2018-05-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det vad de säger på NK News eller är det någon uppenbarelse du fått där du sitter i din ensamhet i fåtöljen och leker geopolitisk storspelare? Läs Flashybears inlägg ovan. Du är för fan bara ett stort skämt som vill få oss att tro att du har information som inte andra har, inte ens de som är insatta på riktigt.

Du sluggar och slänger Dig med analyser och omdömen, faktakritiska analyser och sannolikhetsteorier, som får vilken "AAA-graded" börsanalytiker på Wall Street, att bli grön av avund.

Du vet Du Arbetet.

Du vet både storleken på forumets medlemmars hjärnor, och vilka som är korkade, respektive klarsynta, och tillräckligt källkritiska, för att inte bli betraktade som kognitivt dissonanta.

Du vet också, vilka som är amatörer respektive vilka som är "Insatta på riktigt".

Du vet vilka som har information som andra inte har har, och Du vet, med exakthet, vad som är "Fake news" och inte.

Du vet att sanktionerna mot Nordkorea inte har någon betydande effekt, och att dom klarar sig utmärkt genom Bitcoin och smuggling.

Du vet tillika, att Trump är överkörd och bortgjord av Kim, vilken redan vunnit spelet om Koreahalvön.

Du vet säkert också, vad som kommer att hända om toppmötet inte blir av mellan honom och Trump....

Det är tur att forumet har Dig, Arbetet, så att Du kan korrigera och upplysa "Idioterna" och "De saliga enfaldiga".
Citera
2018-05-22, 21:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har du, såsom många här i tråden, läst fler källor och vägt dem mot varandra?
Var kan man tillgodogöra sig ditt sunda förnuft?

Information om Nordkorea finns det mängder av, försök att ta del av dem.
Inse att sanktionerna slår hårt, inse att det inte är samma sak som handelsrestriktioner.

Inse att Kim III och hans rådgivare har gjort en felbedömning vad beträffar orsak och verkan av sanktioner, landet är snart utan ekonomiska medel.
Inse att Bitcoin och smuggling inte kan rädda en statsekonomi.

Dina geopolitiska ambitioner kanske har framgång på andra ställen, men knappast då det gäller Nordkoreas politik, att tro att Bitcoin kan lösa Nordkoreas misär är bara för mycket...
Det finns mycket lite källor om NK, desto mer vandringsägner, pucko. Den info Washington har är till största delen genom svenska kontakter.
Citera
2018-05-22, 21:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Du sluggar och slänger Dig med analyser och omdömen, faktakritiska analyser och sannolikhetsteorier, som får vilken "AAA-graded" börsanalytiker på Wall Street, att bli grön av avund.

Du vet Du Arbetet.

Du vet både storleken på forumets medlemmars hjärnor, och vilka som är korkade, respektive klarsynta, och tillräckligt källkritiska, för att inte bli betraktade som kognitivt dissonanta.

Du vet också, vilka som är amatörer respektive vilka som är "Insatta på riktigt".

Du vet vilka som har information som andra inte har har, och Du vet, med exakthet, vad som är "Fake news" och inte.

Du vet att sanktionerna mot Nordkorea inte har någon betydande effekt, och att dom klarar sig utmärkt genom Bitcoin och smuggling.

Du vet tillika, att Trump är överkörd och bortgjord av Kim, vilken redan vunnit spelet om Koreahalvön.

Du vet säkert också, vad som kommer att hända om toppmötet inte blir av mellan honom och Trump....

Det är tur att forumet har Dig, Arbetet, så att Du kan korrigera och upplysa "Idioterna" och "De saliga enfaldiga".
Jag har nog inte använt mig av ordet "vet" utan framfört mina analyser utan att hävda att jag är någon storspelare som flyger runt om världen och är nyss hemkommen från NK. Du är ett stort skämt och jag är inte den enda som anser det här. Det enda du duger till är att mobba en stackars förvirrad NK-sympatisör som Secundus. Och grupprunka med de andra fånen i tråden.

Min analys har stått sig igenom hela min närvaro i tråden. Jag ger inte sken av att kunna detaljförutspå framtiden. Det kan ingen. Men man kan faktiskt dra lärdom av historien och använda sunt förnuft. De är faktiskt så att vi har att göra med ledare som antagligen är betydligt klokare än både dig och mig. Det brukar också vara så att man vill sitt land och sina landsmäns bästa, och den bästa lösningen är faktiskt fred och överenskommelser hur otroligt det än låter.

Ett råd: om du vill hamna hyfsat rätt i dina analyser så sluta med att ta någons parti i konflikter. Du verkar totalt vara nedsänkt i någons sort neokonservativ moras av USA-beundran. Sluta med det om du vill bli trovärdig inför andra.

Det enda jag har varit osäker på är USA:s roll i detta och i framtiden för det är ganska uppenbart att en fredlig lösning måste innebära ett betydande tillbakadragande av USA:s militära närvaro. Under Obama var det otänkbart då den militära närvaron var en förutsättning för Obamas "pivot" mot Kina. Jag hoppades på Trump för att lösa denna Gordiska knut och än så länge har han levererat. Det började med att han drog sig ur TPP.
Citera
2018-05-22, 22:31
Medlem
Citat:
Det finns mycket lite källor om NK, desto mer vandringsägner, pucko. Den info Washington har är till största delen genom svenska kontakter.
Ja jisses, när du inte har några fakta eller argument så tar du till ”pucko” . Det visar med all tydlighet hur lite du har på fötterna.
Bitcoin, handelsblockad, geopolitiskt kunnig, jo jo.
Du och SecundusSilent, de stora experterna...
Citera
2018-05-23, 02:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja jisses, när du inte har några fakta eller argument så tar du till ”pucko” . Det visar med all tydlighet hur lite du har på fötterna.
Jag har precis sagt att vad som saknas i fallet NK är just fakta. Men du kanske sitter inne på dem. Du går på om att NK står på ruinens kant p.g.a. sanktioner medan jag försöker få dig att förstå att det har de gjort länge. Till den grad att Obama helt ignorerade dem då landet ändå skulle implodera vilket han troligen hade en hel del rätt i. In kommer Kim och smäller av några atombomber och in kommer Trump och helt plötsligt är fredssamtal på gång och en framtid kan skönjas för NK med Kim kvar vid rodret.

Du tillhör dem som tror att Kim har kapitulerat fast han inte har ändrat position under hela tiden:

Fred Kaplan
‏ @fmkaplan

Citat:
Trump thinks Kim changed his tune after the 2nd mtg with Xi. Kim’s view has been the same for months. The only new thing was Bolton demanding a “Libya” approach to NK disarmament.

https://twitter.com/fmkaplan/status/998976599247736837
Senast redigerad av arbetet 2018-05-23 kl. 02:29.
Citera
2018-05-23, 02:26
Medlem
arbetets avatar
Har en känsla (OBS mitt ordval här) att SK driver på och vill gå snabbare fram med eftergifter åt NK. Intressant om nu Trump får för sig att krångla till det:

Yonhap News Agency
‏ @YonhapNews

Citat:
(URGENT) Moon says expects dialogue with N. Korea to be restored after end of joint military drill

https://twitter.com/YonhapNews/status/999007119700471808
Citera
2018-05-23, 04:59
Medlem
Kumabjorns avatar
Sista inlägget.

KCNA höll inne med Kim Jong-ils bortgång i två dagar. Spekulationer kring det beslutet vidtog omedelbart. Den vanligaste gick ut på att det manövrerats kring vem som skulle få uppdraget att vara ordförande i begravningkommittén, en tydlig indikation enligt konfuciansk tradition på vem som var klanens nya överhuvud. Vad som sedan hände med Jang Song-thaek bidrar självfallet till att förstärka bilden av att det kan ha funnits mer substans bakom dessa spekulationer än man då insåg. Men när nyheten om Kims frånfälle presenterades för det nordkoreanska folket sades det, nästan i samma andetag, att ordförande för begravningskommittén var hans yngste son, Kim Jong-un, då ännu inte 30 år fyllda. Inom konfuciansimen värdesätts senioritet högt, så beslutet var anmärkningsvärt även ur det perspektivet.

Åter befann sig Nordkorea i en fas då en nytillträdd högste ledare skulle behöva befästa sin roll och de interna frågorna skulle helt överskugga de externa. I sin bok har Fujimoto beskrivit att han redan tidigt ansåg att Kim Jong-un hade karaktärsdragen som behövs för en diktator, han backade aldrig, var förtjust i sina Yves-Saint Laurent cigarretter och Johnnie Walker. Älskade basketboll, men efter sitt makttillträde har han uppenbarligen inte mycket tid över för att besöka en spelplan. Det uppskattas att han gått upp mer än 30 kg sedan sitt tillträde och en period syntes han på bild stöttande sin lekamen mot en promenadkäpp. Detta tolkades som att han drabbats av gikt ibland också kallat portvinstå och ett resultat av att njurarna inte hinner rensa i den takt de behöver. Det hör till ovanligheterna att drabbas av detta redan i 30-års åldern. Men Kim Jong-un bär på en betydligt större, och deciderat mer svårhanterlig hemlighet.

Kim Yong-hui föddes som Takada Hime i Osaka av koreanska föräldrar. Enligt det nordkoreanska kastsystemet songbun tillhör hon då den "lägsta av fiendekast", en minst sagt olämplig partner till Kim Jong-il och mor till landets högsta ledare. Det förklarar säkerligen också varför hon är så okänd bland det nordkoreanska folket. Inte blir hans situation heller bättre av att hennes lillasyster var den som följde med Kim Jong-un till Schweiz när han fick sin utbildning i Liebefeld Steinhölzli skolan utanför Bern och sedan hoppade av och sökte asyl på amerikanska ambassaden i Bern. Anledningen till det är möjligen att Kim Jong-uns skolresultat inte var direkt imponerande. Men har man redan sin framtid utstakad är det naturligtvis inte heller lätt att uppbåda någon studiemotivation.

Faderns försämrade hälsoläge innebar att Kim Jong-un fick något som påminner om ett slags "fast track" till makten, redan 2009 utnämns han till Yongmyong-han tongji (영명한 동지 på koreanska) ett begrepp som inte är helt enkelt att översätta "bländande kamrat" är det närmsta jag kan komma. För de som följer de små indikationer som sipprar ut ur Nordkorea var det här en stark indikation att det var Jong-un och inte någon av hans äldre bröder som skulle ta över efter fadern. Men hans unga ålder medförde att de flesta trots allt förhöll sig skeptiska. 2010 blir han taejang (대장 på koreanska) som på japanska motsvaras av 大将 (taisho) och är den högsta militära rangen under shogun på svenska hade vi fått dra till med amiralgeneral eller möjligen generalöverste. Med tanke på att han helst saknade militär erfarenhet lär en del högt uppsatta nordkoreanska generaler ha mottagit beskedet med hopskrynklade ansikten.

Innan han kan begära uppoffringar av folket i den aldrig avtagande kampen mot de amerikanska jävlarna, behövde han först erhålla deras - om inte support, så åtminstone - stillatigande stöd. Det gör han genom en storsatsning på den andra hälften av bröd och skådespel. Han bygger en skidort, vattenland, nöjespark samtidigt som fler utländska turister beviljas visum. Man skulle kunna kalla det Kimism med ett leende. Han går på invigningar med sin hustru Ri Sol-ju, varken fadern eller farfar syntes någonsin offentligt tillsammans med sina fruar. Åren 2012 - 13 kan sammanfattas med konsolidering av makten, och det syns främst genom alla de nya offentliga titlar han erhöll under denna period.

Om det var åren i Schweiz som bidrog är omöjligt att säga, men när han väl konsoliderat sin maktposition gav han sig i kast med att försöka reformera ekonomin. Förvisso har han inte gått lika långt som Kina, men han öppnade upp för mindre marknader (huvudsakligen konsumtionsvaror insmugglade från Kina), han har också utökat den areal som bönder kan använda för privat odling, produkter som sedan kan avsättas på de privata marknaderna.

2013 tillkännager han också sin avsikt att fortsätta utveckla kärnvapen parallellt med ekonomiska reformer. Den 12 februari upptäcker seismologer en provsprängning som uppgavs vara runt 7,8 kiloton. Nästan tre år senare, i december 2015, tillkännager Kim Jong-un att Nordkorea nu har teknologin att spränga en vätebomb. För att bevisa sitt påstående gjorde Nordkorea en provsprängning månaden efteråt. Men deras provtest ifrågasattes av västerländska kärnvapenexperter. Bruce Bennet från RAND sade "Kim Jong-un is either lying, saying they did a hydrogen test when they didn't, they just used a little bit more efficient fission weapon – or the hydrogen part of the test really didn't work very well or the fission part didn't work very well". Oavsett vilket står det klart att Nordkorea besitter såväl kärnvapen som missiler, frågan som kvarstår är hur väl de klarar av att kombinera dessa två enheter. Men då de anser sig ha en "unik ställning" inom icke-spridningsavtalet och en militär som är van att få allt den pekar på, finns det en annan risk som det inte talas om särskilt mycket. Nämligen att de kan få för sig att sälja kärnladdningar till allt från Iran till IS till någon megalomanisk afrikansk diktator som är villig att betala fantasisummor och därigenom slippa alla forskningskostnader.

Provsprängningar och robottester medförde att Nordkorea snabbt hamnade på toppen av den internationella agendan. Detta är inte minst viktigt ur ett inrikespolitiskt perspektiv - "andra länder fruktar oss, andra länder respekterar oss" - då det står i så bjärt kontrast till den ekonomiska verkligheten för det stora flertalet av medborgarna. Det gör deras uppoffringar mer begripliga och inte minst acceptabla.

Det absolut övergripande utrikespolitiska målet för Nordkorea de senaste 30 åren har varit att USA skall erkänna dess existens och det mest synliga beviset på detta hade varit ett toppmöte mellan en amerikansk sittande president och Högste Ledaren. Hur det blir den 12 juni återstår att se, men hitintills har de fått nöja sig med f.d. presidenter och speciella sändebud. När nu Trump har accepterat ett möte står de på tröskeln att uppnå det som mest verkat vara en dröm för dem.

För de som har Google Earth och är nyfikne på Nordkorea rekommenderas att ladda ned North Korea Uncovered där de har kartlagt allt om Nordkorea de kan via satellitbilder.

Over and out!
Senast redigerad av Kumabjorn 2018-05-23 kl. 05:07. Anledning: Länk adderad
Citera
2018-05-23, 05:13
Medlem
Haddos avatar
Jag tycker nordkorea är intressant. Men jag vet verkligen lite om landet ifråga. Engång var jag tillsammans med en koreanska och hon var lite galen!? hehe ni kan fråga nånannanstans. Men jag kommer speciellt ihåg att RN dvs. Riktiga Nyheter skickade en 360 video från Nordkorea. kan det ha varit från Pyonyang? Och den visade en perfekt stadskärna där folk gjorde vad man brukar göra i en normal stad. Men det som var remarkabelt med upplevelsen var att allt var så rent. inga tiggare! Det såg modernt ut. Allt det här måste förstås bara vara propaganda. Det har jag förstått när jag ser om Nordkorea i andra medier. Innan ni säger det så är jag inte kommunist snarast tvärtom. Men den där bilden har fastnat.
Citera
2018-05-23, 06:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu rapporterar t.o.m. er favoritkanal NK News detta:

Journalists deny reports of $10,000 visa fee to enter North Korea

ROK's TV Chosun incorrectly claimed press had to pay around $27,000 each for their visit
NK News contacted TV Chosun on Wednesday for a clarification of the story, but the journalist was unavailable for comment.

“We believed this story at first, (but this case) shows that humility and fact-checking is needed with North Korea, especially when the tendency is to reinforce our biases,” said Geoffrey See of the Choson Exchange NGO, which regularly works inside North Korea.

“The problem with the field is that there are few fact checkers, limited information, lack of humility, combined with strong agendas and confirmation biases,” See added. “People do not seek out information. They put out opinions and seek information that confirms their existing preconceptions”
https://www.nknews.org/2018/05/journalists-deny-reports-of-10000-visa-fee-to-enter-north-korea/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=Twitter

Couldn't possibly agree more!
Citera
2018-05-23, 08:01
Medlem
Citat:
Jag har nog inte använt mig av ordet "vet" utan framfört mina analyser utan att hävda att jag är någon storspelare som flyger runt om världen och är nyss hemkommen från NK. Du är ett stort skämt och jag är inte den enda som anser det här. Det enda du duger till är att mobba en stackars förvirrad NK-sympatisör som Secundus. Och grupprunka med de andra fånen i tråden.

Min analys har stått sig igenom hela min närvaro i tråden. Jag ger inte sken av att kunna detaljförutspå framtiden. Det kan ingen. Men man kan faktiskt dra lärdom av historien och använda sunt förnuft. De är faktiskt så att vi har att göra med ledare som antagligen är betydligt klokare än både dig och mig. Det brukar också vara så att man vill sitt land och sina landsmäns bästa, och den bästa lösningen är faktiskt fred och överenskommelser hur otroligt det än låter.

Ett råd: om du vill hamna hyfsat rätt i dina analyser så sluta med att ta någons parti i konflikter. Du verkar totalt vara nedsänkt i någons sort neokonservativ moras av USA-beundran. Sluta med det om du vill bli trovärdig inför andra.

Det enda jag har varit osäker på är USA:s roll i detta och i framtiden för det är ganska uppenbart att en fredlig lösning måste innebära ett betydande tillbakadragande av USA:s militära närvaro. Under Obama var det otänkbart då den militära närvaron var en förutsättning för Obamas "pivot" mot Kina. Jag hoppades på Trump för att lösa denna Gordiska knut och än så länge har han levererat. Det började med att han drog sig ur TPP.

Jag måste tyvärr göra Dig besviken.

Om mitt kontaktnät, arbete och erfarenheter, internationellt, "Stör Ditt ego", så är och förblir det Ditt problem.

Jag befinner mig i detta forum, av rent "Fritidsintresse", och för att jag avskyr diktaturer och totalitära människoföraktande stater, och av dessa stater, har jag under mitt verksamma liv, sett nog.

De konsekvenser dessa staters agerande skapar, är förödande, både för deras egen utveckling och lidandet deras befolkningar utsetts för, samt de oerhörda komplikationer och negativa effekter det får, på ALLT internationellt samarbete, vare sig det gäller handel eller annan politik.

Som jag sagt tidigare, så blir jag hellre illa omtyckt för att försvara USA och den fria västliga världens demokratier, än att bli gillad av uppsåtet att försöka rättfärdiga diktaturer, av vilket skäl det än må vara.

Du får snällt bita ihop, och fortsätta leva med min "Mobbing" och mina synpunkter, angående den pågående konflikten på Koreahalvön, så länge jag befinner mig i detta forum!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-05-23 kl. 08:04.
Citera
2018-05-23, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag måste tyvärr göra Dig besviken.

Om mitt kontaktnät, arbete och erfarenheter, internationellt, "Stör Ditt ego", så är och förblir det Ditt problem.

Jag befinner mig i detta forum, av rent "Fritidsintresse", och för att jag avskyr diktaturer och totalitära människoföraktande stater, och av dessa stater, har jag under mitt verksamma liv, sett nog.

De konsekvenser dessa staters agerande skapar, är förödande, både för deras egen utveckling och lidandet deras befolkningar utsetts för, samt de oerhörda komplikationer och negativa effekter det får, på ALLT internationellt samarbete, vare sig det gäller handel eller annan politik.

Som jag sagt tidigare, så blir jag hellre illa omtyckt för att försvara USA och den fria västliga världens demokratier, än att bli gillad av uppsåtet att försöka rättfärdiga diktaturer, av vilket skäl det än må vara.

Du får snällt bita ihop, och fortsätta leva med min "Mobbing" och mina synpunkter, angående den pågående konflikten på Koreahalvön, så länge jag befinner mig i detta forum!
Tror du att jag sitter här och biter ihop? Har aldrig haft så här roligt på länge. Finns ingen anledning att skylta med några kvalifikationer här när det är öppet mål hela tiden. Så vad säger du om NK:s cash-flow som gör att de är tvungna att ta ockerpriser för biljetten till nedrustningseventet?:

ROK's TV Chosun incorrectly claimed press had to pay around $27,000 each for their visit

Vi tar det sista i artikeln igen:
NK News contacted TV Chosun on Wednesday for a clarification of the story, but the journalist was unavailable for comment.

“We believed this story at first, (but this case) shows that humility and fact-checking is needed with North Korea, especially when the tendency is to reinforce our biases,” said Geoffrey See of the Choson Exchange NGO, which regularly works inside North Korea.

“The problem with the field is that there are few fact checkers, limited information, lack of humility, combined with strong agendas and confirmation biases,” See added. “People do not seek out information. They put out opinions and seek information that confirms their existing preconceptions
https://www.nknews.org/2018/05/journalists-deny-reports-of-10000-visa-fee-to-enter-north-korea/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2018-05-23, 08:58
Medlem
Citat:
Nu rapporterar t.o.m. er favoritkanal NK News detta:

“The problem with the field is that there are few fact checkers, limited information, lack of humility, combined with strong agendas and confirmation biases,” See added. “People do not seek out information. They put out opinions and seek information that confirms their existing preconceptions”
https://www.nknews.org/2018/05/journalists-deny-reports-of-10000-visa-fee-to-enter-north-korea/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=Twitter

Couldn't possibly agree more!

När det gäller länkat material är det upp till var och en att värdera innehållet, såväl som när någon skribent i tråden framför åsikter, sanningar och idéer.

För mig, ”puckot”, är NK-News en av många källor och när det gäller tillförlitlighet är de en av de bättre.

Skribenterna är mycket välrenommerade, t.ex är Andrei Lankov djupt involverad då han är ”Director” i dess moderbolag och flitig skribent. Bra pod också
Några ”favoritkanaler” har jag dock inga att rekommendera, sök, läs, och lär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in