2011-12-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Så du anser att Svenska ubåtsvapnets kapacit minskade, när man fasade ut 6 st Draken-klass ubåtar och ersatte dem med 4 st Västergötlands-klass ( utöver detta så hade man 5 st Sjöormen som moderniserades + 3 st Näcken, varav 1 st fick Stirlingmotor).

Det är uppenbart att du sitter som en femtonåring och jämför dina skepp och plan genom samlingskort och tror att det är där strategi avgörs. Du hade varit en urusel general.
Citera
2011-12-03, 21:09
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nej det är inte säkert, att försvarsministern sa så kan bero på att han vill blidka Dassualt och EADS, Gripen med vassare motor kommer ha ungefär samma prestanda som Rafale.
Så du anser att Gripen ( version vet vi inte) är ett bättre flygplan tekniskt och sett på kapacitet jämfört med EF och Rafale.
Citera
2011-12-03, 21:11
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Dyrare i drift och sämre tillgänglighet + en räckvidd som inte är nödvändig.
Räckvidd är det samma som aktionstid, dvs att man kan vara uppe i luften länge, stor vapenlast är även det ett plus.
Citera
2011-12-03, 21:11
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Ett exempel. Man köper inte in enbart F1-bilar eller någon annan svindyr bil av en anledning... även fast denna bil är bäst (och då inte bäst på allt).

När blir ett stridsflygplan för dyrt?
Jag har redan svarat på detta, läs, gör om, gör rätt...
Citera
2011-12-03, 21:12
Medlem
Citat:
Så flygplanens kapacitet har ingen betydelse för luftförsvaret.
Klart att man får ett mer avancerat luftförsvar om man istället tex hade valt EF.
Det säger ju även kunden själva.

Nu skrev jag försvar (desstuom ingår det i begreppt luftförsvar mer än bara flygplan). Så nej, det är verkligen inte säkert att Schweiz skulle få ett bättre försvar med EF.
Citera
2011-12-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Robåtbåtarna och patrullbåtarna var betydligt kraftfullare än jagare och torpedbåtarna.

Hade de varit sämre hade det varit en skandal, men det är fortfarande inte min poäng.
Citera
2011-12-03, 21:16
Medlem
Citat:
Så du anser att Gripen ( version vet vi inte) är ett bättre flygplan tekniskt och sett på kapacitet jämfört med EF och Rafale.
Skrev jag inte Rafele? EF tog jag inte upp.
Gripen med vassare motor och fler balkar får betydligt bättre prestanda än C/D, T/W ration blir ungefär som Rafales.
Citera
2011-12-03, 21:17
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Det är uppenbart att du sitter som en femtonåring och jämför dina skepp och plan genom samlingskort och tror att det är där strategi avgörs. Du hade varit en urusel general.
Driver du med mig nu, vad vet du om ubåtar.

En styck Västergötland skulle minst ha samma stridsvärde som en handfull omoderna Drakenklass.
Svenska ubåtsvapnet i slutet av 1980-talet var enormt mycket mer slagkraftigt än 10 år tidigare.

Sjöormen från slutet av 1960-talet hade fått ny sonar, stridsledning, dieselmotorer mm.

1 av de 3 Näckenklass ubåtarna hade som första fartyg i flottan fått Stirlingmotor.

4 st Västergötlansklass ubåtar infördes, en mycket modern ubåt som då bla Gotland baseras på.
Citera
2011-12-03, 21:19
Medlem
Citat:
Driver du med mig nu, vad vet du om ubåtar.

En styck Västergötland skulle minst ha samma stridsvärde som en handfull omoderna Drakenklass.
Svenska ubåtsvapnet i slutet av 1980-talet var enormt mycket mer slagkraftigt än 10 år tidigare.

Sjöormen från slutet av 1960-talet hade fått ny sonar, stridsledning, dieselmotorer mm.

1 av de 3 Näckenklass ubåtarna hade som första fartyg i flottan fått Stirlingmotor.

4 st Västergötlansklass ubåtar infördes, en mycket modern ubåt som då bla Gotland baseras på.

Ja, det heter teknisk utveckling. Vi vet alla om det här. Är du klar nu?
Citera
2011-12-03, 21:19
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nu skrev jag försvar (desstuom ingår det i begreppt luftförsvar mer än bara flygplan). Så nej, det är verkligen inte säkert att Schweiz skulle få ett bättre försvar med EF.
Det anser i alla fall Schweiz själva, och de flesta andra med insyn i försvarsfrågor.
Citera
2011-12-03, 21:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ja, det heter teknisk utveckling. Vi vet alla om det här. Är du klar nu?
Nej, det motbevisar det du tidigare sa.

Du kan ingenting om det vi diskuterar och borde inte skriva här.
Citera
2011-12-03, 21:21
Medlem
Citat:
Det anser i alla fall Schweiz själva, och de flesta andra med insyn i försvarsfrågor.

Jasså? Jag delar inte åsikten. Visst köp några EF för halva försvarsbudgeten och låt dom stå och rosta på marken likt Österrikes. Du kan alltid fråga jänkarna hur det går med världens dyraste flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in