2008-11-07, 19:53
Medlem
Strattakasters avatar
Efter min senaste om installation av min lite äldre dator så kommer bara datorn till precis efter moderkorts alternativen och sen startar den om sig. Har testat att installera om, byta prioritet i boot inställningarna i bios och jag har till och med byt alla kablar mellan hdd och moderkort och gpu. Hjälp plz?
Citera
2008-11-07, 20:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Hmm, till moderkortsalternativen? Hur menar du då? Hoppar den in i BIOS? Eller menar du själva "uppstartsidan" när BIOS-loggan dyker upp och minnet räknas upp och hårddiskarna flimmrar förbi?

Lär nog veta lite mer om det ska gå att komma till botten av problemet.

Vad körde du för OS förut och vad kör du nu? Vad är det för moderkort och är det samma hårddiskar? Vilken BIOS-typ (märke, AWARD, AMI, AST etc etc...) handlar det om och piper den när du startar den och i såfall vilken kombination av pip, längd och antal (typ tre snabba ett långt osv...)
Citera
2008-11-07, 20:42
Medlem
Strattakasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hmm, till moderkortsalternativen? Hur menar du då? Hoppar den in i BIOS? Eller menar du själva "uppstartsidan" när BIOS-loggan dyker upp och minnet räknas upp och hårddiskarna flimmrar förbi?

Lär nog veta lite mer om det ska gå att komma till botten av problemet.

Vad körde du för OS förut och vad kör du nu? Vad är det för moderkort och är det samma hårddiskar? Vilken BIOS-typ (märke, AWARD, AMI, AST etc etc...) handlar det om och piper den när du startar den och i såfall vilken kombination av pip, längd och antal (typ tre snabba ett långt osv...)

Uppstartsmenyn, jag har AMI som bios typ, just nu använder jag mig av windows alltså det jag installerade men tidigare hade jag ubuntu. det kommer bara ett snabbt pip inget mer.
Citera
2008-11-07, 20:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Ett kort pip tyder på att det är nåt vajsing med DRAM.

http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
Citat:
1 short DRAM refresh failure
The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed

Kan alltså vara antingen moderkort eller minnen.

Om du nu är säker på att det är ett kort och inte ett långt?
Citera
2008-11-07, 20:57
Medlem
Strattakasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ett kort pip tyder på att det är nåt vajsing med DRAM.

http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Kan alltså vara antingen moderkort eller minnen.

Om du nu är säker på att det är ett kort och inte ett långt?

Jag är inte säker.. Kan det vara något annat fel?
Citera
2008-11-07, 21:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Tror du borde känna igen om det är ett kort pip. Om det är det så testa att trixa lite med minnet på moderkortet? Ryck ur, omplacera etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in