2010-10-29, 00:17
Medlem
naturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonpareil
Bump, jag vill också veta: kan man fortfarande komma in?

igenbommat för att vissa läs "centralen anhängare" såg när jag och några kompisar drog in där för nått år sen. efter det vart det pundarkvart och igenbommat....
Citera
2010-10-29, 00:23
Medlem
naturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det finns ett inslag nere vi kanalen precis vid sidan om de nybyggda hyreshusen. Undrar var detta inslag går?
Inslaget bakom golfbanan är bar en sandsilo.
Sedan finns/fanns det ett par metalldörrar inne i buskarna uppe vid Jet, Wedaverken. Vart går de?
Kanske ner till kanalen efterom de ser ut som typ reservutgångar.
Wedaverken som hade mycket gjutning till försvarets maskiner, flyg etc, har/hade kanske som SAAB i Linköping, SKF i Göteborg mfl fabrik i berget.
Finns bara ett som jag vet och det är Kiholms hälsohem men huruvida det finns kvar vete f-n.
Slandö är ett tillhåll för Metalls medlemmar och där finns ingenting vad jag vet.
Slandökalv har någon båtklubb lagt beslag på.

Men hur är det med berget i korset gamla Badhusparken/Centralen?

966, ingen modell.

jag länkade ju ett tidnings klipp ang denna tunneln. skulle leda ett antal mil/km och vara som mest 200m under vatten nivån tror jag det var.

och att bron är borta tycker jag oxå är synd, den nya kan man inte klättra i
Citera
2010-12-27, 02:18
Medlem
Bumpar här och ursäktar mig för att inte ha läst igenom tråden.

Strax utanför Pershagen - ett mindre samhälle bort längs motorvägen mot Järna kan man svänga in under bron och fortsätta ut mot ett område kallat Kvedesta. Består inte av mycket annat än åkrar och pittoreska villor och vägen blockeras av en bom om man fortsätter. Förutsatt att denna bom är öppen (sköts på heltid av en boende intill) kan man köra igenom och komma ut mot Tveta Kyrka.

I vilket fall - på denna väg, en halv kilometer in lite drygt kommer man till en järnvägskorsning. Till höger, utanför en åkergräns finner man ett nedklottrad ruckel. Vet inte om det ligger i händerna av en privatperson eller hur det ligger till. Kan gissa att pendeltågslinjen Södertälje C - Gnesta går precis förbi, alternativt så är spåret avsett för godståg och liknande. Gav mig på att utforska det tillsammans med en kompis på mopeder en sommar för ett par år sedan, men det gick åt helvete. En igenvuxen väg prydd med hjulaxlar och en rostig, sönderfallen bom leder fram till detta hus.

Någon som vet någonting om det eller har bilder? Är förmodligen en utrangerad pundarlya, för jag vill minnas att vi såg några madrasser osv, men mitt minne är vagt.

EDIT: Skall tilläggas att jag absolut inte är involverad inom UE, men är grovt intresserad av det.
Senast redigerad av SlaktarBosse 2010-12-27 kl. 02:24. Anledning: tillägg
Citera
2010-12-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse

Strax utanför Pershagen - ett mindre samhälle bort längs motorvägen mot Järna kan man svänga in under bron och fortsätta ut mot ett område kallat Kvedesta. Består inte av mycket annat än åkrar och pittoreska villor och vägen blockeras av en bom om man fortsätter. Förutsatt att denna bom är öppen (sköts på heltid av en boende intill) kan man köra igenom och komma ut mot Tveta Kyrka.

I vilket fall - på denna väg, en halv kilometer in lite drygt kommer man till en järnvägskorsning. Till höger, utanför en åkergräns finner man ett nedklottrad ruckel. Vet inte om det ligger i händerna av en privatperson eller hur det ligger till. Kan gissa att pendeltågslinjen Södertälje C - Gnesta går precis förbi, alternativt så är spåret avsett för godståg och liknande. Gav mig på att utforska det tillsammans med en kompis på mopeder en sommar för ett par år sedan, men det gick åt helvete. En igenvuxen väg prydd med hjulaxlar och en rostig, sönderfallen bom leder fram till detta hus.

Någon som vet någonting om det eller har bilder? Är förmodligen en utrangerad pundarlya, för jag vill minnas att vi såg några madrasser osv, men mitt minne är vagt.

EDIT: Skall tilläggas att jag absolut inte är involverad inom UE, men är grovt intresserad av det.

har länge velat kolla in det där stället, åker ofta förbi med tåget där..
Citera
2010-12-27, 18:49
Medlem
nonpareils avatar
Citat:

Är detta i närheten av det nedbrunna huset?
Citera
2010-12-27, 19:00
Medlem
Citat:

Nu var det förvisso ett tag sedan jag hade vägarna förbi, men jag vet inte om något nedbrunnet hus i närheten, nej. Möjligen att det finns ett nedbrunnet hus i krokarna, men inte som jag vet om. Ungefär var skulle detta ligga, i förhållande till motorvägen så att säga?

Kan vara värt att nämna att efter denna järnvägskorsning som huset är beläget vid, finner man ännu en "bebodd" sommarstuga och efter en snäv kurva fortsätter vägen i en vagt sluttande vinkel upp till en bro och under denna, finner man ett antal järnvägsrälsar leder in i en tunnel i berget. Önskar att jag hade en bild på spektaklet, men Google erbjuder inga bilder av huset.
Citera
2010-12-28, 19:07
Medlem
EDIT: Enormt fel av mig, ber om ursäkt.

Citat:

Huset jag tänkte på var ju faktiskt nedbrunnet, så det är samma hus vi talar om. Var ett tag sedan jag skådade det, och någon har tydligen roat sig med att elda ned det. Där ser man.
Citera
2010-12-31, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ill Dr
Superhemlig var den nog inte men den låg på Korpberget i Viksberg/Högantorp om jag inte har fel.
Har varit där och tittat men det fanns ju inte så mycket där!
Sök på Harry som den kallades så får du upp en del info.
Vad är "Smygen"? Första gången jag hör det namnet.

Här finns en hel del info: www.fht.nu/dokumentbank/spaningsradar_ps08.pdf

Gissar att man bara kommer komma till en grusplan med lite grundrester om man hittar platsen nu.

Berget borde vara det som går i öst-västlig riktning vid 59.251361,17.619488 (google maps) av tidigare inlägg att döma.

Vore lite kul att hitta dit.
Citera
2011-01-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonkobar
Här finns en hel del info: www.fht.nu/dokumentbank/spaningsradar_ps08.pdf

Gissar att man bara kommer komma till en grusplan med lite grundrester om man hittar platsen nu.

Berget borde vara det som går i öst-västlig riktning vid 59.251361,17.619488 (google maps) av tidigare inlägg att döma.

Vore lite kul att hitta dit.
Inte riktigt på din position, mer åt öst, dock är berget aktivt SO så det blir inte mycket att se om du inte planerar på att klättra över stängslet...
Citera
2011-01-01, 18:50
Medlem
nonpareils avatar
Citat:
EDIT: Enormt fel av mig, ber om ursäkt.

Huset jag tänkte på var ju faktiskt nedbrunnet, så det är samma hus vi talar om. Var ett tag sedan jag skådade det, och någon har tydligen roat sig med att elda ned det. Där ser man.

Jag försökte göra lite efterforskningar efter att jag såg att huset brunnit, men det är lite svårt att få fram fakta. Har inte varit där sedan förra våren, dock.
Citera
2011-01-03, 19:13
Medlem
Är det stängsel runt hela berget ??
Och skyltat med SO ??
Det är mycket snö så det vore bra att veta !
Citera
2011-01-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ad4
Inte riktigt på din position, mer åt öst, dock är berget aktivt SO så det blir inte mycket att se om du inte planerar på att klättra över stängslet...
Hör det ihop med den väg som är maskerad på kartorna ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in