jag har googlat på denna frågan och det finns tydligen många som har detta problem.. jag vill komma åt min HomeServer via fjärrskrivbord eller remote desktop.. Allt funkar prima i mitt LAN, kan ansluta och så.. men inte över WAN.. har öppnat port i routern som går till servern LAN IP. När jag skriver in min WAN IP i fönstret står det att datorn inte är öppen för anslutningar och att den inte kan kommas åt..
Jag skall testa om det kan vara AP isolation som spökar. Det är bara om bägge klienterna ligger på trådlöst som jag har problem. Inte wan-lan lan-wan. bara wan-wan. :-)
Tänkte bara meddela att AP isolation disable gjorde susen för mig. Linksysrouter med tomato firmware. Nu fungerar remote desktop innanför nätverket (WAN).
Du måste skriva in din dators IP (192.168.x.x) i routerns NAT inställningar. Du säger alltså åt routern vilken dator i nätverket man ska skickas till när man ansluter till den publika (WAN) IPn.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!