2009-02-17, 22:40
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
En snabbfråga nu. Jag hade nyligen använt bariumklorid vid ett försök. Och efteråt så vart jag lite nyfiken och funderade på hur bariumklorid smakade. sagt och gjort bröt jag lite mot den gyllene regeln att aldrig smaka på kemikalier.
Tog en hel del på fingret och smakade. svalde lite och spottade ut resten.

Och efteråt så kommer man ju på att man kanske borde kolla lite mera om just bariumklorid. och då kommer detta upp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bariumklorid

"Som andra bariumsalter är bariumklorid mycket giftigt; 0,8-0,9 gram är dödligt"

Vet att bariumsalter är giftiga men är det verkligen så giftigt eller är det där överdrivet? Jag stoppade in cirka 0,5-0,1g i munnen och spottade ut lite men fick sisådär 0,3g i mig skulle jag tippa. Kanske mindre. Det har nu gått cirka 15 minuter sedan intag.

Någon som kan ge råd?!?!?!

Har kört fingrarna i halsen och spytt en del nu och druckit en del vatten också. Det borde räcka. Giftcentralen tyckte att jag skulle uppsöka ett sjukhus men detta verkade duga att göra såhär vid mindre mängd i alla fall.

//fieldleaf
Citera
2009-02-17, 23:12
Medlem
Betvivlar starkt att du fått i dig så mycket som 0.3 g genom att ta lite på fingret och stoppa i munnen. Prova att väga upp den mängden, och titta hur mycket det är. Tror inte att du behöver oroa dig för några allvarliga effekter, men det ska bli intressant att höra om du över huvud taget känner av något.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-02-17, 23:35
Medlem
GalFisks avatar
Annars är ju magnesiumsulfat eller natriumsulfat motgift, det bildar olösligt bariumsulfat.
Hur smakade bariumkloridet?
Citera
2009-02-18, 14:57
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Betvivlar starkt att du fått i dig så mycket som 0.3 g genom att ta lite på fingret och stoppa i munnen. Prova att väga upp den mängden, och titta hur mycket det är. Tror inte att du behöver oroa dig för några allvarliga effekter, men det ska bli intressant att höra om du över huvud taget känner av något.

Mvh,
Kaj

Gjorde precis det och vägde upp den mängden. Jag hade inte kört så att jag tog ett fuktigt finger och stoppade ner utan jag hade mera skrapat upp en hög på fingret vilket vägde cirka 0,2g. Dock så är min våg inte så exakt när man väger så lite. Jag kände bara en liten huvudverk men det kan också ha varit placeboeffekten. Jag spydde medvetet en gång för att få upp det och drack en hel del vatten för att späda ut om det fanns något kvar.

Detta måste vara en av de dummaste och klantigaste sakerna jag någonsin gjort faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Annars är ju magnesiumsulfat eller natriumsulfat motgift, det bildar olösligt bariumsulfat.
Hur smakade bariumkloridet?

jag tänkte faktiskt göre mig en mängd natriumsulfat men sen tänkte jag. Vad är farligast. Att göra en egen natriumsulfat lösning av natriumhydroxid och svavelsyra eller att vänta och se och om jag börjar bli dålig åka till sjukhuset?
Jag valde det sista. Hade nog gått bra att räkna på mol men vet inte hur pass hälsosamt det hade varit att äta/drick natriumsulfat gjord på natriumhydroxid som är propp lösare? Inte den renaste kanske.

Kan nog inte rekommendera bariumklorid i smakväg heller. Det smakade beskt och lite som vanligt salt med. Sen en svag tonnig av gran bark med.
Men är i alla fall en udda sak man vet nu. Inte många som testat på att käka bariumklorid. Eller så är det helt enkelt för få idioter i denna värld

Men det gick i alla fall bra för mig

EDIT: Mitt 1000:e inlägg!

//fieldleaf
Citera
2009-02-18, 15:14
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Passa på och lär dig av misstaget.
Citera
2009-02-18, 16:07
Bannlyst
Citat:
En snabbfråga nu. Jag hade nyligen använt bariumklorid vid ett försök. Och efteråt så vart jag lite nyfiken och funderade på hur bariumklorid smakade. sagt och gjort bröt jag lite mot den gyllene regeln att aldrig smaka på kemikalier.
Tog en hel del på fingret och smakade. svalde lite och spottade ut resten.

Och efteråt så kommer man ju på att man kanske borde kolla lite mera om just bariumklorid. och då kommer detta upp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bariumklorid

"Som andra bariumsalter är bariumklorid mycket giftigt; 0,8-0,9 gram är dödligt"

Vet att bariumsalter är giftiga men är det verkligen så giftigt eller är det där överdrivet? Jag stoppade in cirka 0,5-0,1g i munnen och spottade ut lite men fick sisådär 0,3g i mig skulle jag tippa. Kanske mindre. Det har nu gått cirka 15 minuter sedan intag.

Smaka på Kemikalier
Senast redigerad av Pyro-Noob 2009-02-18 kl. 16:10.
Citera
2009-02-18, 19:51
Medlem
kridan_pyros avatar
Kan man utvinna alkaliska metaller ur alkaliska batterier?
Isåfall villen och hur?
Citera
2009-02-18, 20:03
Medlem
Naturvetarens avatar
Litiumbatterier går att få litium ur, ladda det och slakta det.

Pyro-Noob: Om du inte vill göra dig osams med alla på forumet så ska du nog börja posta lite mer substantiella inlägg (dit räknas inte bumpar av gamla trådar för att berätta att du håller med om något...) innan du rättar och hånar folk. Vanligare än du tror att man smakar på kemikalier, förr i tiden var det mer eller mindre praxis att göra det.
Senast redigerad av Naturvetaren 2009-02-18 kl. 20:06.
Citera
2009-02-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Litiumbatterier går att få litium ur, ladda det och slakta det.

Pyro-Noob: Om du inte vill göra dig osams med alla på forumet så ska du nog börja posta lite mer substantiella inlägg (dit räknas inte bumpar av gamla trådar för att berätta att du håller med om något...) innan du rättar och hånar folk. Vanligare än du tror att man smakar på kemikalier, förr i tiden var det mer eller mindre praxis att göra det.

Min kemilärare på mellanstadiet uppmanade att vi skulle smaka på div. kemikalier, dock i väldigt små mänder och utspädda kemikalier som metanol, urea, olika syror m.m.
Citera
2009-02-18, 20:45
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Min kemilärare på mellanstadiet uppmanade att vi skulle smaka på div. kemikalier, dock i väldigt små mänder och utspädda kemikalier som metanol, urea, olika syror m.m.
hoppas du trollar haha!
de finns ju en anledning till varför kemister förr hade en ungefär 30-40 år kortare livslängd än genomsnittet! föresten värt o lita på en mellanstadielärare haha, säker på att han inte hatade dig innerligt?
Citera
2009-02-18, 21:26
Medlem
kridan_pyros avatar
Måste man ladda batterierna?
Hur mycket får man ur per batteri?

MVH/ kridan_pyro
Citera
2009-02-18, 22:05
Medlem
Naturvetarens avatar
Du snackar om att du har en son och är gammal nog att vara här, ändå skriver du inlägg helt uppåt väggarna, stackars pojk Tur att det inte är sant iaf

Hur mycket tror du att du får ur ett batteri? Det beror givetvis på typ av batteri, hur stort det är, hur slitet osv. Om du läser dom svar du får så ser du att jag skrev att du ska ladda det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in