Citat:
Jag påstår aldrig att tanken påverkar materia, du måste du verkligen missförstått vad jag skrev. Fenomenet jag nämnde, dekoherens förklarar varför makroskopiska fenomen beter sig mer eller mindre klassiskt, och bygger på att om ett system växelverkar med sin makroskopiska omgivning så "dör" alla superpositioner ut väldigt snabbt och kvar blir enbart klassiskt beteende. Detta går att härleda med vanlig, ren kvantmekanik och har varit förstått sedan typ 80-talet. Det förklarar dock inte den faktiska vågfunktionens kollaps, utan enbart varför makroskopiska system beter sig klassiskt, och har ingenting att göra med gravitation. Förövrigt, är du säker på att Weinberg verkligen tror på detta? Har du någon källa?
Ursprungligen postat av blabla12345
Varför skulle alla konstigheter upphöra just när vi stora objekt lyser på dessa elektroner? är det bara ett sammanträffande?!. Vi drar åt oss ett gravitationsfält som ändrar på förutsättningar. Detta är den enda förklaringen till kvantfysiken som inte är galen. Att sen dessa beter sig knäppt utan gravitations restriktioner är väl också precis det man skulle förvänta sig?
Att tanken påverkar materia är jättegulligt men detta är inte science-fiction forumet.
Att tanken påverkar materia är jättegulligt men detta är inte science-fiction forumet.
Citat:
Detta väldigt coola experiment kallas "Quantum eraser", men det är fel att tolka det som att kameran inte påverkar utfallet utan bara vårt medvetande, eller något annat sånt nonsens. Det som ändras när vi låter kameran automatiskt radera är vilken kunskap vi har, och eftersom fotonerna som nått kameran och de som når skärmen är intrasslade låter denna extra kunskap oss se olika mönster. Här är ett (ganska långt) blogginlägg som förklarar detta experiment ingående, eller snarare, ett ännu häftigare experiment, det s.k. "Delayed choice quantum eraser", där man låter kameran spara informationen och sen i efterhand bestämmer sig för att radera den eller ej. Det kan då verka som att man i efterhand kan påverka resultatet av ett redan genomfört experiment (vilket såklart inte är fallet, som min länkade sida väl förklarar).
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
När jag såg avsnittet på vetenskapens värld om detta observationsfenomen hade de kommit fram till att det är inte kameran som påverkar vad som händer. De hade prövat att låta kameran spela in som vanligt men automatiskt radera resultaten; detta resultat skilde sig från resultatet de fick om de sparade resultaten och läste av dem.
.