2008-11-08, 12:45
Medlem
Pellefantas avatar
Hej!

Jag har fått en macbook air med amerikanskt tangentbord.

Nu till frågorna:
1. Kan man byta tangentbord?
2. Hur får jag tag på den svenska mjukvaran? Får jag då det svenska tangentbordet fast med amerikanska knappar?

Någon som vet? Tack isåfall!
Citera
2008-11-08, 12:58
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanta
Hej!

Nu till frågorna:
2. Hur får jag tag på den svenska mjukvaran? Får jag då det svenska tangentbordet fast med amerikanska knappar?

Om du med byta tangentbord byta det hårdvarumässigt så utgår jag från att det går och det lär väl kosta några tusen. Men varför göra det? Går väl lika bra att fortsätta använda det amerikanska tangentbordet men med svensk tangentbordsuppsättning?

Byte av tangentbordslayout gör du via Systeminställningar och sedan väljer du Internationellt och sedan Indatameny. Där bör alla olika uppsättningar vara med om ingen aktivt valt bort något eller några språk.

I övrigt så är detta en fråga som ställts massor med gånger, sök och du kommer att hitta mer information.
Citera
2008-11-08, 15:39
Medlem
Lillknoddens avatar
Tipex + Märkningspenna

Eller är Air tangentbordet svart?
Citera
2008-11-08, 22:17
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om du med byta tangentbord byta det hårdvarumässigt så utgår jag från att det går och det lär väl kosta några tusen. Men varför göra det? Går väl lika bra att fortsätta använda det amerikanska tangentbordet men med svensk tangentbordsuppsättning?

Nope. Swedish Pro har fler knappar än US.
Citera
2008-11-09, 01:54
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefanta
Hej!

Nu till frågorna:

Mjukvaran finns med datorn redan men tangentbordet skulle jag gissa minst 2000 (förmodligen mer) för att byta då hela datorn måste tas isär.
Citera
2008-11-09, 11:05
Bannlyst
Det finns enklare lösningar. Du kan köpa så kallade keyboard stickers. Klistermärken som har svenska bokstäver, eller exempelvis krylliska om du vill ha det

Jag köpte en uppsättning, och fungerar fint. Man bara klistrar på dem på tangenterna, och de har varit bra kvalitet. Dem jag köpte till min gamla PC har nu hållt i två år, och ser ingen skillnad.

Så om du nu köper sådana, se til att betala lite extra, för dom billiga under 1 dollar är bara skit. Men typ 3 dollar kostade mina.

EDIT: Amazon.com har några för typ 2. Men de är till PC. Måste ju finnas till Mac någonstans.
Senast redigerad av ExilSvensk 2008-11-09 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in