2008-11-07, 09:23
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Helt sanslöst. Och att 83% av alla som röstat håller med!
Vart kommer detta leda? Personligen skiter jag blankt i vad fan som händer på sture men jag tror att detta bara är början på ett totalt övervakningssamhälle.
Pest och pina säger jag. PEST OCH PINA! Usch.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3714468.ab
Citera
2008-11-08, 15:21
Medlem
Här har du den stora massans verk. Se vad dum den är.

Hela FRA-grejen verkar alltså vara helt bortglömd sålänge det handlar om någon annan. Då skiter den stora massan i integritet och yttrandefrihet, då blir det helt plötsligt jävligt viktigt att fimpa asen med bröttsbeskämpning, viktigare än någonting annat.
Citera
2008-11-08, 22:18
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser2K
Helt sanslöst. Och att 83% av alla som röstat håller med!
Vart kommer detta leda? Personligen skiter jag blankt i vad fan som händer på sture men jag tror att detta bara är början på ett totalt övervakningssamhälle.
Pest och pina säger jag. PEST OCH PINA! Usch.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3714468.ab

Frågeställningen är idiotiskt, ett så allmänt påstående borde ingen med vett i huvudet kunna rösta ja till, bara att hoppas att de svarar som det nog är tänkt, att de ska tycka om det just i denna situationen är ok.

Och tja alltså kameror på allmäna platser som denna har inte ens jag ngt emot.
Överhuvudtaget så ser jag inte kameror som ett stort problem så länge de hålls från våra vägar och inte finns i hus och lägenheter mot vår vilja. Visst kamerorna bara flyttar problemen men det kan vara skönt med fredade zoner att pusta ut från det nya blattesverige från ibland.

Värre är hela FRA grejen och polisens utökade befogenheter att avlyssna folk. Vad jag förstår ska det räcka att ens ha en brottsling i sin bekantskap för att riskera att avlyssnas utan misstanke mot en själv egentligen, men man får väl hoppas att resurserna inte räcker till för överdrivet mkt sånt på ganska länge än.

Att jag just inte gillar vägkamerorna är för att de kan fås att automatiskt registrera alla medborgares resvanor, vilket är påväg och redan finns i Storbritannien, det är däremot integritetskränkande. Att filma utanför krogarna där det ofta är bråk vill jag med svara att det borde vara ok.

Tills den dag då kameror på allmäna utrymmen faktiskt kan användas till att registrera hur jag rör mig, att identifiera just mig bland alla andra anonyma prickar och sparad informationen för analys av just mig så tkr jag brottsbekämpningen(lr förflyttningen i det här fallet) vinner. Men risken är väl att detta blir en tillväjning och att det till sist blir som i minority report.. mjo svår fråga.... det bästa hade såklart varit att bara utvisa idioterna som förstör vårt för inte så länge sen välfungerande fina land.
Citera
2008-11-10, 10:00
Medlem
xrizzs avatar
"Brottsbekämpning väger tyngre än integritet"?
Sorry, men min integritet väger tyngre än er brottsbekämpning!

Min integritet är överhuvudtaget inte förhandlingsbar, den innefattas inte i de ärenden som är öppna för demokratisk omröstning eller annan behandling. Jag förstår inte hur så få kan dela mina åsikter där. Som ölkorven sa: "Här har du den stora massans verk. Se vad dum den är."
Jag har alltid varit en stark anhängare av demokrati. Inte för att det på något vis skulle vara det bästa styresskicket, men åtminstone det minst dåliga.
På sistone har jag dock börjat förtvivla. Jag tror att en fungerande demokrati kräver självständigt tänkande, upplysta deltagare. Annars degenererar det bara till värsta sortens pöbelvälde, rena lynchmobben.
Uppenbarligen saknar Sverige idag den slags upplysta medborgare som får en demokrati att fungera. Frågan är: Vad gör vi då?

Jag får trösta mig med att detta bara var en dum omröstning, i en dum fråga, på en av de dummaste skräpblaskornas webplats. Ett dumt resultat var alltså nästan nödvändigt.Med andra ord: som man ropar får man svar!
Citera
2008-11-10, 19:52
Medlem
Realizts avatar
Alternativet till demokrati och diktatur och annan kollektivism, är individuell frihet. Alltså att INTE "göra politik" av allting i alla människors liv.

Folk är inte så korkade. De är bara extremt oupplysta och ointresserade av den extremt tråkiga politiken, som de ändå inte har någon som helst möjlighet att påverka på något sätt (var och en har bara en röst, och en röst har aldrig ens avgjort fördelningen av ett enda mandat i Riksdagen, därför har en väljare aldrig någon anledning att rösta annat än som maktlös symbolhandling).

Folk vill bekämpa brott. Politiker av alla färger har under årtionden svårt skurit ned rättsväsendets resurser. De har urholkat straffen och omvandlat polisen från bekämpare av brott med brottsoffer, till vägpatrullerande skattmaser som sätter åt småföretagare. Rena livsstilsbrott utan brottsoffer, som narkotika och sex och nationalistiska subkulturer, prioriteras högst.

Även nu skärs rättsväsenderets andel av BNP, och deras budgetanslags inflationsjusterade köpkraft, ned. Fast många verkar tro motsatsen efter att den obildade och livstidsarbetslöse målvakten till justitieminister Beatrice Ask gjort mediala shower av "storsatsningar" i storleksordningen ca 2%-iga anslöagshöjningar (alltså ca -2% realt rensat för inflationens 4%, så "stor" är "satsningen").

Då är det lätt för moDDRaterna att använda masskriminalitet för att skrämma folk att sluta upp bakom deras nya hemliga FRAsi-polis. Sverige har ju aldrig utsatts för någon terrorism alls, så det propagandaspöket fungerar inte lika bra här som i USA.
Citera
2008-11-10, 22:32
Medlem
Veyrons avatar
"Vad väger tyngst, att äta eller dricka?"

Det är mer och mer uppenbart att journalisterna som skapar omröstningarna på t.ex. AB är så djupt indoktrinerade och marinerade i kollektivism att de inte kan tänka utanför de små, små ramarna som staten har försett dem med.

Propagandan är att skydd mot brott och bevarad integritet är ömsesidigt uteslutande och inte kan existera samtidigt. Vilket givetvis är totalt felaktigt.

En rimlig frågeställning hade varit: "Vill du att staten ska förebygga brott genom att ha fler patrullerande poliser i din närhet eller genom att sätta upp fler kameror som övervakar dig?"
Citera
2008-11-11, 00:52
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
En rimlig frågeställning hade varit: "Vill du att staten ska förebygga brott genom att ha fler patrullerande poliser i din närhet eller genom att sätta upp fler kameror som övervakar dig?"

Att det finns fler poliser såklart, kameror hindrar knappast en människa att slå ner mig en lördagkväll. Jag vet iofs inte nu hur det är på stureplan en vanlig utekväll. Jag tror snarare såhär, poliser kan förhindra brott och skapa trygghet, kameror kan sedan hjälpa till vid bevisning. Kameror ska i vilket fall inte ses som någon automatisering av polisinsatserna där man ska kunna öka antalet kameror istället för att öka antalet poliser, tro fan att det inte kommer vara någon tröst för mig om jag blir nedslagen och det enda jag har är en sketen bild från en övervakningskamera.
Citera
2008-11-11, 15:40
Medlem
superdollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Att det finns fler poliser såklart, kameror hindrar knappast en människa att slå ner mig en lördagkväll. Jag vet iofs inte nu hur det är på stureplan en vanlig utekväll. Jag tror snarare såhär, poliser kan förhindra brott och skapa trygghet, kameror kan sedan hjälpa till vid bevisning. Kameror ska i vilket fall inte ses som någon automatisering av polisinsatserna där man ska kunna öka antalet kameror istället för att öka antalet poliser, tro fan att det inte kommer vara någon tröst för mig om jag blir nedslagen och det enda jag har är en sketen bild från en övervakningskamera.

Håller med. Kameror är inte lösningen. Poliser skapar väl knappast någon trygghet idag, de kommer ju alltid försent.
Klen tröst när man redan har råkat utför något brott. Iofs så får man ju en bild på kräket. Sedan kan man banka på vederbörandes dörr och säga hej kompis!
Citera
2008-11-11, 21:44
Medlem
Aristotélēss avatar
Hur exakt kränks man mindre av att ha poliser som övervakar en på plats,
istället för att ha videokameror som vakar från ovan? Med videokameror
så finns det iaf bevis på vad som hänt.
Citera
2008-11-11, 21:57
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Hur exakt kränks man mindre av att ha poliser som övervakar en på plats,
istället för att ha videokameror som vakar från ovan? Med videokameror
så finns det iaf bevis på vad som hänt.
Argumentet löd att poliser kan ingripa mot brott. Det kan inte en kamera. Varej fartkamera du ser kostade en halv miljon att sätta upp. Det motsvarar kostnaden för en polisman ett år. Tänk på hur många polistjänster som fartkamerorna har eliminerat!

Att en människa tittar på en, är mycket naturligt. Att FRA spionerar på min webkamerasändning är det INTE!

Det ena övergreppet följer på det andra. det inte hade existerat "allmäna platser", utan bara ägd mark, så skulle folk ha kunnat välja mellan att övervakas eller inte genom att välja vart man sökte sig. Men nu finns knappt egendom alls, utan staten bryter sig in överallt och installerar sin spionutrustning. Vad sådant statsspionage mot medborgara gång på gång har lett till för massmord och världskrig historiskt ska vi tydligen inte låtsas om...

Brottsuppklarningen är f.ö. extremt låg och fallande. Trots all ökad övervakning. Mer av samma fiasko är inte en lösning på fiaskot.
Citera
2009-01-26, 02:25
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Här har du den stora massans verk. Se vad dum den är.

Hela FRA-grejen verkar alltså vara helt bortglömd sålänge det handlar om någon annan. Då skiter den stora massan i integritet och yttrandefrihet, då blir det helt plötsligt jävligt viktigt att fimpa asen med bröttsbeskämpning, viktigare än någonting annat.

Instämmer och jag tycker att det är förjävligt!

Magna Charta är snart en utopi....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in