Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Och vart skulle då gränsen gå för viljekraftens aktiviteter. Påverkar den samspelet mellan två neuroner eller måste de först bli ett stort antal för att den ska göra sig märkt? Påverkar den enskilda atomer i neuronerna eller hur ska den egentligen fungera? Hur ska denna påverkan gå till rent fysikaliskt? Ska viljekraften göra att neuronerna samspelar på ett sådant sätt att "intelligenta" saker utföres?
Att vi inte vet om en kraft existerar eller inte är ju inget argument för någonting. Saker antas ju inte vara sanna tills motsatsen bevisats. Bevisbördan ligger ju alltid hos den som gör ett spektakulärt påstående.
Jag vet inte var gränserna skulle gå för viljekraftens aktiviteter, kanske finns det inte ens några sådana tydliga gränser.
Hur skulle viljekraftens påverkan på det fysiska gå till? Ja, hur går det till när de fyra krafterna man räknar med inom fysiken påverkar det fysiska?
Jag påstår inte att en sådan viljekraft finns. Om jag kom med ett sådant påstående skulle självfallet bevisbördan ligga på mig.
Min fråga är om fysiken, som vi känner den, utesluter, eller omöjliggör, existensen av en sådan viljekraft?
Ibland förs ju tanken fram att allt är determinerat av de krafter man räknar med inom fysiken. Men om det finns ytterligare en kraft - viljekraften - så skulle vi, som jag förstår det, komma runt problemet med att allt är förutbestämt av de idag kända naturlagarna.