Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-05, 15:03
Medlem
RDP version

Är det rdp version 6.1 som du försöker ansluta från? Om inte, testa att uppgradera. SP3 uppdaterar RDP-protokollet.
Under egenskaper på RDP-klienten så har du förmodligen en Avancerat-flik.
Välj "Varna mig" i listan under "Serverautentisering" så har du större chans att få fram info om varför det inte går att ansluta.
Citera
2008-11-05, 20:37
Medlem
Flubbes avatar
Tjänare,

Jag har samma problem som TS (tror jag) fast jag kör med Vista.
Efter ett par uppdateringar så slutade RDP att fungera.

Jag har googlat ihjäl mig men har inte blivit ett dugg klokare, kanske på grund av bristande kompetens när det gäller att tolka svaren...

Hursomhelst så får jag ett felmeddelande som säger: "Ett fel uppstod när ActiveX-kontrollen för Terminal Services lästes in. Kontrollera att filen mstscax.dll finns i sökvägen"

Jag har noterat att jag inte är ensam om detta problem, men jag har som sagt inte lyckats med att göra någonting konkret av alla svar jag har fått från allsmäktiga Google.

Måste även säga att jag har testat att allt funkar på min laptop som rullar på med XP och där funkar det kanon.

Hoppas nu att någon annan (lite smartare person än mig) har lyckats att lösa detta.

Just det! Jag vill endast använda mig av den inbyggda gränssnittet i Windows.

Peace out.
Citera
2008-11-06, 12:21
Medlem
Flubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flubbe
Text
Jag har även säkerställt att "mstscax.dll " finns i mitt system...
Citera
2008-11-10, 13:49
Bannlyst
Jag har samma problem

Sen en ca en vecka tillbaks har både jag o en polare samma problem. Har haft sp3 ett tag o det har funkat tidigare. Har inte ändrat nåt själv utan det har bara slutat fungera. Kan inte connecta till nån annan hemifrån o ingen kommer åt min dator. Har testat att byta rdp porten oxå men ingen skillnad. Kommr inte upp nåt fel meddelande heller. Försöker ansluta nåra sekunder sen inget mer. Både jag o min polare har comhem. Vet inte om dom kan ha gjort som gör att det inte funkar längre

Allt annat så som ftp o vent server funkar som det ska. Det är bara windows rdp som strular.
Hoppas nån har en lösning

Edit:felstavning
Senast redigerad av oxido 2008-11-10 kl. 13:52.
Citera
2008-11-11, 18:49
Medlem
Flubbes avatar
Det känns som om att det är svårt att lösa detta problem...
Jag har testat det mesta som jag har hittat på Google, helt utan framgång.
Citera
2008-11-11, 19:35
Medlem
macka-pärs avatar
Problemet verkar du inte vara ensam om, Google ger många träffar...

Om du kör med Windows Firewall; har du kollat att den i realiteten är öppen för fjärrskrivbord? Har du provat med Windows Firewall avstängd? Om du kör med annan brandvägg; har du prövat med den avstängd?

Har du provat att logga in lokalt först och sedan logga in via fjärrskrivbord?
Är tjänsten Terminal Services satt i läge Automatiskt?

Har du prövat att skapa en ny användare på datorn och logga in med den nya användaren via fjärrskrivbord?
Senast redigerad av macka-pär 2008-11-11 kl. 19:40.
Citera
2008-11-11, 19:38
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Jag har även säkerställt att "mstscax.dll " finns i mitt system...

Har du provat att köra följande kommando?: regsvr32 %systemroot%\system32\mstscax.dll
Citera
2008-11-12, 07:10
Bannlyst
Funkar igen =)

Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Har du provat att köra följande kommando?: regsvr32 %systemroot%\system32\mstscax.dll

Jag provade det o även att ta bort HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext \Settings\{7390f3d8-0439-4c05-91e3-cf5cb290c3d0} HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext \Settings\{4eb89ff4-7f78-4a0f-8b8d-2bf02e94e4b2) från registret. Hittade ett tips om det när jag frågade google. Idag när jag kom till jobbet så funkar det perfekt.

Tack för tipset o hoppas att det löser sig för er andra

Mvh oXido
Citera
2008-11-12, 08:22
Medlem
Flubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär

Japp, flera gånger...
Tack för tipset i alla fall.
Citera
2008-11-12, 10:55
Bannlyst
Citat:
Japp, flera gånger...
Tack för tipset i alla fall.

Vet inte om det e samma på vista men du kan ju prova att ta bort det från registret som jag skrev ovan. Efter det funkade det för mig iaf fast jag har ju xp. Gör en backup av registret innan bara ifall det händer nåt konstigt. Den register nyckeln ska ha nåt att göra med nån active x grej i internet explorer 7
Citera
2008-11-12, 17:38
Medlem
Flubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxido
Vet inte om det e samma på vista men du kan ju prova att ta bort det från registret som jag skrev ovan. Efter det funkade det för mig iaf fast jag har ju xp. Gör en backup av registret innan bara ifall det händer nåt konstigt. Den register nyckeln ska ha nåt att göra med nån active x grej i internet explorer 7

Tack för tipset, testar så fort jag har kommit hem ifrån jobbet.
Citera
2008-11-12, 21:54
Medlem
Flubbes avatar
Nu ger jag upp snart!

Nyckeln du talade om fanns inte ens i mitt register, jag antar att det har att göra med att jag inte kör med XP så som du gör.

Det verkar ju som om att detta är ett rätt stort problem för en hel del människor, fast Microsoft har tydligen inte ens märkt det än...

Tack för hjälpen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in