Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-22, 19:31
Medlem
Har sökt en del innan jag frågar, både på forumet och genom Google.

Jag installera om datorn och vid installation, efter alla omstarter när man kommit till den dedikerade windows xp walkthorugen (den där windowsloggan flyger förbi i en filmsekvens) så märkte jag att jag inte kunde ta mig vidare, jag hade inte satt in mus och tabba funkade inte. Så jag startade om datorn.

När den startades så var jag inne i windows som vanligt, jag har rotat fram drivrutinerna för moderkortet och installerat det inbyggda nätverkskretsens drivrutiner (DFI Lanparty NF4 har jag). Hitta ingen dedikerad drivrutin för nätverkskretsen på skivan men jag tog Chipset drivisarna som verkade installera drivrutinerna för nätverket också.

Jag kan inte komma ut på Internet just nu, jag försöker reparera men det händer inget.

http://img142.imageshack.us/img142/3756/repareraww3.jpg

I enhetshanteraren ser det ut såhär.
http://img48.imageshack.us/img48/8266/enhetshaterarendh9.jpg

Jag har ingen aning om vad jag ska göra för att få det att funka.. Några tips?
Citera
2008-11-22, 19:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har fått Windows defaultadress vilket indikerar på att ditt nätverkskort inte funkar korrekt (drivare etc) eller att nätverkskabeln inte är ansluten.
Citera
2008-11-22, 19:59
Medlem
hmm, vad kan jag då göra åt det?

enligt enhetshanteraren fungerar ju nätverkskorten korrekt?

jag har testat med två olika kablar och när jag använder samma kabel på en annan dator så funkar det

jag kollade på tillverkarens hemsida och ladda ner ett par drivrutiner just för nätverket, men jag vet inte hur man ska installera dom.. dessutom så är jag osäker på vilken version av moderkortet jag har, fast frågan är om det gör någon skillnad.. dom använder kanske samma chipset?
Citera
2008-11-22, 20:48
Nu håller jag inte riktigt med, får man en IP-adress på nätverkskortet ska kortet fungera och drivrutiner vara fixade. Anledningen till att du får den adressen du får är för att den inte hittar någon DHCP-server att få IP-adress ifrån. Hur har du det med router och sånt? Om du har en sån är det nämligen vanligast att den delar ut IP-adress automatiskt till datorerna med hjälp av DHCP, vilket inte fungerar just nu.

Det är inte så att du fått en speciell IP-adress av din internetleverantör, som du behövt skriva in manuellt?
Citera
2008-11-22, 22:20
Medlem
har ingen router, kopplat via en switch och jag får flera ip adresser av min isp

jag behöver inte skriva in något heller..
Citera
2008-11-23, 15:43
Medlem
Ingen som har några andra tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här