2008-11-16, 07:19
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
massa text, se ovan, post 48
Ja det finns en uppsättning handlingar som vi beskriver som onda. Det är en subjektiv/kulturell bedömning. De är inte objektivt onda, jag kan heller inte se att jag påstått detta. Vad jag talar om är en person som vet vilka dessa handlingar är, att de är fel och att uföra dem medvetet gör denne till ond. Det är detta som jag har varit intresserad av och jag menar att sådana personer finns. Du menar nu att endast intentionen spelar roll, ja att inte ens en handling krävs (verkar det som) för att kvalificera sig som ond. Men vad ligger det i intentionen? Måste man tänka att nu är jag ond? Eller vad är det som krävs? Jag skulle tippa på att en avgränsning här vore svår för dig att göra då du inkluderar även triviala handlingar. Innebär detta att tanken "det vore till personens fördel att ge chokladbiten men jag vill faktiskt ha den" gör en ond? Nej det tror jag inte att du tycker. Men om man lägger till "och nu är jag ond"? Eller "nu är jag ond eftersom jag dricker kaffe"? Eller "nu är jag ond eftersom jag ger en chockladbit"? Eller "nu är jag ond eftersom rösterna i huvudet säger att jag är det"? Men exakt vad är det som krävs? Jag kan inte se att du avgränsat det. Och jag kan givetvis tjata på dig som du har gjort på mig att motivering inte finns, att logiken inte stämmer och att du har att göra att avgränsa osv. För vad är det du har egentligen? Han är ond för att han tänker att han är ond? Då innebär det att begreppet ondska är så extensivt att det kan omfatta precis vad som helst. Och begreppet urholkas därmed. Hoppas att det inte blir en straw-man men man undrar var man hamnar när du svarar på att jag tror att du håller med om att det krävs en handling + intention för att vara ond med "OMG NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!"
När det gäller det här med ad populum så vet jag vad det är så du behöver inte länka till wikipedia. Vad jag menar är att ett begrepp får sin betydelse av hur det används och jag hänvisar till denna användning eftersom det är den användingen jag syftar på dvs ett urval av handlingar + intention. Jag är rädd att när du inte tar hänsyns till det att begreppet i din använding förändrar och tappar sin betydelse och då undrar jag vad det är du egentligen menar. För det blir ju då bara ett ord utan egentlig betydelse (se ovan).
För att använda en liknelse om ungefär vad jag menar när en person är ond: ta ordet "bäst", detta ordet kan givetvis en person yttra eller tänka och tro sig vara bäst, men, när vi säger att någon är bäst då har vi vissa villkor - vi vill veta vad han är bäst på och varför, t ex att han sprungit snabbast eller lyft mest vikter. På liknande sätt menar jag att ordet ondska ska ses, dvs det räcker inte med att tänka "nu är jag ond" lika lite som det inte räcker med att tänka "nu är jag bäst". Ett visst urval av handlingar + intention.
.
...har man haft det sedan människan blev till???? Det är trots allt människan som har benämnt Gott oh Ont. Därmed skapat båda. Låg entropi...
....