2008-11-20, 22:24
Medlem
Asgarvads avatar
Vid de flesta grävarbeten behöver maskinen flytta på sig tid efter annan: ska man då hålla på och släpa runt på en massa underläggsplattor eller motsvarande så funkar inte det. Många jobb i stadsmiljö där marken är fast och finns i anslutning till gator och vägar är hjularen överlägsen men är det fråga om ett vägbygge i obyggd terräng kommer aldrig en hjulförsedd maskin fram till arbetsplatsen. Jag vet en grävmaskinist med hjulgrävare som blev väldigt efterfrågad när det gällde muddrings- och vassröjningsjobb: Han hade en pråm som han ställde maskinen på och kom ut på ställen dit ingen annan vågade köra!
Citera
2008-11-20, 22:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Vid de flesta grävarbeten behöver maskinen flytta på sig tid efter annan: ska man då hålla på och släpa runt på en massa underläggsplattor eller motsvarande så funkar inte det. Många jobb i stadsmiljö där marken är fast och finns i anslutning till gator och vägar är hjularen överlägsen men är det fråga om ett vägbygge i obyggd terräng kommer aldrig en hjulförsedd maskin fram till arbetsplatsen. Jag vet en grävmaskinist med hjulgrävare som blev väldigt efterfrågad när det gällde muddrings- och vassröjningsjobb: Han hade en pråm som han ställde maskinen på och kom ut på ställen dit ingen annan vågade köra!
Jag håller med dig. Man kan ju prova att skicka ut en hjulgrävare på en bergrensning där berget inte är plant...
Citera
2008-11-21, 06:51
Medlem
gals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag håller med dig. Man kan ju prova att skicka ut en hjulgrävare på en bergrensning där berget inte är plant...
Det går aldrig eller?
Citera
2008-11-21, 07:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gal
Det går aldrig eller?
Säg så här... det går inte speciellt bra. Givetvis beror det på hur det ser ut på platsen osv, men man får problem med både framkomlighet och söndertrasade däck. Hittade tyvärr inte någon bra bild för att åskådliggöra vad jag menar.

http://www.hammarobergsprangning.se/Hammaro17klar.jpg
Citera
2008-11-21, 08:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Offtopic: Grävmaskinen försvann när Åkermans försvann....
Citera
2008-11-21, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Offtopic: Grävmaskinen försvann när Åkermans försvann....

Egentligen 88 eller 89 eller när det var när New Comforthytten kom till världen. Riktiga grävmaskiner är en äldre Åkerman med gamla hytten.
Citera
2008-11-21, 14:41
Medlem
cem77s avatar
Jag vet inte om jag missuppfattat men är det inte så att för att köra hjullastare/grävmaskin m.m. så finns det inga lagkrav på något annat än:

"För att kunna arbeta som förare av grävmaskin krävs att du har traktorkort eller B-kort, (undantag finns). Du ska ha fyllt 18 år och ha erhållit tillräckliga kunskaper."

Det är det där sista med erhållit tillräckliga kunskaper som är din arbetsgivares uppgift att säkerställa. Antingen genom att han känner dig och själv lärt dig eller sett vad du kan eller genom att du gått en kurs och kan visa upp en intygsbok. Därför som helt ovan och ny är det ett sätt att gå en kurs, få intyg och sen kunna söka jobb.

Tar vi en truck tex så står det så här:

"Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska den som arbetar med truck ha sådan utbildning att tillräckliga kunskaper uppnåtts och erhållit arbetsgivarens tillstånd."

Jag har kört truck och hjullastare sen jag var liten först med pappa eller någon annan som medförare och sen i många år på egen hand. Detta gör att jag idag har tillräckliga kunskaper och kan köra truck på tex sågverk utan att ha truckbevis om arbetsgivaren accepterar mig som förare. Bara för att man har ett intyg så betyder inte det att du får köra en truck, din arbetsgivare och truckägaren måste godkänna dig som förare.
Senast redigerad av cem77 2008-11-21 kl. 14:44.
Citera
2008-11-21, 14:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Egentligen 88 eller 89 eller när det var när New Comforthytten kom till världen. Riktiga grävmaskiner är en äldre Åkerman med gamla hytten.
Jepp! eller en gammal fin linstyrd Landsverk!
Citera
2008-11-22, 20:18
Medlem
En fruktpizzas avatar
.. . .. . .. . .. . .. . ..

Förutom själva stabiliteten och framkomligheten så brukar det gå en slags "magisk" gräns vid en 20-22 ton för de hjulförsedda grävarna. Handlar det om större grävmaskiner så är dessa uteslutande banddrivna just för att klara alla de tuffa påfrestningar som de utsätts för.

Här kommer ett klipp på en fet rackare - maskinvikt på minst 85 ton!

http://www.youtube.com/watch?v=1WgdN7yMUNw

En liten fråga också: är det alltså fullt möjligt att få ett yrkesbevis för grävmaskin på bara 1-9 veckor, beroende på tidigare erfarenhet? Om det är så, så är ju detta kanonbra! Själv har jag hört att det skall ta ungefär 40 veckor, men om det stämmer med den kortare tiden så är ju detta ett hyfsat intressant alternativ för en nära vän till mig. Avvaktar svaret med största intresse! Vill alltså bara dubbelkolla för att vara riktigt säker..

.
Citera
2008-11-23, 18:27
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
[/url][/i]

En liten fråga också: är det alltså fullt möjligt att få ett yrkesbevis för grävmaskin på bara 1-9 veckor, beroende på tidigare erfarenhet? Om det är så, så är ju detta kanonbra! Själv har jag hört att det skall ta ungefär 40 veckor, men om det stämmer med den kortare tiden så är ju detta ett hyfsat intressant alternativ för en nära vän till mig. Avvaktar svaret med största intresse! Vill alltså bara dubbelkolla för att vara riktigt säker..

.

Yrkesbevis får du inte på 1-9 veckor men därimot får du utbildningsbok.
Sen måste du jobba i 30månader innan du får yrkesbevis.

Citat:
För att kunna arbeta som förare av grävmaskin krävs att du har traktorkort eller B-kort, (undantag finns). Du ska ha fyllt 18 år och ha erhållit tillräckliga kunskaper.

För att erhålla en utbildningsbok eller ett yrkesbevis från TYA ska du ha motsvarande kunskaper från gymnasieskolans kursplaner enligt nedan:

Arbetsmiljö och säkerhet 50p
Grävmaskin 200p
Anläggning 100p

Vill du arbeta med grävmaskin kan du komma i kontakt med runtomsvängande maskiner som antingen är band- eller hjulburna. En annan vanligt förekommande maskin är grävlastaren eller traktorgrävaren som den också kallas. Den är utrustad med grävaggregat bak på maskinen och har en lastare monterad. För att köra en grävlastare krävs i de flesta fall minst B-körkort.

Utbildningens längd varierar mellan 1 – 9 veckor beroende på förkunskaper och tidigare erfarenheter. Vill du veta mer om utbildning kan du vända dig till någon av de maskininstruktörer som TYA har avtal med.

Citat:
Utbildningsbok och yrkesbevis

Förare med mindre än 30 månaders erfarenhet erhåller efter godkänd utbildning en så kallad utbildningsbok. När 30 månaders erfarenhet uppnåtts ska boken bytas ut mot ett yrkesbevis.

De förare som har mer än 30 månaders erfarenhet får ett yrkesbevis efter godkänd utbildning.

Utbildning och kompetensprov genomförs av TYAs godkända utbildningsgivare eller under vissa villkor i det egna företaget.
Citera
2008-11-23, 20:11
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
Jag har kört en hel del bandgrävare och bara testat hjulare, men mitt intryck är att
hjularen står betydligt stabilare medan man gräver, det beror på att den står på 3 punkter
2stödben och ett schaktblad, bandaren står på en jättestor yta, men är det hård mark
och den är lite bucklig då står bandaren och vickar mer eller mindre hela tiden.
Men som sagt, jag har bara provat lite med hjulare så kanske det vägs upp på mjuka marker.
Men i alla fall, jag skulle nog köpa en hjulare i dagsläget, alternativt en bandare med
tillhörande dunderbygge/lastbil för maskin transport eller lastväxlare.

Man kommer överallt med bandare, men man kommer till många ställen med hjulare
så frågan är vilket som känns viktigast, att kunna göra alla jobb eller att göra de man kan
på ett smidigare sätt.

På de flesta nyare hjulare så har du ju inte schaktblad eller stödben. Jag tror inte det finns speciellt många grävmaskinister som använder dessa "hjälpmedel" då jobben oftast går ut på att gräva lite sen flytta på sig och gräva lite mer osv osv.
Jag gick den där utbildningen som YA hade då var den på 3 månader och man fick tillgodoräkna sig 600 timmar, men man behövde 4000 timmar till för att få yrkesbeviset(4600 timmar totalt).
Citera
2008-11-23, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
På de flesta nyare hjulare så har du ju inte schaktblad eller stödben. Jag tror inte det finns speciellt många grävmaskinister som använder dessa "hjälpmedel" då jobben oftast går ut på att gräva lite sen flytta på sig och gräva lite mer osv osv.
Jag gick den där utbildningen som YA hade då var den på 3 månader och man fick tillgodoräkna sig 600 timmar, men man behövde 4000 timmar till för att få yrkesbeviset(4600 timmar totalt).

Vad kör du för skitmaskiner som inte har schaktblad och stödben? En hjulare är helt värdelös utan sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in