Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-31, 07:28
Medlem
Tog ner ett programm som visade sig vara allt annat än legit.
Installen kändes konstig så jag stängde ner den.

Jag får upp massa blocks på min peer guardian rubricierat "Malware Exploits".

Ja tankar senste stinger och adaware och kör full scans.
Stinger hittade zip fil innehållandes ett virus, W32.sdbot.Worm och adaware hittade en keylogger och lite annat skit.

Fråga: Klarar adaware och stinger av att ta bort det här? Om stinger hittar en zipfil(nåt i stil med C:\G_038_msn.zip) skapad av viruset, borde inte viruset finnas på massa andra ställen också?

Hur går jag vidare för att bli relativt säker på att jag inte har massa keyloggers och skit på datorn?,
Har för närvarande inget antivirus programm installerat, finns det något freeware som rekommenderas?
Citera
2008-10-31, 07:32
Medlem
TripPels avatar
Gratis antivirus: http://free.avg.com/
Citera
2008-10-31, 07:35
Medlem
Prova avast, verkar funkar fint, du får en gratis 12 månaders licens på deras hemsida.

http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html
Annars så har du avg grån Grisoft som skall vara ok.

Om du skaffar mailkonto på AOL så får du också gratis antivirus, tror det är norton de kör med just nu.
Citera
2008-10-31, 09:16
Medlem
927s avatar
om du ska scanna bort det så är inte de programmen du valt nåt att ha, testa istället med superantispyware,a-squared, malwarebytes antimalware

sånna installers kan gjöra det mesta som att sprida ut en massa filer på olika ställen som tex temp mappar och system32, samt ändra registervärden
Citera
2008-11-01, 15:28
Medlem
Tack för tipsen!

Nu har jag kört superantispyware,a-squared, malwarebytes antimalware.

Första gångerna jag försökte så installerades malwaren bara om men efter att jag körde alla 3 scansen utan internet uppkoppling så återfinns inte malwearen som ursprungligen hittades.

Exempel på vad som hitttades och påstods vara borttaget:
Kod:
Worm.Win32.AutoRun
Trojan-Downloader.Win32.VB.bou
Virus.DOS.Uruguay.6396
Hoax.Win32.Renos.fh
Backdoor.win32.rbot
Virus.Win32.Ardamax
Application.keylogger.ardamax
Trojan.Fakeav.1
Trojan.win32.Alueron
Trojan.DNS changer
med flera och varianter av ovanstående

Efter detta installerade jag sp3 och alla senaste uppdateringar till windows.

Mina symtom just nu är följande:
Varje gång jag rebootar datorn så töms DNS server fältet under mitt TPC/IP protokoll i min nätverksanslutning. (Tidigare så ersattes den rikitga DNS-servern av någon skum annan server men nu töms den bara)

Ifall jag klickar på ikonen för c: under "Den här datorn" får jag ett felmeddellande som lyder "Det går inte att hitta filen resycled\boot.com" och jag kommer ej in i c:. (dock om jag skriver c: i adress fältet funkar det utmärkt).

Min peer guardian visar att jag har en hel del trafik över ett UDP protokoll, och även viss trafik över IGMP. (Är det normalt?)

Frågor: Hur pass ren tror ni min dator är från malware? Är mest oroad över keyloggers eller programm som kan komma åt lösenord.

Tips på att försäkra sig om att den är ren?

Tips för att åtgärda ovanstående "symptom"?
Senast redigerad av Optimistic 2008-11-01 kl. 15:45.
Citera
2008-11-01, 17:00
Medlem
Dregglars avatar
Efter att man har fått flera (iaf över 3) olika "smittor" så brukar jag köra en backup på det jag vill ha, scanna det med ett antivirusprogram på annan dator.
Formatera hårddisken, installera om. Allt för att vara så säker som möjligt på att inget är kvar och ligger gömt.
Citera
2008-11-01, 20:22
Medlem
927s avatar
kolla om du har en fil som heter Autorun.inf under C: (och tex F: E, ta bort dom isf (det kan vara dolda filer). det är alltså nån form av infektion som startar man tex sätter in ett usb minne. det har varit uppe här på fb nån annan gång. googlar du på resycled\boot.com så lär du säkerligen få många träffar.

tveksamt om din datorn är ren, det finns en separat scanner från kaspersky som rensar, den hämtas härifrån.
http://dnl-eu11.kaspersky-labs.com/devbuilds/AVPTool/

du får själv ställa in programmet hur du vill.
posta en hijackthis logg efter du scannat
Citera
2008-11-01, 20:27
Medlem
AVG är sämst. ladda ner Kaspersky och scanna datorn: http://thepiratebay.org/torrent/4449379/Kaspersky_Internet_Security_2009___28_keys-4595
Citera
2008-11-02, 01:08
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad.

IT-säkerhet ---> Datoranvändning - MS Windows.

/Mod
Citera
2008-11-04, 18:17
Medlem
Nu har jag laddat ner och scannat med superantispyware,a-squared, malwarebytes antimalware. Dessa program hittade totalt runt 20 st malware applikationer.

Jag har installerat kaperskys IS 8.0.0.454 och scannat datorn med den, det hittade ytterligare 2 malware applikationer varav den ena var AutoRun.inf wormen som orsakade problem med att komma in på c:. (Den andra kallades Heur.Trojan.Generic)

Jag har även nu installerat Sophos anti-virus trail och den hittade ytterligare 3 malware applikationer.
Kod:
Mal/EncPk-CZ
Ardamax system monitor
Generic Patcher(hacking tool)

Mina symtom i nuläget är att varje gång jag stratar upp datorn så töms DNS-server fältet i min nätverks anslutning.
Vidare så har jag en hel del trafik över UDP och IGMP, osäker på om detta är normalt men jag tror inte jag hade det förut. (Iofs kanske mina antivirusprogramm söker updates?)

Nu har jag fixat en HIJackThis log.
Skulle vara jättebra om någon kunde ta en titt på den.

Finns det något hopp om att få datorn ren?

Utgör ev. infektioner något faktiskt hot till att stjäla koder till banksidor, kontonummer eller dyl.?

Bör jag installera om skiten?
Citera
2008-11-04, 19:36
Medlem
w580is avatar
Markera denna i HJT

O4 - HKLM\..\Run: [system32VIYK Agent] C:\WINDOWS\system32VIYK.exe (malware)

Gå sedan till HJT menyn och välj "open misc tools section" sedan "delete a file on reboot" där klistrar du in

C:\WINDOWS\system32VIYK.exe

välj "open" och starta om datorn.

kolla i mappen C:\WINDOWS\ så att "system32VIYK.exe" har försvunnit.

Du har två Antivirus aktiverade samtidigt, det är inte bra!
Jag skulle föredra att avinstallera Sophos och behålla Kaspersky, dels eftersom Sophos gör väldigt många falska alarm.
Senast redigerad av w580i 2008-11-04 kl. 19:39.
Citera
2008-11-04, 20:48
Medlem
Jag hade ingen fil som hette system32VIYK.exe. Dock hade jag ett antal som filer vid namn system32VIYK01.tmp, system32VIYK02.tmp etc.
(Möjligt att malware scansen redan plockat filen kanske?)

Jag tog bort dem och register entryt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in