2008-11-14, 17:37
Medlem
Tzis avatar
Jag behover hjalp med Excel. Har Office 2007 och windows XP, allt pa engelska. Ar valdigt tacksam for bra svar!

1.
Hur gor jag 3D chart i Excel baserat pa data med tre variables? Jag vill ha Z pa vertikal axis och Y och X pa varsin horisontell axis. Problemet ar att Excel inte gor det. Excel verkar istallet rakna kolumner och rader och rakna serier och greja, vilket jag inte ar intresserad av. Jag vill bara ha en mangd punkter i en begransad rymnd. Som ett scatter plot fast i 3D. Men Excel verkar bara ha Surface i 3D. Sa hur gor jag?

Finns det nagot gratis program som gor det har battre an Excel?

2.
Samma fraga som forsta men med en formula med 2 variabler istallet. Typ Z=X^2 +Y/2

3.
Hur sorterar jag data automatiskt nar delar av en del ar ska vara sammanbundet med en andra del. T.ex.

A C
SOURCE 1 SOURCE 2
Portugal Portugal
Pulau Somalia
Somalia Yemen
Yemen

Jag vill ha Somalia och Yemen i kolumn A flyttad till samma rad som Somalia och Yemen i kolumn D. Jag har alltsa data fran tva kallor. Ena kallan har med Pulau men den andra kallan tycker att det landet ar skitlitet och oviktigt sa data saknas. For att mata korrelation maste jag ha landerna pa ratt rader och det ar jobbigt att andra alla varldens lander manuellt, speciellt om man ska gora samma process flera ganger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in