Det vore intressant att ta reda på vilken naturvetenskapsdisciplin folk anser vara den mest betydelsefulla för människans fortlevnad. Jag är inte ute efter att få reda på vilken disciplin man själv förhåller sig till. Givetvis lär det ju vara svårt att inte vara partisk men åtminstone får jag veta hur folk ställer sig här på flashback.
Kanske är en löjlig fråga att ställa men jag hade inget bättre för mig just nu ändå så here goes...
Disciplinerna i min frågeställning är:
Fysik
Kemi
Biologi
Geovetenskap
Medicin
Astronomi
Lämpligtvis klottrar man ned enbart disciplinen i sitt svar och inte en utförlig kommentar, men det här är ju ett internetforum så det är väl bara önsketänkande.
Att enbart klottra ner diciplinen gör det här till en listtråd vilket inte är tillåtet så jag uppmanar dig att omformulera och istället uppmana till diskussion.
OT: Anser att alla är beroende av varandra. Skulle vi utesluta alla utom en skulle den enskilda inte fungera. Men om vi istället pratar om vilken diciplin som ska få störst statlig budget så tycker jag... hmmm..
Astronomi.
Biologi, Kemi, Fysik leder bara till en starkare människa vilket är det sista vi behöver. Astronomi är vi på ett galet grundstadium. Där kan vi leka lite till.
Jag är för övrigt inte insatt i något av ämnena. Kan inte ens kalla mig lekman.
Senast redigerad av TCOB 2008-10-30 kl. 14:03.
Detta påminner mig om något jag en gång läste där nån hade frågat vad det är som gör en Boxare till världsmästare?
Är det hans hjärna, hans hjärta, händer, fotarbete, kondition, styrka,uthållighet, vilja?
Jag ser detta på liknande sätt, det finns något som heter tvärvetenskap och jag är helt övertygad om att allt hänger ihop. Så att lista en vetenskap men lämna en annan utanför håller inte, om man frågar mig.
Ju mer vi lär oss desto mer inser vi att vi har kvar att lära och allt samverkar sinsemellan.
Då man delade ut 2007 års nobelpris så hade någon tagit fram ett träd som skulle symbolisera alla de vetenskaper som fanns med, det var väldigt grafiskt och snyggt gjort.
Matematik (som det inte delas ut nåt nobelpris i) fick vara rötterna, stammen fick vara fysik etc... men allt var en del av en helhet och det hade inte varit ett träd om det inte alla delarna fanns med!
Jag kan nämna att det som jag tycker är mest intressant är en blandninga av biologi/kemi/fysik, men det är ju bara min åsikt!
Att enbart klottra ner diciplinen gör det här till en listtråd vilket inte är tillåtet så jag uppmanar dig att omformulera och istället uppmana till diskussion.
Jag omformulerar gärna frågan. Problemet är dock att jag inte verkar kunna det. Jag ser inte "ändra" knappen. Du får gärna hjälpa mig om du har möjlighet.
Instinktivt skulle jag svara att astronomi har varit minst betydelsefulla för människans fortlevnad.
Men sedan kommer jag ihåg att astronomi har haft betydelse som vetenskap rent religiöst, fast då var det mer att betrakta som astrologi eftersom gränserna mellan naturvetenskap och teologi inte fanns, och religion har ju ett ruskigt stort inflytande på hur människor agerar (lever/dör). Jag vet också att studier av det riktigt riktigt stora (astronomi) även ger information om det riktigt riktigt lilla (kärnfysik). Helium, t.ex. upptäcktes genom astronomiska observationer.
Jag kan inte utnämna en vinnare. Vetenskapliga upptäkter inom en disciplin påverkar upptäkter inom en annan disciplin. Det är omöjligt att säga vilket som är viktigast.
Edit:Lagt till två meningar (2 sista) i 2:a stycket.
Senast redigerad av Glödskal 2008-10-31 kl. 20:35.
Instinktivt skulle jag svara att astronomi har varit minst betydelsefulla för människans fortlevnad.
Minst betydelsefullt skulle jag absolut inte kalla det. Om jag minns rätt så var en stor del av personerna delaktiga i Manhattan-projektet astronomer. Oppenheimer är väl det bästa exemplet på det.
Minst betydelsefullt skulle jag absolut inte kalla det. Om jag minns rätt så var en stor del av personerna delaktiga i Manhattan-projektet astronomer. Oppenheimer är väl det bästa exemplet på det.
Jo, men Manhattanprojektet handlade inte om astronomi. Som jag skrev: olika discipliner påverkas av varandra. Jag säger alltså inte emot dig. Du har rätt.
Hmmm... Formuleringen av frågeställningen var viktigare än jag trodde. Jag ställer om frågan med ny formulering (tyvärr kan jag inte redigera första inlägget?!).
Om du var en utav två personer kvar på jorden. Vilken av följande personer, vars disciplin är en utav nedan nämnda, skulle du vilja ha sällskap utav.
Fysik
Kemi
Biologi
Geovetenskap
Medicin
Astronomi
Själv skulle jag nog välja den som sysslar med fysik. En bonus vore om den personen inte är av samma kön.
Senast redigerad av Insikts-Sixten 2008-11-02 kl. 11:57.
Hmmm... Formuleringen av frågeställningen var viktigare än jag trodde. Jag ställer om frågan med ny formulering (tyvärr kan jag inte redigera första inlägget?!).
Om du var en utav två personer kvar på jorden. Vilken av följande personer, vars disciplin är en utav nedan nämnda, skulle du vilja ha sällskap utav.
Fysik
Kemi
Biologi
Geovetenskap
Medicin
Astronomi
Själv skulle jag nog välja den som sysslar med fysik. En bonus vore om den personen inte är av samma kön.
Man har bara 60 minuter på sig att redigera ett inlägg som man gör på FB.
Av dina val så hade jag tagit en Kemist.
Då h*n via sina kemikunskaper har lättare att skapa eld.
Bonus är om kemisten har ett visst biologi intresse. Då jag har ett visst kemiintresse.