Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-24, 22:01
Medlem
Chixs avatar
Tja.

Jag bränner DVD-filmer ett par gånger i veckan med min DVD-brännare (SAMSUNG external DVD+R/RW TS-E552U) med ImgBurn. Jag har heller aldrig haft några problem med den, men nu flippar den totalt.

Jag försökte tidigare att bränna en film på en "Fujufilm DVD+R"-skiva, men så kommer det upp "No Writers Detected" i ImgBurn!

Jag har försökt att gå in på Enhetshanteraren och uppdatera drivrutinerna för den, men jag finner den inte i listan. Jag har övervägt att ominstallera maskinvaran, men har inte funnit några sätt att lösa det på. Ingenting funkar. Någon kunnig som kan dela med sig av lite info om vad problemet ligger på?

ImgBurn Log
  • 21:25:16 ImgBurn Version 2.4.2.0 started!
  • 21:25:16 Microsoft Windows XP Professional x64 Edition (5.2, Build 3790 : Service Pack 2)
  • 21:25:16 Total Physical Memory: 2 096 132 KB - Available: 1 415 988 KB
  • 21:25:16 Initialising SPTI...
  • 21:25:16 Searching for SCSI / ATAPI devices...
  • 21:25:16 Found 1 CD-ROM and 1 BD-ROM/HD DVD-ROM!
EDIT: Gällande de lustiga USB-connectionljuden... Då den kopplas in plingar det till två gånger, som det brukar, men plötsligt så plingar det till igen, och detta då tre gånger! Det blir epic fail all over it. What to do?

EDIT 2: Anyone? Jag har till och med (desperat som jag har blivit) provat att filöverföra via Windows Live Messenger - då nätverket inte verkar funka som det skall (försökte ge mig på nätverksutdelning). Fyra hundra kilobyte på tjugo minuter är ingen höjdare via WLM file transer. Allt hade varit så mycket enklare om brännaren kunde funka. Så, trots allt, någon som vet?
Senast redigerad av Chix 2008-11-24 kl. 22:53.
Citera
2008-11-24, 23:16
Medlem
X_surfers avatar
En dvd-brännare har inga drivrutiner dessa ligger istället i brännarprogrammet, däremot kan du uppdatera din dvd-brännares firmware.
Detta görs helt på egen risk.

Du kan hitta firmware för din dvd-brännare här:

http://www.samsung.com/se/support/download/supportDown.do?model_nm=TS-E552U&mType=FM&vType=L&disp_nm=TS-E552U
Citera
2008-11-24, 23:21
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
En dvd-brännare har inga drivrutiner dessa ligger istället i brännarprogrammet, däremot kan du uppdatera din dvd-brännares firmware.
Detta görs helt på egen risk.

Du kan hitta firmware för din dvd-brännare här:

http://www.samsung.com/se/support/download/supportDown.do?model_nm=TS-E552U&mType=FM&vType=L&disp_nm=TS-E552U

Firmware har jag ingen som helst aning om hur man installerar, och alla val är till XP, så vilken skall jag välja?
Citera
2008-11-25, 18:38
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chix
Firmware har jag ingen som helst aning om hur man installerar, och alla val är till XP, så vilken skall jag välja?

Välj den längst ner (man bör alltid välja den version med högst versionsnummer när man ska uppdatera drivrutiner och firmwares.)

Kort beskrivning:

1. Packa upp zip-filen till valfri mapp (skapa en mapp på ditt skrivbord och kalla brännare t ex)

2. Kör SFDNWIN.EXE och följ instruktionerna på skärmen.

Se till att du har så några program igång som möjligt när du uppdaterar din brännare
Citera
2008-11-25, 19:37
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Välj den längst ner (man bör alltid välja den version med högst versionsnummer när man ska uppdatera drivrutiner och firmwares.)

Kort beskrivning:

1. Packa upp zip-filen till valfri mapp (skapa en mapp på ditt skrivbord och kalla brännare t ex)

2. Kör SFDNWIN.EXE och följ instruktionerna på skärmen.

Se till att du har så några program igång som möjligt när du uppdaterar din brännare

Aight. Got it.

Här är installationslistan, för de som inte sett den:
  1. Download the attached .bin file (firmware) and the SFDNWIN.EXE file (download program) into a temporary folder.
  2. When you run "SFDNWIN.EXE", a pop-up window will appear. You can see your ROM-drive(s) in the Pop-up window. Then choose the drive whose firmware you want to upgrade. For example drive: TSSTcorpCD/DVDW SH-S203BSB00.
  3. You will see three icons on the top from left. If you click the first icon from left, you can see the "Investigation window", then open the firmware file that you already downloaded to the temporary folder.
  4. You will see the message "Ready" after finding the firmware file that you want. Then click the middle icon on the top of left. Then your firmware will be upgraded automatically.
  5. When you finish upgrading firmware, reboot your PC automatically.
Vidare:
Då jag öppnar SFDNWIN.EXE kommer det upp att jag kan välja mellan:
  • LOBW X2V492JO 1.03, och...
  • SAMSUNG CD-ROM SC-152G C400
Den sistnämnda är ju självfallet min interna CD-läsare, men den andra har jag ingen aning om, då den själva externa DVD-brännaren är en Samsung likaså. Trots att den är ikopplad i datorn, så kommer den inte upp varken på datorn eller i menyvalet i uppdateringsprogrammet. Det bara ger av sig connectionljuden, så att säga. Avstängningsljudet är som det brukar (två ljudtoner), men startljudet är inte som det brukar (tre likadana toner). Jag kan alltså inte hitta DVD-brännaren och det ger ifrån sig det konstigaste av connectionljud jag någonsin hört under mina år av datoranvändning.

Jag menar: jag måste väl finna själva DVD-brännaren i uppdateringslistan i SFDNWIN.EXE om jag skall kunna uppdatera överhuvudtaget? Jag citerar:
  • "2. When you run "SFDNWIN.EXE", a pop-up window will appear. You can see your ROM-drive(s) in the Pop-up window. Then choose the drive whose firmware you want to upgrade."
Eftersom datorn inte kan starta DVD-brännaren, eller överhuvudtaget känna igen att den vill avläsas som extern läsare/brännare, hur skall jag då gå tillväga? BIOS?

Jag är tacksam för all hjälp this far, och hoppas att någon kan besvara mina frogor i detta inlägg.

Best regards,
Chix

EDIT: Skall jag prova att öppna .bin-filen? Visst, manualen säger ingenting klarto m den saken, men jag kan ju åtminstone se vad .bin-filen innehåller... Jag återkommer!
  • Mountade .bin-filen i Daemon Tools. Ingenting hände.
Senast redigerad av Chix 2008-11-25 kl. 19:40.
Citera
2008-11-25, 22:22
Medlem
X_surfers avatar
Hmm okej...
Vad LOBW X2V492JO 1.03 är för enhet har jag ingen aning om, men testa med att dra ur din samsung brännare tillfälligt så lär du ju märka om LOBW X2V492JO 1.03 enheten fortfarande visas i firmwaren-uppdateraren gör den det inte så vet vi ju vilken enhet det är.. Har du nån virtuell enhet påslagen i Daemon tools kanske det är den den ser...

Kolla även om BIOS ser den.
Citera
2008-12-08, 18:01
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Hmm okej...
Vad LOBW X2V492JO 1.03 är för enhet har jag ingen aning om, men testa med att dra ur din samsung brännare tillfälligt så lär du ju märka om LOBW X2V492JO 1.03 enheten fortfarande visas i firmwaren-uppdateraren gör den det inte så vet vi ju vilken enhet det är.. Har du nån virtuell enhet påslagen i Daemon tools kanske det är den den ser...

Kolla även om BIOS ser den.

Kan inte få igång firmwareuppdateringen. Och jag har inte kollat om BIOS hittar den, men däremot vet jag att Samsungen fungerar utmärkt då det gäller att installera operativsystem eller hackingprogram för att hacka upp ett administratörskonto som man glömt lösenordet till (råkade själv ut för det för någon dag sedan). Ops... Hehe. Well, så det är väl det. Något att gå på, tro?

Samsungen (den externa DVD-brännaren) fungerar utmärkt vid OS-installationer och hackings för adminkonton som man glömt lösenordet till. När datorn är igång så hittas inget. Och den hittas inte under Computer Management. Något att gå på?

Och som innan sagt: firmwaren fungerar inte uppdateringsmässigt.

EDIT: Kan det ha något att göra med USB Mass Storage Device? Jag har nämligen en gul trekant med ett "!" i den. Så den fungerar inte korrekt. Dock är detta bara en desperat gissning... USB-portarna funkar annars som de skall till både mobiltelefoner, webcam, mus, tangentbord, etc. Men som sagt: bara en vild gissning.
Senast redigerad av Chix 2008-12-08 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in