2017-12-17, 14:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Idag minns vi den store ledaren, kamrat Kim Jong Il, som tragiskt avled den 17 december 2011.

Kim får skynda på med raketen om han ska hinna fira. Snart midnatt i Pjingpjång.
Citera
2017-12-17, 15:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Idag minns vi den store ledaren, kamrat Kim Jong Il, som tragiskt avled den 17 december 2011. Han minns framförallt för att han under sin tid kom att utforma ett urstarkt försvar genom att koncentrera resurserna till militären under en mycket svår tid, det som har kallats "Songun" - eller "militären först".

Skall tydligen vara en parad idag och "Kimpa" med militära höjdare skall vara på plats. Sedan så är det frågan om en "bigshot" som inte har synts till på den senaste tiden.., och frågan om han även är där.

För om han inte är på plats, så är det ett tecken på att denne har blivit utrensad..

(såg det på CNN)
Citera
2017-12-17, 17:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även om livet i NK för civilbefolkningen är eländig, så får man komma ihåg att det finns avhoppare som dessvärre "saltar" sina historier om sitt tidigare liv i NK..

Denna 3 minuters video tar upp problematiken :

https://www.youtube.com/watch?v=XkegD7V9E6g

Sedan en roligare, de dummaste frågorna avhoppare får : https://www.youtube.com/watch?v=NhH8kJomeA4

Det kan vara så otroligt många olika varianter på propaganda inblandat.

Jag har inte mycket till övers för någon av de officiella varianterna som här presenteras av de vanliga misstänkta.

Koreakriget var den första stora konflikten i kalla kriget och Nordkorea lever fortfarande kvar i det. De har fastnat och man måste fråga sig varför de finns kvar.

Kims farfars guerillaklan kanske var US allierade kontrarevolutionärer mot Japan och det var därför US gav Nordkorea till Kim.

Det kan vara nästan vad som helst så det enda man kan vara säker på är att narrativet som presenteras är korrupt.
Senast redigerad av Eurypterida 2017-12-17 kl. 17:55.
Citera
2017-12-17, 17:59
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Ditt ljugande fanskap. Må du bli lynchad av nordkoreanerna en vacker dag.
Du borde fan på riktigt bli satt i ett nordkoreanskt fångläger, hade firat det med champagne.

Jag håller mig alltid till sanningen och är alltid autentisk. Här får du en ny leverans av denna bistra dryck:

Jag väljer ett koreanskat fångläger varje dag i veckan över en anstalt i t ex USA.

I DFR Korea får jag som fånge göra rätt för mig, arbeta av min skuld till samhället och slipper då ligga samhället till last. I USA kommer jag istället att bli rövknullad, misshandlad och nedknarkad, komma ut som ett vrak om jag överlever - med små möjligheter att klara mig efteråt, samtidigt som jag kostat enorma pengar för den amerikanska arbetarklassen som betalar för dessa anstalter. I DFRK kommer jag ut som en ny människa, kommer att bli placerad i ett arbete, ha någonstans och bo och mat på bordet. Detta är hela skillnaden. I DFRK så tror man på folks möjligheter att göra bättring genom rehabiliterande arbetsinsatser och man tar hand om folket, även de som kommit på kant med rättvisan. I kapitalistvärlden så ser man folk blott som verktyg för kapitalistklassen att exploatera och de får gärna gå under i knark och kriminalitet.
Citera
2017-12-17, 18:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Detta är hela skillnaden.
Nja, skillnaden är väl också hur du hamnar i fängelse, i Nordkorea kan du hamna i fängelse för att du sagt fel saker eller på grund av att regimen inte gillar dig. USA har, även om det är långt ifrån perfekt ett rättsväsende som strävar efter att vara rättssäkert och opolitiskt.
Citera
2017-12-17, 19:39
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nja, skillnaden är väl också hur du hamnar i fängelse, i Nordkorea kan du hamna i fängelse för att du sagt fel saker eller på grund av att regimen inte gillar dig. USA har, även om det är långt ifrån perfekt ett rättsväsende som strävar efter att vara rättssäkert och opolitiskt.

Ja, du har rätt - USAs system är långt ifrån perfekt (men jag är oense på punkten att USA eftersträvar rättsäkerhet och opolitiskhet) och det finns skillnader mellan DFR Korea och USA. Låt oss titta på några av dem.

USA har koncentrationsläger på Guantanamo. I dessa sitter folk på politiska grunder som inte har blivit dömda för några brott. I DFRK finns inga koncentrationsläger och de som sitter i fängslat förvar är dömda av domstol och då ofta till arbete.

Såvitt jag kan se uppfyller DFRK universellt accepterad juridisk praxis, medan USA följer i spåren av Nazityskland: upprättandet av koncentrationsläger på ockuperat territorium där fångarna utsätts för tortyr.

Sedan finns det förstås också andra skillnader. USA har världens högsta inlåsning per capita, det har en president som är förespråkare av tortyr och uppmanar polisen att tänja på gränserna för det lagliga. USA har dessutom en historia av sk svarta fängelser utomlands och hemliga domstolar, samt en historia av tortyr sanktionerat från högsta ort där psykologer har utlånat sig till att hjälpa till i tortyrprogrammen. Inget av detta - som har kommit fram under de senaste åren gällande USA – har bevisats finnas i DFRK. De påståenden som kommit fram om DFRK har inte kunnat bekräftas, utan ofta kunnat dementeras som lögner och fabrikationer – detta gäller särskilt personer som återfinns bland de sk avhopparna som har gett fantasifulla beskrivningar om vad som sker i DFRK.

Jag bedömer därför dina påståenden om att man kan hamna i fängelse för att man sagt X eller Y, som ogrundade. Däremot kan man säkert hamna i samtal med skolledning, arbetsledning etc om man visar brist på respekt inför det som hålls som viktigt i DFRK. Begår man däremot brott så kan man dömas och straffen är förstås annorlunda än i Sverige, men detta innebär inte att Sverige har rätt och DFRK fel, utan snarare att man tillämpar olika bedömningar och straffskalor etc. Men jag tror inte du kommer att finna något exempel i DFRK där en person med hjälp av staten hålls i olaglig förvaring under år efter år, som Assange gör i London – och detta med bistånd av den svenska regimen – något som just FN har sagt är olaglig förvaring.
Citera
2017-12-17, 19:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Jag bedömer därför dina påstående om att man kan hamna i fängelse för att man sagt X eller Y, som ogrundade. Däremot kan man säkert hamna i samtal med skolledning, arbetsledning etc om man visar brist på respekt inför det som hålls som viktigt i DFRK. Begår man däremot brott så kan man dömas och straffen är förstås annorlunda än i Sverige, men detta innebär inte att Sverige har rätt och DFRK fel, utan snarare att man tillämpar olika bedömningar och straffskalor etc.
Vad tror du händer om en medborgare i Nordkorea ställer sig på ett torg och skriker: "Kim är en liten knubbig horunge!" upprepade gånger i en megafon.

Tror du att personen:
A: hamnar i ett samtal med sin arbetsledning?
B: hamnar i fängelse?

Bonusfråga: Om du tror att påföljden är fängelse, tycker du det är rimligt?
Citera
2017-12-17, 20:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, du har rätt - USAs system är långt ifrån perfekt (men jag är oense på punkten att USA eftersträvar rättsäkerhet och opolitiskhet) och det finns skillnader mellan DFR Korea och USA. Låt oss titta på några av dem.

USA har koncentrationsläger på Guantanamo. I dessa sitter folk på politiska grunder som inte har blivit dömda för några brott. I DFRK finns inga koncentrationsläger och de som sitter i fängslat förvar är dömda av domstol och då ofta till arbete.

Såvitt jag kan se uppfyller DFRK universellt accepterad juridisk praxis, medan USA följer i spåren av Nazityskland: upprättandet av koncentrationsläger på ockuperat territorium där fångarna utsätts för tortyr.

Sedan finns det förstås också andra skillnader. USA har världens högsta inlåsning per capita, det har en president som är förespråkare av tortyr och uppmanar polisen att tänja på gränserna för det lagliga. USA har dessutom en historia av sk svarta fängelser utomlands och hemliga domstolar, samt en historia av tortyr sanktionerat från högsta ort där psykologer har utlånat sig till att hjälpa till i tortyrprogrammen. Inget av detta - som har kommit fram under de senaste åren gällande USA – har bevisats finnas i DFRK. De påståenden som kommit fram om DFRK har inte kunnat bekräftas, utan ofta kunnat dementeras som lögner och fabrikationer – detta gäller särskilt personer som återfinns bland de sk avhopparna som har gett fantasifulla beskrivningar om vad som sker i DFRK.

Jag bedömer därför dina påståenden om att man kan hamna i fängelse för att man sagt X eller Y, som ogrundade. Däremot kan man säkert hamna i samtal med skolledning, arbetsledning etc om man visar brist på respekt inför det som hålls som viktigt i DFRK. Begår man däremot brott så kan man dömas och straffen är förstås annorlunda än i Sverige, men detta innebär inte att Sverige har rätt och DFRK fel, utan snarare att man tillämpar olika bedömningar och straffskalor etc. Men jag tror inte du kommer att finna något exempel i DFRK där en person med hjälp av staten hålls i olaglig förvaring under år efter år, som Assange gör i London – och detta med bistånd av den svenska regimen – något som just FN har sagt är olaglig förvaring.

Spelar ju ingen roll om det skulle finnas ett eller tio länder som var ännu värre än vad Nordkorea är - det legitimerar inte regimens förtryck mot den egna befolkningen. Även om individen brutit mot landets lagar.
Citera
2017-12-17, 20:22
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad tror du händer om en medborgare i Nordkorea ställer sig på ett torg och skriker: "Kim är en liten knubbig horunge!" upprepade gånger i en megafon.

Tror du att personen:
A: hamnar i ett samtal med sin arbetsledning?
B: hamnar i fängelse?

Bonusfråga: Om du tror att påföljden är fängelse, tycker du det är rimligt?

Det kanske förvånar dig, men sådana här typer av handlingar är reglerade i den svenska brottsbalken och i straffskalan finns även fängelse.

Detta är således högst troligt ett lagbrott även i DFR Korea och om personen är straffmyndig kan vi förvänta oss rehabiliterande arbete.

Att skrika i megafon på allmän plats är i Sverige ett brott mot allmän ordning, då förargelseväckande beteende är ett brott. I DFRK skulle det definitivt ses som ett brott mot allmän ordning, inte minst för att den kulturella kontexten ser detta utåtagerande beteende som förargelseväckande.

I Sverige skulle det dessutom kunna ses som ett ärekränkande brott. I DFRK skulle det definitivt ses som ärekränkande eftersom ledarskapet hålls högt och man visar respekt för detta.

Kap 16, 16 § Brottsbalken:
"Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter."

Kap 5, 3 § Brottsbalken:
"Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter. Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader."

Vad är lämpligt straff enligt mig, frågar du?
Jag har ingen anledning uttala mig i frågan. Det är den suveräna rätten för folket i DFRK att stifta och tillämpa sina egna lagar utifrån de traditioner och den rättsuppfattning som där är gällande. Jag aktar mig för att neo-kolonialt skriva dem på näsan. Vi har andra traditioner i Sverige, andra historiska erafarenheter etc och just därför är straffen och lagarna olika.
Citera
2017-12-17, 20:35
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Spelar ju ingen roll om det skulle finnas ett eller tio länder som var ännu värre än vad Nordkorea är - det legitimerar inte regimens förtryck mot den egna befolkningen. Även om individen brutit mot landets lagar.

Du måste visa att befolkningen är ”förtryckt”. Det räcker inte med att påstå att befolkningen är detta. Här krävs dels (1) definition om vad förtryck är, sedan måste det (2) påvisas att förtryck förekommer. På både dessa punkter kommer folket i DFRK ha en avvikande uppfattning än vad du kan få ta del av bland policymakare i Väst.

Skillnaden kommer att gälla vad förtryck innefattar och vad som förekommer. Jag skulle vilja hävda att Väst gör ett synnerligen dåligt arbete för att påvisa punkt nummer 2. Vad gäller punkt nummer 1 kommer universellt accepterade kriterier inte att kunna uppnås, mer än rent formellt.

T ex kan man vara överens om att rättsäkerhet skall råda och att ingen skall fängslas utan dom. Detta skulle både Sverige och DFRK vara överens om. DFRK skulle sedan påvisa att Sverige medverkar till att hålla Assange i olagligt förvar utan dom, dvs han är berövad sin rättsäkerhet. Vad gäller detta, så är det bara att konstatera att DFRK skulle ha ett moraliskt övertag över Sverige – inte minst därför att FNs experter har sagt att Assange hålls i olagligt förvar.
Citera
2017-12-17, 20:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du måste visa att befolkningen är ”förtryckt”. Det räcker inte med att påstå att befolkningen är detta. Här krävs dels (1) definition om vad förtryck är, sedan måste det (2) påvisas att förtryck förekommer. På både dessa punkter kommer folket i DFRK ha en avvikande uppfattning än vad du kan få ta del av bland policymakare i Väst.

Skillnaden kommer att gälla vad förtryck innefattar och vad som förekommer. Jag skulle vilja hävda att Väst gör ett synnerligen dåligt arbete för att påvisa punkt nummer 2. Vad gäller punkt nummer 1 kommer universellt accepterade kriterier inte att kunna uppnås, mer än rent formellt.

T ex kan man vara överens om att rättsäkerhet skall råda och att ingen skall fängslas utan dom. Detta skulle både Sverige och DFRK vara överens om. DFRK skulle sedan påvisa att Sverige medverkar till att hålla Assange i olagligt förvar utan dom, dvs han är berövad sin rättsäkerhet. Vad gäller detta, så är det bara att konstatera att DFRK skulle ha ett moraliskt övertag över Sverige – inte minst därför att FNs experter har sagt att Assange hålls i olagligt förvar.

Jag begriper ju varför du och din polare ständigt måste hitta ett annat land som eventuellt har gjort fel, och att det då ska ge Nordkorea rätt att bete sig som de vill. Du lägger ut dina ordmattor i ett försök att få tråden att skifta fokus och att få den att ta ständiga irrvägar (som detta jag skriver nu). Din polare med att aldrig ens försöka svara på en enda fråga.

Ingen av oss har ju förstahandsinformation från den Nordkoreanska rättsapparaten, så ingen av oss kan ju 'påvisa' ett skit utan är hänvisade till att värdera den information som påstås handla om landet.

Bara det att du menar att Nordkorea är världens perfektaste land, som inte kan göra något fel gör ju att man drar öronen åt sig. Mitt hela begrepp om vad som är rimligt säger stopp. Det samma med påseendet att exakt alla Nordkoreas invånare tycker att landets ledning agerar perfekt i varje beslut de tar låter j också helt befängt. Det finns helt enkelt inget du kan säga som skulle få mig att tro att 25 000 000 människor är helt överens om allting. Och med det kommer ju att de som tycker annorlunda inte hörs. Det borde ju finnas en opposition i landet. Några som tycker att något kunde göras på ett annat sätt. Men det finns ingen opposition, för landet påstår att ingen behövs.

Att inte tillåta opposition är i sig ett förtryck.
Citera
2017-12-17, 21:32
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag begriper ju varför du och din polare ständigt måste hitta ett annat land som eventuellt har gjort fel, och att det då ska ge Nordkorea rätt att bete sig som de vill. Du lägger ut dina ordmattor i ett försök att få tråden att skifta fokus och att få den att ta ständiga irrvägar (som detta jag skriver nu). Din polare med att aldrig ens försöka svara på en enda fråga.

Ingen av oss har ju förstahandsinformation från den Nordkoreanska rättsapparaten, så ingen av oss kan ju 'påvisa' ett skit utan är hänvisade till att värdera den information som påstås handla om landet.

Bara det att du menar att Nordkorea är världens perfektaste land, som inte kan göra något fel gör ju att man drar öronen åt sig. Mitt hela begrepp om vad som är rimligt säger stopp. Det samma med påseendet att exakt alla Nordkoreas invånare tycker att landets ledning agerar perfekt i varje beslut de tar låter j också helt befängt. Det finns helt enkelt inget du kan säga som skulle få mig att tro att 25 000 000 människor är helt överens om allting. Och med det kommer ju att de som tycker annorlunda inte hörs. Det borde ju finnas en opposition i landet. Några som tycker att något kunde göras på ett annat sätt. Men det finns ingen opposition, för landet påstår att ingen behövs.

Att inte tillåta opposition är i sig ett förtryck.
Den opposition vars handlingar som jag har skäl misstänka att du syftar på är förbjudna även i Sverige. Se mer nedan.

Jag vet inte vilken ”polare” du talar om. Jag föreslår att du kopplar bort personfrågorna och ser till sakfrågorna.

Nu har jag inte påstått att 100% är eniga. Det fattar ju alla att exakt 100% är helt osannolikt. Men folket är enigt, vilket är en relativ termer i relation till vad oenighet skulle kunna vara. Om detta vet vi en hel del. Vi vet t ex att den politiska situationen i USA kännetecknas av stor oenighet. Folket är mycket splittrat. Alla mätbara, samt kvalitativa bedömningar, indikerar detta.

På samma sätt vet vi att folket i DFR Korea är mycket enigt. Även om detta finns indikatorer, främst kvalitativa. Dels förekommer inga rapporter om uppror eller oenighet, vilket förvisso kan mätas och här blir siffran NOLL. Dels säger avhoppare att landet är mycket enade bakom den politiska ledningen, vilket också kan mätas i termer av hur många avhoppare som säger detta, men jag tror ingen systematisk och omfattande studie om detta har gjorts över tid. Dels har avhoppen minskat kraftigt under de senare åren, faktiskt en utveckling som startade med att Kim Jong Un valdes till ledare.

Om en skala om enighet skulle vara tiogradig, där 10 motsvarar total enighet och 0 motsvarar total oenighet, skulle DFRK hamna strax under 10.00. USA skulle hamna ned mot 2-3. Sverige skulle troligen hamna nånstans i mitten. Detta är förstås en ren gissning, men inte helt oinformerad, då jag är en politisk person som tar del av vad som händer.

Vad menar du med ”opposition”? Är det sådan som vill störta konstitutionen/grundlagen med hjälp av stöd från utlandet och med våldamma metoder? Nej, sådan är nog inte tillåten i DFRK – men den är också förbjuden i ett land som Sverige, samt i alla kända länder (se nedan).

Finns det ingen opposition mot det politiska systemet? Det finns det nog helt säkert. Kan denna uttrycka sig? Det tror jag, givet att den är konstitutionell. Det finns ju en massa olika organisationer och partier i DFRK som samlar folk och där folket tar del av vad som sker i samhället samt därmed är med och påverkar utvecklingen.

Brottsbalken

18 kap. Om högmålsbrott:
1 § "Den som, med uppsåt att statsskicket ska med vapenmakt eller annars med våldsamma medel omstörtas eller att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten på så sätt ska framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms, om det inte är högförräderi, för uppror till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år."

19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet
1 § "Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in