2018-12-27, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Att de konstant ligger långt nere på den listan är väl iofs föga anmärkningsvärt, högre upp hade varit noterbart. Men som du säger, KJU hade själv ett utbrott kring detta för en vecka sedan eller så, har något allvarligt hänt på senare tid. Är det så att folk försöker roffa åt sig för att sedan försöka lämna landet står han ju utan den kader av administratörer som behövs för att få det lilla som fungerar att gå runt.

Personligen finner jag tajmingen en aning märklig, upptinandet mellan norr och syd samt toppmötet med Trump placerar trots allt KJU i en annan liga än farsan och farfar. Kadrerna borde känna sig tryggare, inte mer oroliga. Jag tvivlar på att de känner oro för något slags revolution underifrån. Det saknas såväl resurser som organisation för att genomdriva något liknande. Men som sagt, vi befinner oss i radioskugga, så helt enkelt att tolka signalerna är det naturligtvis inte.

Stort tack för länken. Mindre intressant än jag förväntade mig. Men det finns andra glädjeämnen i livet.

Ingen orsak, dock inte mycket ny substans i Thaes blog.

Dock är hans och flertalet andras information kring vad som rör sig i huvudet hos ett förmodat, betydligt större antal, inte bara diplomater, avseende plan B, och ett liv efter ett regimskifte eller ett avhopp innan, mycket intressant.

Det finns indicier på, att många i den högre nomenklaturan, eller i en position likställd eller snarlik den Thae befann sig i, sedan länge planerat och mentalt redan ställt in sig på ett liv och en framtid i väst.

www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2062788/top-north-korean-diplomats-queueing-leave-says-former-ambassador
Senast redigerad av LEMMOR 2018-12-27 kl. 05:03.
Citera
2018-12-27, 04:59
Medlem
Citat:
Xenonen har med grov tydlighet visat sig vara en revisionistisk renegat med trotskistiska tendenser. Verkar lida av intellektuell atrofi och är en kognitiv parvenu. Ett typexempel på hur dagens vänster förborgerligats och får även en pajas som Krustjov att framstå som en självständig tänkare.

Mycket tyder på att så är fallet.

Nu är väl intellektuell atrofi och osäkerhet kring var man som ny parvenu, exakt skall placera sig själv och sitt ego på, för "Pinnhål" på "Klasstegen", hos den samtida vänsterbourgeoisien ingen nyhet........

Den mentala understimulansen på grund av ständiga motgångar hos dagens vänsteranhängare, medför säkerligen att metabola - mentala restprodukter bildas och orsakar atrofin.
Citera
2018-12-27, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Relationen blir bättre och bättre. Under veckan har de haft ” ground breaking” möte för att knyta sammam järnvägsnäten i Norr och Syd.

För att komma vidare behöver de tillstånd sv FN, det krävs stora investeringsr i Norr.

Om vi bortser ifrån alla samfällda ömhetsbetygelser och positiva gester, som nu mer eller mindre utväxlas på daglig basis mellan Syd och Nord, så är den krassa verkligheten både vad gäller relationen de facto och möjligheterna att förverkliga alla "Ground breaking" prospects, en helt annan.

Kim kommer inte att genomföra det tidigare så upphaussade besöket, planerat till slutet 2018, i Seoul inom överskådlig tid. Risken för negativa protester och demonstrationer, bedöms vara för stora.

Något järnvägsbygge kan inte startas innan bland andra UN och USA ger sitt godkännande på en rad punkter. Investeringen för att kunna möjliggöra detta järnvägsprojekt kräver en total infrastrukturell upprustning och anpassning på den Nordkoreanska sidan i multimiljardklassen.

Investeringsviljan från det Sydkoreanska näringslivet är låg, så länge nuvarande regim består i Nord.
Citera
2018-12-27, 05:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Mycket tyder på att så är fallet.

Nu är väl intellektuell atrofi och osäkerhet kring var man som ny parvenu, exakt skall placera sig själv och sitt ego på, för "Pinnhål" på "Klasstegen", hos den samtida vänsterbourgeoisien ingen nyhet........

Den mentala understimulansen på grund av ständiga motgångar hos dagens vänsteranhängare, medför säkerligen att metabola - mentala restprodukter bildas och orsakar atrofin.

Så är det, klasskampen överges för identitetspolitiskt kadavertrams. Revisionismen tar stryptag och den redan otillräckliga syretillförseln till hjärnan reduceras till den grad att lantbruksmaoism, statskapitalistisk perestrojka och titoism får grepp om synapserna så att klarsynen fördimmas till den grad att Marx, Engels, Stalin och Hoxha, de enda som ens närmat sig Kim Il-sung i klarsyn och handlingskraft måtte snurra i sina gravar.
Citera
2018-12-27, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Om vi bortser ifrån alla samfällda ömhetsbetygelser och positiva gester, som nu mer eller mindre utväxlas på daglig basis mellan Syd och Nord, så är den krassa verkligheten både vad gäller relationen de facto och möjligheterna att förverkliga alla "Ground breaking" prospects, en helt annan.

Kim kommer inte att genomföra det tidigare så upphaussade besöket, planerat till slutet 2018, i Seoul inom överskådlig tid. Risken för negativa protester och demonstrationer, bedöms vara för stora.

Något järnvägsbygge kan inte startas innan bland andra UN och USA ger sitt godkännande på en rad punkter. Investeringen för att kunna möjliggöra detta järnvägsprojekt kräver en total infrastrukturell upprustning och anpassning på den Nordkoreanska sidan i multimiljardklassen.

Investeringsviljan från det Sydkoreanska näringslivet är låg, så länge nuvarande regim består i Nord.

Järnvägsbygge kräver godkännande av FN.
Skulle det bli stora protester i SK? Jag vet inte.

SK näringsliv har haft starka kopplingar till det liberala partiet. De gjorde ett mycket däligt vsl i Maj, deras senaste president sitter i fängelse för mutbrott. Trumps politik har slagit hårt emot SK näringsliv.
Det Svenska näringslivet hade inga problem med att sälja till NK eller DDR tidigare.

Om USA importerar mindre varor från SK, kan SK knyta närmare samband med Japan eller Kina. Om du hade frågat mig innan Moon skulle jag säga Japan, men nu vet jag inte. Kanske lockar Kinesiska pengar och bli en del av Kinas nya sidenväg.
Citera
2018-12-27, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
How Vladivostok became a hub for North Korean business – and South Korean tourism

En nyskriven artikel av Lankov där han beskriver Vladivostoks historia och dess betydelse för koreaner.

https://www.nknews.org/2018/12/how-vladivostok-became-a-hub-for-north-korean-business-and-south-korean-tourism/?c=1543997849742&utm_content=buffer2df51&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r

Tack men den gode Lankov nämner inget om Yttre Manchuriet. Vid yttre Manchuriet sydspets ligger Vladivostok.
Manchu hade styrt Kina sen 1660 talet så yttre Manchuriet var en del av Kina.

Efter Kina förlorat opium kriget tvingades Kina skriva på fler avtal, de så kallade unequal treaties. 1858 och 1860, yttre Manchuriet blev en del av Ryssland och Kina förlorade tillgång till Japanska sjön.

Kina gör idag inga anspråk på ytte Manchuriet men vissa sv mina vänner anser att det är en del av Kina
Senast redigerad av svensk0kina 2018-12-27 kl. 06:56. Anledning: Ändra
Citera
2018-12-27, 07:09
Medlem
Citat:
Så är det, klasskampen överges för identitetspolitiskt kadavertrams. Revisionismen tar stryptag och den redan otillräckliga syretillförseln till hjärnan reduceras till den grad att lantbruksmaoism, statskapitalistisk perestrojka och titoism får grepp om synapserna så att klarsynen fördimmas till den grad att Marx, Engels, Stalin och Hoxha, de enda som ens närmat sig Kim Il-sung i klarsyn och handlingskraft måtte snurra i sina gravar.
Den här analysen gav mig dagens första skratt!
Citera
2018-12-27, 07:19
Avstängd
Citat:
Xenonen har med grov tydlighet visat sig vara en revisionistisk renegat med trotskistiska tendenser. Verkar lida av intellektuell atrofi och är en kognitiv parvenu. Ett typexempel på hur dagens vänster förborgerligats och får även en pajas som Krustjov att framstå som en självständig tänkare.
Du kanske skulle ta tjänst som propagandist åt Kim? Du verkar ha rätta anlaget för hysteriska överdrifter. Det enda du hade att anmärka på i sak var ju att jag råkade skriva "medborgare" istället för "asylsökande", och det leder alltså till sådana här utbrott. Av Lemmor och Arccosinus väntar jag mig inte annat, men jag får tydligen stoppa in dig i samma fack av rabiata extremister.
Citera
2018-12-27, 07:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kanske skulle ta tjänst som propagandist åt Kim? Du verkar ha rätta anlaget för hysteriska överdrifter. Det enda du hade att anmärka på i sak var ju att jag råkade skriva "medborgare" istället för "asylsökande", och det leder alltså till sådana här utbrott. Av Lemmor och Arccosinus väntar jag mig inte annat, men jag får tydligen stoppa in dig i samma fack av rabiata extremister.

Tyvärr tar vi emot fler och fler bevis på att kamrat Xenonen helt har övergivit sitt marxist-leninistiska sinne för humor och anslutit sig till bourgeoisiens totala humorlöshet. Kampen mot detta borgerskap måste föras med oförminskad kraft!
Citera
2018-12-27, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Hur går det? Står ni och stampar på samma plats på perrongen efter det att fredståget bokstavligen lämnat stationen?:

At ceremony, two Koreas vow to push for road, rail cooperation with “determination”
Seoul and Pyongyang promised to push forward with rail and road connection and modernization with “determination” to achieve co-prosperity of the Korean peninsula at a groundbreaking ceremony held on Wednesday.

The brief ceremony took place between 1002 and 1025 local time at Panmun Station in Kaesong city, North Korea, and was followed by a luncheon attended by important figures from both Koreas.

In his speech, DPRK vice-minister of Railways Kim Yun Hyok said the event holds “profound significance as both can show off to the world the nation’s power and willingness to achieve unification.”

“Today’s groundbreaking ceremony will be a historical time where we can create a fresh impetus to actively promote the co-prosperity of the world in addition to achieving a balanced development of the national economy and common prosperity of Northeast Asia and Eurasia,” he said in a statement carried by the Joint Press Corps.

Kim said that the achievement of the inter-Korean road and rail project “depends on the spiritual strength and determination of the entire nation,” emphasizing independence of the Koreas from the outside.

“The united federation — that our nation hopes for — can never be achieved if we stagger walking on eggshells around others,” he said in his remarks. “The driving force of inter-Korean rail and road cooperation exists within our nation and the speed for advancement also rests on the determination and schedule of our nation.”
https://www.nknews.org/2018/12/at-ceremony-two-koreas-vow-to-push-for-road-rail-cooperation-with-determination/

Och med Trumps jullöften om No more Regime Change i MÖ så blir nog 2019 ett spännande år även för Koreahalvön:

Joshua Landis
‏Verifierat konto @joshua_landis
2 timför 2 timmar sedan
Trump to Troops in Iraq: ‘We’re No Longer the Suckers, Folks’ - “The nations of the region must step up and take more responsibility for their future,” as soon as we stop regime-change https://www.thedailybeast.com/president-trump-greets-military-in-surprise-iraq-visit?source=twitter&via=desktop … via @desktop
https://twitter.com/joshua_landis/status/1078154881410711559
Citera
2018-12-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur går det? Står ni och stampar på samma plats på perrongen efter det att fredståget bokstavligen lämnat stationen?:

At ceremony, two Koreas vow to push for road, rail cooperation with “determination”
Seoul and Pyongyang promised to push forward with rail and road connection and modernization with “determination” to achieve co-prosperity of the Korean peninsula at a groundbreaking ceremony held on Wednesday.

The brief ceremony took place between 1002 and 1025 local time at Panmun Station in Kaesong city, North Korea, and was followed by a luncheon attended by important figures from both Koreas.

In his speech, DPRK vice-minister of Railways Kim Yun Hyok said the event holds “profound significance as both can show off to the world the nation’s power and willingness to achieve unification.”

“Today’s groundbreaking ceremony will be a historical time where we can create a fresh impetus to actively promote the co-prosperity of the world in addition to achieving a balanced development of the national economy and common prosperity of Northeast Asia and Eurasia,” he said in a statement carried by the Joint Press Corps.

Kim said that the achievement of the inter-Korean road and rail project “depends on the spiritual strength and determination of the entire nation,” emphasizing independence of the Koreas from the outside.

“The united federation — that our nation hopes for — can never be achieved if we stagger walking on eggshells around others,” he said in his remarks. “The driving force of inter-Korean rail and road cooperation exists within our nation and the speed for advancement also rests on the determination and schedule of our nation.”
https://www.nknews.org/2018/12/at-ceremony-two-koreas-vow-to-push-for-road-rail-cooperation-with-determination/

l]

Transport personer fran Kina, Mongoliet och Ryssland besokte tillstallningen. Fatson den 3e har erkant att NK jarnvagsnat ar mycket daligt.
Ett trevligt foto i Guardian artikeln, an gammal dam som skrattar pa taget. Hon skiljdes fran sin familj under kriget.

https://www.theguardian.com/world/2018/dec/26/rail-plan-puts-north-and-south-korea-on-track-for-closer-ties
Citera
2018-12-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tack Xenonen, jag rodnar lite då jag inte är van att få en så fin bedömning.
Lite stolt blir jag också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in