Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-26, 11:10
Medlem
Tjena, de blev en lång rubrik.
Ja undrade om ett coolt datortips men kanske det inte går att fixa. När datorn startar går det då att den samtidigt som den loggar in på ett förvalt konto låser sig i ett slags mode som måste låsas upp med lösen, men att den fortfarande håller på att starta upp program etc.? Min dator är seg att ladda applications och få upp den rätta internetanslutningen efter uppstart, då man får gå igenom de vanligast rutinerna med att behöva logga in efter man skrivit in lösen i välkomstskärmen och efter det vänta på att datorn ska ladda upp allt.
Citera
2008-10-26, 11:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det är svårt med en lösning som är okej i längden - skärmsläckare efter en minut osv är inte direkt något man orkar med, men en lösning är att du schemalägger det här direkt vid uppstart:

Rundll32.exe User32.dll,LockWorkStation

Antingen som parametrar direkt eller att bara klistra in i en bat-fil.

Edit: Kör du Vista är schemaläggaren alltid att rekommendera över att bara lägga det i autostart eftersom UAC blockar saker i autostart men tillåter allt som är schemalagt.
Citera
2008-10-26, 12:37
Bannlyst
http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx

Ladda ner Tweak UI så kan du nog ställa in lite mer avancerade saker
Citera
2008-10-26, 14:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakyF
http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx

Ladda ner Tweak UI så kan du nog ställa in lite mer avancerade saker
Nu var det ett tag sen jag körde XP och pillade med TweakUI, men kan man verkligen ställa att den ska låsa datorn direkt efter uppstart? Som jag förstår det så vill TS kunna starta datorn, sen ska den logga in själv - och det fixar TweakUI, men därefter ska den direkt låsas.
Citera
2008-10-26, 14:52
Medlem
@ ÅnkelGunnar: Det funkade låsa datorn genom att göra en bat-fil i form av en genvägsfil, men exakt hur gör man så den autostartas utan schemaläggaren? Lägger man .bat filen i system32 mappen eller ska man placera filen och få igång den via cmdtolken? Har hört att det går att göra en vbs fil och autostarta den med registrereditorn, men det är nog händigare med bat-filer.

OT:Kör inte med Vista än men det kommer nog senare, får vänta tills operativsystemet förbättrats lite till eller då den här CPU:n uppgraderats lite .

@FreakyF: Under vilken flik i listan kan man göra inställningen?
Citera
2008-10-26, 14:59
Medlem
Andreasvbs avatar
Lägg den i autostart-mappen, i Startmenyn.
Citera
2008-10-26, 18:04
Medlem
Tackar, nu funkar det
Citera
2008-10-26, 21:01
Bannlyst
Jag tänkte mest på inloggningsproblemet =)
Citera
2009-04-17, 14:35
Medlem
Kommandot LockWorkStation funkar, men jag har det inställt så att välkomstskärmen kommer upp vilket gör den onödig. Vad heter kommandot för välkomstmenyn i autostart så man kan avaktivera den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in