Jag vet inte om jag missuppfattat men är det inte så att för att köra hjullastare/grävmaskin m.m. så finns det inga lagkrav på något annat än:
"För att kunna arbeta som förare av grävmaskin krävs att du har traktorkort eller B-kort, (undantag finns). Du ska ha fyllt 18 år och ha erhållit tillräckliga kunskaper."
Det är det där sista med erhållit tillräckliga kunskaper som är din arbetsgivares uppgift att säkerställa. Antingen genom att han känner dig och själv lärt dig eller sett vad du kan eller genom att du gått en kurs och kan visa upp en intygsbok. Därför som helt ovan och ny är det ett sätt att gå en kurs, få intyg och sen kunna söka jobb.
Tar vi en truck tex så står det så här:
"Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska den som arbetar med truck ha sådan utbildning att tillräckliga kunskaper uppnåtts och erhållit arbetsgivarens tillstånd."
Jag har kört truck och hjullastare sen jag var liten först med pappa eller någon annan som medförare och sen i många år på egen hand. Detta gör att jag idag har tillräckliga kunskaper och kan köra truck på tex sågverk utan att ha truckbevis om arbetsgivaren accepterar mig som förare. Bara för att man har ett intyg så betyder inte det att du får köra en truck, din arbetsgivare och truckägaren måste godkänna dig som förare.