2008-11-09, 19:17
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vi har inte lyckats räkna ut det än, däremot vet vi ju att ingen utan elektrisk aktivitet i hjärnan har lyckats tänka något. Alltså måste tankar och elektromagnetism hänga ihop.

Påverkar någonting den fysiska verkligheten, direkt eller indirekt, så är det per definition ett fysiskt fenomen och kan därmed detekteras på något sätt. Viljekraften som du försöker måla upp den känns mest som ett onödigt extrasteg om den lika gärna kan reduceras ned till sina beståndsdelar.

Du skriver att "vi vet att ingen utan elektronisk aktivitet i hjärnan har lyckats tänks något". Men vet vi det?

Ja, om viljekraften kan reduceras och förklaras av t ex de grundläggande krafter man räknar med inom fysiken, då är postulerandet av viljekraften som en extra kraft ett onödigt extrasteg.
Citera
2008-11-09, 19:46
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Du skriver att "vi vet att ingen utan elektronisk aktivitet i hjärnan har lyckats tänks något". Men vet vi det?
Man har registrerat detta ja. Har bland annat testats på nyfödda barn.

Citat:
Ja, om viljekraften kan reduceras och förklaras av t ex de grundläggande krafter man räknar med inom fysiken, då är postulerandet av viljekraften som en extra kraft ett onödigt extrasteg.
*Suck* Vad svamlar du om nu då? Förklara.
Citera
2008-11-09, 23:19
Medlem
snömannens avatar
K skriver att man har på nyfödda barn testat och kommit fram till att utan elektronisk aktivitet i hjärnan, inga tankar. Detta skall enligt K ha bevisats.

Tillåt mig betvivla att detta rör sig om vederhäftig vetenskap.
Citera
2008-11-10, 09:55
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Empiriska studier och observationer. Ingen person som har kunnat ge uttryck för sina tankar eller de facto observerats tänka har saknat elektrisk aktivitet i hjärnan. Förvisso kan man ju inte utesluta att det finns untantag, men dessa har ju ännu sämre bevisställning.

Jag är fortfarande nyfiken på vad du tycker att viljekraften ska ha för funktion rent fysikaliskt och hur den ska påverka den fysiska verkligheten. Ska den vara någon form av kraft som förklarar samspel mellan neuroner i tillräckligt avancerade hjärnor? Ska myggor ha viljekraft eller är de inte tillräckligt komplexa?
Citera
2008-11-10, 12:01
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
K skriver att man har på nyfödda barn testat och kommit fram till att utan elektronisk aktivitet i hjärnan, inga tankar. Detta skall enligt K ha bevisats.

Tillåt mig betvivla att detta rör sig om vederhäftig vetenskap.
Läs på lite om hjärnaktivitet (speciellt synapser) så kommer du tillrätta ska du se.

Som Quantilo säger, det finns inga absoluta sanningar, men det här har man kommit fram till hittils. Det är ju väldigt svårt att kontrollera huruvida någon kan tänka utan att elektrisk aktivitet uppstår i hjärnan.

Däremot finns empiriska studier som visar att hjärnaktivitet ger upphov till elektriska processer i hjärnan även undermedvetet (dvs utan vilja). Vilket delvis skulle kunna förklara varför vissa människor svarar på tilltal i sömnen.
Citera
2008-11-10, 13:26
Medlem
19Jag86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Om jag blir kåt så kanske jag vandrar över till en vacker dam och försöker övertyga henne att följa med mig hem för ett litet samkväm.
Lyckas det så är det ju trevligt, lyckas det inte så kanske jag i min ensamhet får dra en tarzan i min ensamhet.
I vilket fall så har ju min kåthet helt klart påverkat den fysiska verkligheten.

Är kåthet då en naturkraft?

Haha!

Här kommer dagens fysikfråga:

Sunner var ute och dansade, efter ett par dinkar och en dans med klubbens hetast tjej, påverkade 2 krafter honom, den ena var tyngdkraften, G, och den andra var kåthetskraften, Kå,
Nu var det så med Kå att den verkade motriktad G.
Hur kåt måste sunner bli för att kunna spara taxipengarna och flyga hem för egen maskin?
(luftmotståndet är försumbart)
Citera
2008-11-11, 01:43
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Empiriska studier och observationer. Ingen person som har kunnat ge uttryck för sina tankar eller de facto observerats tänka har saknat elektrisk aktivitet i hjärnan. Förvisso kan man ju inte utesluta att det finns untantag, men dessa har ju ännu sämre bevisställning.

Jag är fortfarande nyfiken på vad du tycker att viljekraften ska ha för funktion rent fysikaliskt och hur den ska påverka den fysiska verkligheten. Ska den vara någon form av kraft som förklarar samspel mellan neuroner i tillräckligt avancerade hjärnor? Ska myggor ha viljekraft eller är de inte tillräckligt komplexa?

Ja, viljekraften skulle kunna vara en kraft som t. ex. påverkande samspelet mellan mellan neuronerna i hjärnan. Och på så sätt påverkade vårt beteende.

Jag säger inte att viljekraften är den enda kraften som påverkar t ex neuronerna, men en av dem. Min poäng är att vi inte vet om en sådan viljekraft är i funktion i naturen eller inte.

Ja, det är möjligt att även myggor besitter en viss viljekraft.
Citera
2008-11-11, 10:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ja, viljekraften skulle kunna vara en kraft som t. ex. påverkande samspelet mellan mellan neuronerna i hjärnan. Och på så sätt påverkade vårt beteende.

Jag säger inte att viljekraften är den enda kraften som påverkar t ex neuronerna, men en av dem. Min poäng är att vi inte vet om en sådan viljekraft är i funktion i naturen eller inte.

Ja, det är möjligt att även myggor besitter en viss viljekraft.

Och vart skulle då gränsen gå för viljekraftens aktiviteter. Påverkar den samspelet mellan två neuroner eller måste de först bli ett stort antal för att den ska göra sig märkt? Påverkar den enskilda atomer i neuronerna eller hur ska den egentligen fungera? Hur ska denna påverkan gå till rent fysikaliskt? Ska viljekraften göra att neuronerna samspelar på ett sådant sätt att "intelligenta" saker utföres?

Att vi inte vet om en kraft existerar eller inte är ju inget argument för någonting. Saker antas ju inte vara sanna tills motsatsen bevisats. Bevisbördan ligger ju alltid hos den som gör ett spektakulärt påstående.
Citera
2008-11-11, 22:33
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Och vart skulle då gränsen gå för viljekraftens aktiviteter. Påverkar den samspelet mellan två neuroner eller måste de först bli ett stort antal för att den ska göra sig märkt? Påverkar den enskilda atomer i neuronerna eller hur ska den egentligen fungera? Hur ska denna påverkan gå till rent fysikaliskt? Ska viljekraften göra att neuronerna samspelar på ett sådant sätt att "intelligenta" saker utföres?

Att vi inte vet om en kraft existerar eller inte är ju inget argument för någonting. Saker antas ju inte vara sanna tills motsatsen bevisats. Bevisbördan ligger ju alltid hos den som gör ett spektakulärt påstående.

Jag vet inte var gränserna skulle gå för viljekraftens aktiviteter, kanske finns det inte ens några sådana tydliga gränser.

Hur skulle viljekraftens påverkan på det fysiska gå till? Ja, hur går det till när de fyra krafterna man räknar med inom fysiken påverkar det fysiska?

Jag påstår inte att en sådan viljekraft finns. Om jag kom med ett sådant påstående skulle självfallet bevisbördan ligga på mig.

Min fråga är om fysiken, som vi känner den, utesluter, eller omöjliggör, existensen av en sådan viljekraft?

Ibland förs ju tanken fram att allt är determinerat av de krafter man räknar med inom fysiken. Men om det finns ytterligare en kraft - viljekraften - så skulle vi, som jag förstår det, komma runt problemet med att allt är förutbestämt av de idag kända naturlagarna.
Citera
2008-11-11, 22:54
Medlem
Realizts avatar
Citat:
däremot vet vi ju att ingen utan elektrisk aktivitet i hjärnan har lyckats tänka något. Alltså måste tankar och elektromagnetism hänga ihop.
Det är som att säga att om man drar ur sladden, så klarar datorn inte längre av att skriva texten "Jag tänker!" på skärmen. Heureka liksom...

Vad har detta med medvetande och vilja att göra?
(medvetande a.k.a. qualia av vilket viljekraft är en del som jag förstår det)

Den enda instans av medvetande som jag känner till, är min egen. Har du kunnat påvisat andras medvetanden såsom du kan påvisa ditt eget? Hur skulle du gå till väga för att försöka göra det?

Angående "bevisbörda" så ligger väl den hos oss alla som faktiskt har upplevelser. Vi kan ju inte förneka det (sanningsenligt i alla fall). Men hur kan deras existens passa ihop med fysiken?
Senast redigerad av Realizt 2008-11-11 kl. 22:57.
Citera
2008-11-12, 09:13
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag vet inte var gränserna skulle gå för viljekraftens aktiviteter, kanske finns det inte ens några sådana tydliga gränser.

Hur skulle viljekraftens påverkan på det fysiska gå till? Ja, hur går det till när de fyra krafterna man räknar med inom fysiken påverkar det fysiska?

Jag påstår inte att en sådan viljekraft finns. Om jag kom med ett sådant påstående skulle självfallet bevisbördan ligga på mig.

Min fråga är om fysiken, som vi känner den, utesluter, eller omöjliggör, existensen av en sådan viljekraft?

Ibland förs ju tanken fram att allt är determinerat av de krafter man räknar med inom fysiken. Men om det finns ytterligare en kraft - viljekraften - så skulle vi, som jag förstår det, komma runt problemet med att allt är förutbestämt av de idag kända naturlagarna.

Tja, elektromagnetisk kraft följer en rad ekvationer. Likaså gravitationen och viljekraften borde i sin tur därmed också kunna beskrivas med några formler. Det är just hur beteendet hos objekt som kraften påverkar som kan beskrivas.

Det finns ju ingenting som utesluter den, däremot som talar mot sannolikheten för dess existens.

Om du tror att allting är förutbestämt av de kända naturlagarna så har du helt fel. Kvantmekanik och mikroskopiska fenomen är oberäkneliga och följer sannolikhetsfördelningar. Att räkna ut exakt vad som kommer att hända går inte, däremot kan man räkna ut om en viss sak är mer sannolik än andra. Så från mikroskala får man då en möjlighet att oberäkneligheten fortplantar sig upp till större skalor och ger upphov till kaotiska/dynamiska system, exempelvis neuronnätet i hjärnan.
Citera
2008-11-12, 09:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är som att säga att om man drar ur sladden, så klarar datorn inte längre av att skriva texten "Jag tänker!" på skärmen. Heureka liksom...

Vad har detta med medvetande och vilja att göra?
(medvetande a.k.a. qualia av vilket viljekraft är en del som jag förstår det)

Den enda instans av medvetande som jag känner till, är min egen. Har du kunnat påvisat andras medvetanden såsom du kan påvisa ditt eget? Hur skulle du gå till väga för att försöka göra det?

Angående "bevisbörda" så ligger väl den hos oss alla som faktiskt har upplevelser. Vi kan ju inte förneka det (sanningsenligt i alla fall). Men hur kan deras existens passa ihop med fysiken?

Ska man studera medvetande med naturvetenskapliga så måste man ju ha någon form av sak som går att empiriskt och hyfsat objektivt mäta eller detektera. Medvetande får man då i sådana sammanhang definiera som förmåga att reagera/analysera/anpassa sig till omgivningen och vad som händer där. En sten blir då inte medveten medan djur blir det. Sedan kan man ju dra olika gränser och försöka förfina det hela ytterligare men det blir ju en annan fråga.

Qualia och andra subjektiva filosofiska läror har inet så stor relevans i sammanhanget utan är väl mest en kul grej för filosofiska grubblerier.

Fast om vi nu ska bevisa en upplevelse vetenskapligt och hitta fysikaliska lagar så ska dessa vara lika för alla människor. Om Åke utsätts för sak A och upplever därmed grej B så ska Erik uppleva samma grej om han utsätts för samma sak. Se på gravitation som ett utmärkt exempel på allmängiltigheten i fysikaliska krafter. De ska verka oberoende av observatör (sedan kan ju dock effekten upplevas olika av personer men själva beskrivningen av fenomenet ska inte vara beroende av observatören).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in