfattning om vad det är för typ och du har gjort det rätta genom att tala om att du blir störd.

Du ska även fråga/påtala hyresvärden om detta.

Man kan säga såhär att det ska väldigt mycket till att vräka någon pga sin sjukdom (om det nu är det)
Men hyresvärden vill nog heller inte att det blir en kraftig omflyttningsfaktor på den lägenheten, eller kanske till och med grannarna under/över honom.

Om du inte känner att du kan acceptera det så bör du ta tag i det redan nu, för du kommer antagligen bara att bli mer och mer frustrerad över situationen. Och såna saker kan ta lång tid att "lösa"

Lycka till!
Citera
2008-11-25, 22:04
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Det kan ju vara så att grannen har lättretade kräkreflexer och spyr/får kväljningar när han borstar tänderna.
Både min far och farfar har det, och det låter som fan.
Kan dock tänka mig att det är omöjligt att få någon vräkt för detta.

Men om det nu skulle röra sig om känsligt svalg, och oljud i samband med tandborstning,
så borde det väl inte störa så mycket?
Såvida han inte borstar tänderna mitt i natten dvs.
Citera
2008-11-25, 22:12
Medlem
Trinnits avatar
Alltså, det är nog inte så mycket du kan göra åt saken. Han spyr ju sannolikt inte bara för att jävlas, utan antingen pysslar han med dumma saker, eller så är han sjuk.

Du kan ju gå dit och snacka med honom och höra hur det är med honom, eller snacka med hyresvärden, men om han spyr för att han är sjuk så kan han ju inte hjälpa det, och om han spyr för att han missbrukar något så lär han inte sluta för att grannarna klagar. Chanserna att få honom vräkt på grund av att han spyr ger jag inte mycket för, och man kan ju knappast säga åt honom att spy lite tystare eller i ett annat rum.

Men visst, jag begriper ju att det inte är så skoj att höra det hela tiden.
Citera
2008-11-26, 10:11
Medlem
paggans avatar
Prata med honom innan du ringer jouren.
berätta att du hört honom. Kräks han frivilligt kanske han ändrar på sina rutiner?
Citera
2008-11-26, 10:35
Bannlyst
Citat:
Hej alla, jag har ett litet problem. Min sambo och jag flyttade nyligen till en lägenhet i Göteborg. Och det är så att en av våra grannar som har sitt badrum vägg i vägg med vårat bandrum spyr ett par gånger om dagen.

Det är ju inte så roligt för honom givetvis, det förstår jag. Saken är bara att vi hör det så jävla tydligt in till oss och det är verkligen jobbigt att lyssna på om man skall sova eller vad som helst för den delen.

Vårat dilemma är att det känns fel att gå och säga till honom att vara tyst eftersom han (antagligen) inte kan hjälpa det. Men det är ju störande och äcklande likförbannat. Och jag vet inte hur länge man skall behöva lyssna på skiten.

Svara nu inte att han antagligen har magsjuka eller nåt och att det går över... han har hållt på i 2 veckor sen vi flyttade in och innan vi bodde här bodde min syster här i ca 5 år och hon har också hört honom ofta!

Men hur som helst, kan man ringa störningsjouren eller nåt eller hur gör man?

Edit: Verkar som en del uppfattade mitt inlägg som lite egoistiskt kanske. Men det var inte så jag menade. Han höll på medans jag skrev så jag blev lite frustrerad bara.

Förmodligen lider din granne av bulimi eller anorexia. Hämta nån informationsfolder på apoteket och stoppa ned i hans/hennes brevlåda och hoppas på att h*n uppsöker hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in