2008-11-23, 04:42
Medlem
Vad pizzeriorna kallar Kebabkött är inte äkta..

Nå jävla fejkkött, typ gris, ko eller någon annan lägre stående varelse...
så länge det är gott, kan det kallas vad det vill och komma från vart fan som helst... Allt från elefant till kattungar!! (dock inte mycket kött på dom)

End of discussion!!!
Citera
2008-11-23, 04:49
Bannlyst
Vad är detta för jävla dumheter jag skådar?

Är det griskött är det per definition inte kebab utan gyros, oavsett vad nån oseriös restaurangägare får för sig att kalla det.
En Volkswagen är inte en Mercedes för att försäljaren säger att den är det.

Vad wikipedia säger är för övrigt ointressant. Artikeln är uppenbart skriven av nån inavlad jävla bondfåne utan någon som helst koll. Bara det att potatismos anges som ett av de vanligare tillbehören men att franskbröd utelämnas helt är ju ett jävla skämt.

1. Äkta kebab görs av lammkött, nöt är det enda acceptabla utöver det.
2. Kebab i pitabröd är ett jävla otyg. Likaså den svennebananska nymodigheten kebabrulle.
3. Den som ens tänker tanken att äta sin kebab med potatismos kan suga kuk och återgå till mamma scans runkbullar. Ni förtjänar inte bättre.
Citera
2008-11-23, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Vad är detta för jävla dumheter jag skådar?

Är det griskött är det per definition inte kebab utan gyros, oavsett vad nån oseriös restaurangägare får för sig att kalla det.
En Volkswagen är inte en Mercedes för att försäljaren säger att den är det.

Vad wikipedia säger är för övrigt ointressant. Artikeln är uppenbart skriven av nån inavlad jävla bondfåne utan någon som helst koll. Bara det att potatismos anges som ett av de vanligare tillbehören men att franskbröd utelämnas helt är ju ett jävla skämt.

1. Äkta kebab görs av lammkött, nöt är det enda acceptabla utöver det.
2. Kebab i pitabröd är ett jävla otyg. Likaså den svennebananska nymodigheten kebabrulle.
3. Den som ens tänker tanken att äta sin kebab med potatismos kan suga kuk och återgå till mamma scans runkbullar. Ni förtjänar inte bättre.

Servering 1.1 märks inte i inlägget, good one!!
Citera
2008-11-23, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kcr
Servering 1.1 märks inte i inlägget, good one!!
Nu läste jag inte ditt inlägg innan jag skrev mitt. Hade dock förmodligen varit lika förvirrad av det likt förbannat i all min trötthet. Vad i helvete menar du?
Citera
2008-11-23, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Nu läste jag inte ditt inlägg innan jag skrev mitt. Hade dock förmodligen varit lika förvirrad av det likt förbannat i all min trötthet. Vad i helvete menar du?

..För att var ärligt; Vette fan, men tippar rejält på att jag tidigare menar att alla borde som sunt förnuft ta hänsyn till att resturangbögarna verkligen lurar en på kötet och det är allmänbildning: Köper in billigt -> falskar till skiten -> säljer lite dyrare.

..Ungefär som det funkar med en jävla massa företag som tjänar en jävla massa pengar.
Citera
2008-11-23, 09:37
Medlem
dePauls avatar
Frågan är inte så enkel som den kan te sig. Till att börja med. Vad är kebab? Vilket är ursprungreceptet? Skall endast ursprungsreceptet få kallas kebab? Och vilket lands ursprungsrecept åsyftas?? Som bekant så finns det hundratals olika varianter med varierande utseenden och olika sätt att tillaga på, härstammande från många länder i mellanöstern och mindre Asien.

Faktum är att en kebab kan innehålla allt från kyckling, nöt, fläsk, lamm/får och till och med endast vegetarier (t ex auberginer). Ofta har har ordet en prefix som pekar på huvudingrediensen, tillagningssättet eller utseendet.

http://www.answers.com/topic/list-of-kebabs

~Paul~
Citera
2008-11-23, 09:42
Bannlyst
Hårda argument i den här tråden.

Iallfall, när jag jobbade på en pizzeria för ett tag sedan så tog de en metallplatta med en stång i mitten, sen lade de bara massvis med vanliga skivade köttbitar på som man kan köpa på ica (kryddade såklart), och sedan hände de upp köttet på grillen och lät det stå...
Citera
2008-11-23, 10:12
Medlem
laserlasses avatar
I Turkiet finns det oändliga recept p kebab gyros och dom gör spet, rullar ,biffar, men vad är ur receptet på kebab?
Citera
2008-11-23, 15:05
Medlem
OlleVieros avatar
Finns det inte ett helt gäng med kebabtrådar sedan tidigare?
Citera
2008-11-23, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Haha det var faktiskt jävla roligt!

Topic:
I bästa fall hänger de in köttklumpen i kylen över natten och hyvlar bort det översta lagret dagen efter innan det fortsätts att säljas till kunderna.

.

Ja det är ju jäkligt vidrigt egentligen, när man tänker närmare på saken!
Hur mycket bakterier lever och frodas inte i den där ljumma köttklumpen?
Ska aldrig äta det igen!
Citera
2008-11-23, 15:54
Medlem
Nojlagets avatar
Här i Tyskland är kycklingkebab det vanligaste. Och turkarna har inga problem med att kalla det Döner.
Citera
2008-11-23, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrim
1. Ja det är ju jäkligt vidrigt egentligen, när man tänker närmare på saken!

2. Hur mycket bakterier lever och frodas inte i den där ljumma köttklumpen?
1. Varför skulle det vara vidrigt? Många grytor, soppor och köttsorter blir både smakfullare och mörare dagen efter.

2. I den ljumma köttklumpen bildas inga bakterier eftersom dessa har precis blivit neutraliserade av värmen från grillen. För att kunna bilda bakterier till nästa dag så måste man placera ut köttbiten i solen utanför grillkiosken .

Med andra ord: Om du plockar in den "ljumma" köttbiten och placerar den i kyl så bör den klara minst 2 dagars tillagning. Så länge behövs oftast inte eftersom en vanlig döner brukar ta slut tidigare (dvs om kiosken ligger någorlunda strategiskt placerad).

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in