2016-03-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kung.av.julmust
Det här var det dummaste inlägget jag någonsin sett. Är du ett troll eller en världsfrånvänd idiot?

En god sammenblanding av begge deler.
Citera
2016-03-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ja precis. Nu för tiden har de bättre levnadsstandard än Monaco.
Coolare design på husen än i Monaco, snyggare tunnelbana än i Moskva. Ok mat & bättre kaffe än i Kina. Bättre vägar än i många andra länder i Afrika & Sydamerika. Mindre kriminellt än typ hela övriga världen. Smartare & trevligare människor än i Sverige.

Dåligt med el dock. Folket har ca 1000 kr per månad plus gratis bostad & basvaror. Även en del kläder & gas.

Säger inte att det var som i Monaco men utan tvekan bättre än på många ställen i Afrika, Sydamerika & om jag skulle väga in allt även bättre än Östeuropa.

Stolta över USA-ubåten de tog & stolta över sina kärnvapen.

Världsklass på flygplatsen.
Citera
2016-03-11, 23:20
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Så mycket lögner om Nordkorea. Det är ingen som svälter längre. Gamla bilder & USA-propaganda bara. Har rest runt & sett tillräckligt med egna ögon där. Ni snackar bara utan att veta ett skit här.
Berätta mera! Var har du rest o vad har du sett?
Citera
2016-03-11, 23:56
Medlem
kung.av.julmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Coolare design på husen än i Monaco, snyggare tunnelbana än i Moskva. Ok mat & bättre kaffe än i Kina. Bättre vägar än i många andra länder i Afrika & Sydamerika. Mindre kriminellt än typ hela övriga världen. Smartare & trevligare människor än i Sverige.

Dåligt med el dock. Folket har ca 1000 kr per månad plus gratis bostad & basvaror. Även en del kläder & gas.

Säger inte att det var som i Monaco men utan tvekan bättre än på många ställen i Afrika, Sydamerika & om jag skulle väga in allt även bättre än Östeuropa.

Stolta över USA-ubåten de tog & stolta över sina kärnvapen.

Världsklass på flygplatsen.

Ja betongklumpar i städerna och bambuhyddor i byarna är ju jättesexigt. Har du ens varit i Monaco?

Gratulerar för övrigt till de 1000 kr i månaden och att de har bättre vägar än i Zambia.

Synd att det inte finns någon el.

Kommunisthelvete.
Citera
2016-03-12, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ja betongklumpar i städerna och bambuhyddor i byarna är ju jättesexigt. Har du ens varit i Monaco?

Gratulerar för övrigt till de 1000 kr i månaden och att de har bättre vägar än i Zambia.

Synd att det inte finns någon el.

Kommunisthelvete.
Monaco var jag i som tågluffande 15-åring. Inget speciellt. Snacka efter du har besökt Nordkorea.
Citera
2016-03-12, 00:50
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Det här var det dummaste inlägget jag någonsin sett. Är du ett troll eller en världsfrånvänd idiot?
Låt mig uttrycka försteåsle för din frustration. Om det är något du vill ha klarlagt i sak, så står jag till förfogande. T ex kan jag ta upp frågan om propagandan.

För det första skall man vara mycket skeptisk till vad som sägs om Nordkorea. I ett inlägg från det senaste dygnet i detta forum, sägs att en nordkoreansk ubåt försvunnit. Hur vet man det och vilka säger det? Så vitt jag försytår säger USA det, men hur kan USA veta något sådant? I själva verket är Nordkorea ett svart hål för USAs underrättelsetjänst, vilket CIAs högsta chefer offentligt har medgett (sök Google så finner ni). Att dessutom säga något säkert om Ubåtar är tämligen dubiöst såvida det inte finns handfasta bevis.

Således finns ingen anledning tro på vad USA säger i detta ärende eller i väldigt många andra ärenden gällande den Demokratiska Folkrepubliken Korea. Det är först då det finns bevis som man kan tala om att något verkligen har inträffat i Nordkorea, t ex en raket som skjuter upp en satellit. Detta är numera erkänt som allmänt faktum.

För en inblick i all propaganda som förekommer kring Nordkorea är denna video instruktiv:
"North Korean Propaganda: A Cavalcade of Comedy - People living in western Europe and North America are bombarded with stories about north Korea – often centred around rumour, mysterious ‘intelligence’ sources, or the south Korean and US governments.Most stories are nothing but rumours, spread to portray the DPRK as crazy and unpredictable, but now, more and more often, we are seeing major news sources such as the Guardian, the Telegraph, and the Independent being forced to apologise and write retractions after these blatant lies have been exposed."
https://www.youtube.com/watch?v=49SO4vn4SNI
Citera
2016-03-12, 01:11
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanthehoe
Ok, Kaesong ligger på nordkoreansk mark, strax intill gränsen till Sydkorea. https://www.google.se/maps/place/37%C2%B056'00.0%22N+126%C2%B038'00.0%22E/@37.9449889,126.5870384,12z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x0 Det stod i CNN artikeln jag länkade till i mitt förra inlägg att Sydkorea stängde ner Kaesong, och stängde av el och vatten dit, och att de sydkoreaner som arbetade där begav sig hem till Sydkorea.
Vad gäller FNs säkerhetsråd så känner jag inte till så mycket om det. Vad jag vet så består det av fem stater som vann andra världskriget; Kina, Ryssland, Frankrike, Storbritannien och USA.
CNN säger en massa saker som är felaktiga. Det jag säger är det rätta. Kaesong är Nordkoreanskt. Det är Nordkorea som stängt igen industriparken, gjort denna till militärt område och likviderat kvarvarande egendom som Sydkoreanska företag inte fick lov att ta med sig (därför att Nordkorea förbjöd detta) efter beslutet av den Sydkoreanska fascistregimen att förbjuda företagen att åka över dit.

FN's säkerhetsråd kan fatta vilka beslut det vill. FN stadgan talar om ett lands suveränitet. T ex är det varje lands rätt att använda rymden och det är också varje lands rätt att antingen vara en del av icke-spridningsavtalet eller att inte vara med. Den som inte är med, är inte bunden av avtalet. Nordkorea är inte med och således inte bunden enligt internationell rätt.

FN's säkerhetsråd är inte en domstol, inte en juridisk instans. Det är en politisk instans som styrs av de stora imperialistiska staterna, framför allt av USA i kraft av dess ekonomiska och militära dominans. Säkerhetsrådet fattar beslut, men enskilda länder måste sedan i förekommande fall stifta egna lagar för att göra besluten till lag – om de så önskar (vilket de gör, eftersom de inte har mycket till alternativ om de inte vill drabbas av USAs vrede).

Det helt unika med Nordkorea är att landet tar frågan om nationellt självbestämmande på allvar. Ingen enda makt har rätt att säga åt det vad det skall göra, oavsett hur mäktiga de andra länderna är. Det är så övertygad om den egna rätten till självbestämmande att det hellre går i krig med hela världen än ger upp denna rätt. Det är just därför som sanktionspolitiken aldrig kommer att leda någon annanstans än till ökad spänning och i värsta fall atomvapenkrig.
Citera
2016-03-12, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
CNN säger en massa saker som är felaktiga. Det jag säger är det rätta. Kaesong är Nordkoreanskt. Det är Nordkorea som stängt igen industriparken, gjort denna till militärt område och likviderat kvarvarande egendom som Sydkoreanska företag inte fick lov att ta med sig (därför att Nordkorea förbjöd detta) efter beslutet av den Sydkoreanska fascistregimen att förbjuda företagen att åka över dit.

FN's säkerhetsråd kan fatta vilka beslut det vill. FN stadgan talar om ett lands suveränitet. T ex är det varje lands rätt att använda rymden och det är också varje lands rätt att antingen vara en del av icke-spridningsavtalet eller att inte vara med. Den som inte är med, är inte bunden av avtalet. Nordkorea är inte med och således inte bunden enligt internationell rätt.

FN's säkerhetsråd är inte en domstol, inte en juridisk instans. Det är en politisk instans som styrs av de stora imperialistiska staterna, framför allt av USA i kraft av dess ekonomiska och militära dominans. Säkerhetsrådet fattar beslut, men enskilda länder måste sedan i förekommande fall stifta egna lagar för att göra besluten till lag – om de så önskar (vilket de gör, eftersom de inte har mycket till alternativ om de inte vill drabbas av USAs vrede).

Det helt unika med Nordkorea är att landet tar frågan om nationellt självbestämmande på allvar. Ingen enda makt har rätt att säga åt det vad det skall göra, oavsett hur mäktiga de andra länderna är. Det är så övertygad om den egna rätten till självbestämmande att det hellre går i krig med hela världen än ger upp denna rätt. Det är just därför som sanktionspolitiken aldrig kommer att leda någon annanstans än till ökad spänning och i värsta fall atomvapenkrig.
Eftersom Kaesong ligger i Nordkorea så förstår jag att det är Nordkorea som stängt ner området. Men jag har ingen anledning att ifrågasätta CNN:s uppgifter att Sydkoreanska företag drog sig ur Kaesong samarbetet.
Vad gällande FN så skrev jag bara vilka länder som är med i säkerhetsrådet.
Det där med att Nordkorea skulle vara unikt i frågan om sitt nationella självbestämmande på allvar, vet jag inte om jag håller med om. Tar inte t.e.x. USA den frågan på allvar?
Citera
2016-03-12, 04:28
Medlem
kung.av.julmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Låt mig uttrycka försteåsle för din frustration. Om det är något du vill ha klarlagt i sak, så står jag till förfogande. T ex kan jag ta upp frågan om propagandan.

För det första skall man vara mycket skeptisk till vad som sägs om Nordkorea. I ett inlägg från det senaste dygnet i detta forum, sägs att en nordkoreansk ubåt försvunnit. Hur vet man det och vilka säger det? Så vitt jag försytår säger USA det, men hur kan USA veta något sådant? I själva verket är Nordkorea ett svart hål för USAs underrättelsetjänst, vilket CIAs högsta chefer offentligt har medgett (sök Google så finner ni). Att dessutom säga något säkert om Ubåtar är tämligen dubiöst såvida det inte finns handfasta bevis.

Således finns ingen anledning tro på vad USA säger i detta ärende eller i väldigt många andra ärenden gällande den Demokratiska Folkrepubliken Korea. Det är först då det finns bevis som man kan tala om att något verkligen har inträffat i Nordkorea, t ex en raket som skjuter upp en satellit. Detta är numera erkänt som allmänt faktum.

För en inblick i all propaganda som förekommer kring Nordkorea är denna video instruktiv:
"North Korean Propaganda: A Cavalcade of Comedy - People living in western Europe and North America are bombarded with stories about north Korea – often centred around rumour, mysterious ‘intelligence’ sources, or the south Korean and US governments.Most stories are nothing but rumours, spread to portray the DPRK as crazy and unpredictable, but now, more and more often, we are seeing major news sources such as the Guardian, the Telegraph, and the Independent being forced to apologise and write retractions after these blatant lies have been exposed."
https://www.youtube.com/watch?v=49SO4vn4SNI

Hade jag varit intresserad av, trott på, eller varit mottaglig för dylik propaganda som du torgför så hade jag tittat på valfri dokumentär med jubelidioten Alejandro Cao de Benós de Les y Pérez. Men det vill jag inte.
Citera
2016-03-12, 07:58
Medlem
Nemjungs avatar
Anledningen till att USA inte attackerat Nord Korea ännu beror ju på att det är ett väldigt bergigt område. Det fruktar ett nytt Vietnam om det går in där vilket jag mycket väl tror det kommer bli.Och att bomba sönder landet kommer inte heller gå då civila offer skulle bli skyhöga att hela världen tillslut skulle säga emot. Nord Korea måste falla från insidan å hoppas på att ingen psychi general hinner trycka på knappen. Dock tror jag generalerna är bra mer "sunda" än tjocksmocken som sitter där å trycker i sig all mat...
Citera
2016-03-12, 16:14
Medlem
SilentVictorys avatar
Haha, nu är stollarna igång igen.

Citat:
Nordkorea hotar USA och Sydkorea med blixtkrig om de inte genast slutar med den enorma krigsövningen ”Dubbla drakar” som just nu pågår, rapporterar den statliga nordkoreanska nyhetsbyrån KCNA.

Enligt diktaturen ska vedergällningen komma snabbt och resolut i form av en ”insats för att befria hela Sydkorea inklusive Seoul”.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/nordkorea-hotar-med-blixtkrig

Gör det gärna säger jag och ta sedan konsekvenserna. Lär inte finnas många kvar i världen som skulle gripa in och skydda NK.

Till Himmlerskan och Dr.Dzerzhinsky, får ni syntax-error i huvudet nu när era vänstervänner på SvT (TT) själva kallar NK för en diktatur?

Okej att ni talar för och försvarar Ryssland, men när ni ger er på att försvara NK som någon utopi är det fan illa.
Citera
2016-03-13, 00:01
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Anledningen till att USA inte attackerat Nord Korea ännu beror ju på att det är ett väldigt bergigt område. Det fruktar ett nytt Vietnam om det går in där vilket jag mycket väl tror det kommer bli.Och att bomba sönder landet kommer inte heller gå då civila offer skulle bli skyhöga att hela världen tillslut skulle säga emot. Nord Korea måste falla från insidan å hoppas på att ingen psychi general hinner trycka på knappen. Dock tror jag generalerna är bra mer "sunda" än tjocksmocken som sitter där å trycker i sig all mat...

Det spelar ingen roll vad yttervärlden gör. Även om det svälter landet och hungersnöd återigen brer ut sig, ekonomin kraschar osv, kommer Nordkorea inte att överge sin politik. Sedan början av 1990-talet har USA och Västvärlden talat om kollaps - numera, ”kollapsen som aldrig kom”. Men att tränga in ett land och dess folk i ett hörn är farligt speciellt som detta folk disponerar över kärnvapen. Förhoppningsvis kommer kineserna snart att inse att sanktionspolitiken har gått överstyr eftersom denna lämnat Nordkorea utan andra alternativ än att öka takten i utvecklingen av kärnvapen då dess övergripande mål är nationellt självbestämmande, oavsett vad regionala och globala imperialistmakter säger.

USA kan inte vinna något krig (bara slå sönder stater) eftersom det inte har tillräckligt många soldater som är beredda att dö för imperialistisk expansionistisk politik. Detta visade sig långt innan internet kom att exponera alla brott mot mänskligheten som USA utför i världen. Att gå in i norra Korea med marktrupper kommer USA aldrig att ge sig in på. Det kommer inte heller att bli aktuellt eftersom atomvapen kommer att användas om det blir krig. Att föreställa sig ett begränsat krig i Korea är ren illusion. Vi kan räkna med miljoner döda både i Korea och USA om kriget bryter ut och sannolikheten för detta har ökat rejält.

Den officiella planen idag från USA heter OPLAN 5015 - och innefattar en förebyggande attack på den nordkoreanska ledningen samt Folkrepublikens atomvapen. Det är denna plan som ligger bakom att Nordkorea, från att ha varit defensiv och sagt sig vara beredd att använda kärnvapen blott om det blir attackerat, numera är offensiv och säger sig vara beredda att använda dem i förebyggande syfte - just för att eliminera det allt mer aggressiva hot som USA utgör.

"Dubbed Oplan 5015, it covers limited war scenarios and includes a preemptive strike on the DPRK’s strategic targets and “decapitation raids” to kill North Korean leaders."
http://www.counterpunch.org/2016/02/17/us-plans-for-north-korea-threaten-international-security/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in