2008-10-25, 21:11
Medlem
KruxaNs avatar
Nu har jag tänkt på att installera Ubuntu på min burk, men nu vill jag veta vad jag bör tänka på när jag installerar.
Är det gratis att hämta på deras sida?
Behöver jag tanka en piratkopia?
Råd!
Citera
2008-10-25, 21:12
Medlem
xintrons avatar
Finns många trådar om detta, tänker dock inte hjälpa dig till någon utan du får helt enkelt lära dig att söka själv.

Dock ska jag vara snäll och svara kortfattat: Edit: tog bort frågan som kunde leda till ytterliggare en post, ja, nej, lär dig söka!
Citera
2008-10-25, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Nu har jag tänkt på att installera Ubuntu på min burk, men nu vill jag veta vad jag bör tänka på när jag installerar.
Är det gratis att hämta på deras sida?
Behöver jag tanka en piratkopia?
Råd!

Vad du bör tänka på är att testa med en live cd eller wubi så att allt funkar, ev. kanske du skall vänta en vecka för då kommer 8.10 det kommer den 30e oktober... Du behöver inte tanka piratkopia, ubuntu är gratis. finns på deras hemsida...
Citera
2008-10-25, 21:39
Medlem
Ubuntu är helt gratis, och jag ska snart fixa det istället för min version av Windows XP SP3 Professional. Ubuntu finns att hämta på deras hemsida helt kostnadsfritt. Det finns inga "privata" versioner eller vad man nu ska kalla det, rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-10-26, 14:46
Medlem
Sweemans avatar
Prova denna, håller på att installera as we speak..

http://wubi-installer.org/latest.php

har aldrig lyckats med skivor osv så får hoppas att detta gör susen!
Citera
2008-10-28, 11:32
Medlem
exerds avatar
Fungerar ubuntus grafiska installation med ati-grafikkort nu för tiden?
Citera
2008-10-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

Varför inte prova, det kostar en st CD. Förövrigt finns det ju många alternativa Linux distributioner än Ubuntu, många av dem är t o m i sin tur baserade på Ubuntu. Så man bör ju fundera på vad man skall använda datorn till innan man bestämmer sig för vilken distribution man väljer, Ubuntu i sitt grundutförande är väl lite som en traktor.
Citera
2008-10-28, 11:58
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Varför inte prova, det kostar en st CD. Förövrigt finns det ju många alternativa Linux distributioner än Ubuntu, många av dem är t o m i sin tur baserade på Ubuntu. Så man bör ju fundera på vad man skall använda datorn till innan man bestämmer sig för vilken distribution man väljer, Ubuntu i sitt grundutförande är väl lite som en traktor.

Tänkte ha en utläggning om varför jag frågade först. Men orka med dig.
Så...Nästa?
Citera
2008-10-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

Ja det fungerar bra. Sen har det väl alltid och kommer alltid att vara visa udda kretsar som behöver lite pill.

Ett råd om du vill komma igång enkelt och snabbt utan skivor.

Tanka unetbootin och installera livecd'n på ett usb minne. Ingen risk för felbränning, kan testa operativet innan du installerar. Och om du väljer att installera tar det knappt fem minuter med tanke på USB's hastighet =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in