Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-24, 11:21
Medlem
Mayors avatar
Hej, Jag har grava problem med att få internet att fungera. Jag har vista och förut har jag bara kunnat plugga in modem och router så har det i princip fungerat av sig själv.

Men nu har jag ett nytt modem, första gången jag kopplade in det så fick jag igång det relativt snabbt. Jag har inte så mycket koll på vad jag ska göra för att få det att fungera. Jag körde mest diagnosticera och reparera för nätverksanslutning, stängde av brandvägg som satt igång av sig själv och körde setup wizard i modem och router. Till slut på nåt magiskt vis gick internet igång. Jag har fortfarande inget aning vad exakt det var som fixade det.

igårkväll när jag skulle sätta igång dator och internet så gick det inte alls. hur jag än gjorde. adsl lampan lyste på modemet och routern visade att jag var ansluten till den och wanlampan lyste men ändå fick jag inte tillgång till internet på datorn.

jag prövade massa olika saker i över en timme innan jag fick ge upp. Jag körde diagnosticera och reparera men det hjälpte inte. jag körde telias supportprogram men den sa att den inte kunde hjälpa mig.

imorse väntade jag mej såklart att det inte skulle fungera, skulle in i routerinställningarna och köra wizard o se om det hjälpte men jag kunde inte komma åt routern öht så jag resettade routern och vips gick internet igång.

det känns som om jag bara prövar saker på måfå och efter ett tag går det magiskt igång.

är det någon som har nåt tips eller kan ge mej nån insikt i vafan det är som händer?
jag blir galen på den här skiten !
Senast redigerad av Mayor 2008-11-24 kl. 11:25.
Citera
2008-11-24, 12:19
Medlem
Mayors avatar
jag läste denna tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=740493

och där står
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Längst ner vid klockan har du två datorer. Hur ser den symbolen ut?

1. Är det ett rött X över?
Kolla din nätverkskabel så att det är rätt i satt.

2.
Har du ett gult utropsteckens framför?
Då har du inte fått något IP från ditt modem och/eller ISP. Kolla ditt modem/router. Hör med din ISP eller kolla med en gammal dator. Testa få nytt IP med hjälp av at klicka en gång på datorerna och välj "network and sharing center". Under netowk ser du "view status" där du har olika alternativ.

3.
Är det två datorer utan något?
Då har du kontakt med modemet, men inte DNSer från din ISP. Detta får som resultat att du inte kan surfa, men har kontakt med Internet. Lägg till dina DNSer manuellt, samma som ovan.

4.
Har du en jordglob framför datorerna funkar allt som det skall.

jag har också två datorer utan något ibland när det inte fungerar
men hur lägger man till sina DNSer manuellt? jag vet knappt vad det är?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in