Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Javisst är Kim fantastisk, skicklig i många sammanhang. Inte minst då det gäller att muta eliten med lyxvaror för att köpa sig lojalitet.
Där kommer den, samma gamla vals som du brukar dra...
Varför gnäller alla som vill att Nordkorea ska förlora mot USA om "eliten" hela tiden? Det anses ju fint att ha en elit! Den ska vara så rik som möjligt och den måste få behålla sina extrema förmåner för att sedan stödja Partiet (republikanerna/demokraterna) för landets välgång... Dessutom har denna elit så mycket pengar över att dom sponsrar respektive partis valkampanjer med jättesummor bara för att...
Självklart måste även Kim Jong-un få ha elitens lojalitet! Här är han faktiskt och inspekterar en nysminkad kosmetik-fabrik i Sinuiju:
https://youtu.be/o-jy4yQxrfM . Dessutom tillsammans med sin vackra fru, ha, ha... Det som inte säljs till kinesiska kvinnor på dagstur över från Dandong torde gå som presenter till lägre tjänstemän i Pyongyang. Nordkoreansk kosmetika har gott rykte i Kina. "Korean beauty", du vet... Och till skillnad från Syds, med tillsats av äkta Koryo insam (ginseng).
Hela det västerländska systemet går ut på att köpa lojalitet. Med stor sannolikhet köper t ex din egen arbetsgivare din lojalitet. Kolla i ditt avtal så lär du hitta att om du brister i lojalitet mot din arbetsgivare så kan du avskedas och i princip hamna på gatan.
Förutom toppskiktets lojalitet så lär Kim Jong-un behöva tänka på att en väldigt stor del av Nordkoreas befolkning (alla värnpliktiga) har tillgång till skarpa vapen. Deras lojalitet lär han också behöva. Och se, därför mutar han just nu resten av befolkningen med ny fina hus efter tyfonerna:
https://www.38north.org/2020/11/housing201118/
https://www.38north.org/2020/11/samjiyon201119/
Det går ju t o m lite knaggligt för Thailands nya kung fast kungahuset där åtnjuter en närmast märklig hög respekt. Så, det gäller att sköta sig...
Citat:
Ännu mer imponerande är att Kimdynastin har utvecklat ett system där man kan producera nästan vad som helst utan kostnad.
Om Nordkorea hade tillverkat en massa produkter på export (dom byggde tidigare bildskärmar åt Samsung, bl a) och istället tagit den arbetskraften till att utveckla vapen, DÅ hade det kostat! Men tack vare sanktionerna blir vapenutvecklingen faktiskt nästan gratis.
Jag är rätt säker på att Trump sa till Kim i enrum att: "Jag vill ta hem alla trupper - jag vill ha fredsavtal - jag vill ha kärnvapennedrustning - jag vill göra affärer med dig för att knäppa Kina på näsan. Men, jag har ett gäng därhemma som är så fullsketna av sin egen propaganda att dom inte förstår sitt eget bästa." Och till dom räknar jag även dig, Arcosinus och Lemmor.
Perfekt att flytta en massa tillverkning till Nordkorea från numera dyra Kina av t ex Iphone. Mycket lägre kostnader än t ex Vietnam (som dessutom kallar sig kommunister). Då hade man gjort vän av en fiende, sparat en himla massa pengar på militär i Sydkorea OCH slagit in en kil vid Yalu-floden mot Kina. En win-win-win-affär som Trump hade älskat och antagligen även fått fredspriset för...
Citat:
Ett litet debacle är dock Kimdynastins oförmåga att genom åren inte ha sett till att Nordkoreas invånare har fått tillräckligt med mat och näring.
Att genom svält och andra metoder ha haft ihjäl miljontals invånare spelar ju i sammanhanget väldigt liten roll då man i stället har fått kärnvapen och annan militär hårdvara.
Kim Jong-il erkände ju indirekt till Göran Persson att Nordkorea hade misslyckats efter Sovjetunionens fall eftersom man helt enkelt inte förstod sig på hur man skulle omvandla den gamla stalinistiska ekonomin mot mer marknadsekonomi.
Sen Kim Jong-un kom till makten har man därför satsat stenhårt på livsmedelsproduktion, ofta via marknadsekonomiska reformer. Numera svälter ingen i Nordkorea men man dras fortfarande med sviter av gamla synder som utarmade jordar och jorderosion från översvämningar p g a omfattande trädskövling. Mycket av skogen höggs f ö ner redan under den japanska tiden. I Syd har man mer odlingsbar mark och mindre berg, och diktatorn Park Chung-hee genomförde också fler lyckosamma återskogningsprojekt än Nord.
Och så när man bygger en ny stor gödselfabrik (det var väl Lemmor som raljerade om hur Kim Jong-un gick där mitt i dyngan...) eftersom man inte kan importera p g a sanktionerna, då gnälls det istället om att det teoretiskt även går att anrika uran när man tvingas göra gödsel av stenkol... Propagandamaskineriet jobbar på...
https://www.38north.org/2020/07/oheinonen070120/
Citat:
Av någon outgrundlig anledning har man inte ansträngt sig för att gratisproducera lyxbilar, familjen Kim har därför istället känt sig tvungna att importera hundratals lyxbilar, lyxbilar kan man aldrig ha för många av!
Gratisproduktion av elbilsbatterier skulle passa Nordkorea bra och gynna den inhemska gruvnäringen (hemska tanke.. haha). Vem vet, det kanske redan sker...
Men du har rätt, det rullar en hel del Japanska Lexus-bilar på Nordkoreanska vägar. Dessutom vänsterstyrda och inte begagnade högerstyrda (från Japan) som i östra Ryssland.
Citat:
I det stora hela är dock Kim- som du säger- imponerande!
Han kunde ju bara ha skitit i alltihop och låtit kineserna ta över rodret som dom försökte 2012-13. Hade allt varit bekvämt att slå sig till ro som symbolisk ledare och återigen göra Korea till ett kinesiskt lydrike. Istället tar han tjuren vid hornen och kör på (i sin importerade lyxbil) med nästan all odds emot sig, både nationellt och internationellt. Än har han faktiskt hållit sig på vägen utan att köra i diket.